1. Google Lens til Chrome på skrivebordet
Tidligere var Google Lens kun tilgængelig på mobile enheder. Denne forbedring giver brugerne mulighed for at søge, vælge og stille spørgsmål om visuelt indhold på nettet uden at forlade den aktuelle fane. Den vil nu være tilgængelig på desktopversionen af Chrome.
Hvad betyder det for markedsføring?
- Bedre produktopdagelse: Sørg for, at dit visuelle indhold er optimeret til Google Lens for at øge dets synlighed. Billeder af høj kvalitet med klare produktdetaljer kan tiltrække flere besøgende.
- Undervurder ikke SEO-optimering: Tilpas dine billeder med beskrivende alt-tekst og metadata for at gøre dem let synlige med Google Lens.
2. Forenklede produktsammenligninger
Kan du lide prissammenligninger eller prissammenligningsfunktionen i din butik? Google har taget en anden tilgang og introduceret en ny kortsammenligningsfunktion. Som navnet antyder, hjælper det brugere med at sammenligne produkter på tværs af flere faner. Den AI-genererede rapport konsoliderer produktdetaljer, anmeldelser, priser og vurderinger i en enkelt fane, hvilket gør online shopping lettere.
Rækkevidde for markedsføring
- Konkurrencemæssig analyse: Brug kortsammenligning til at forstå, hvordan dine produkter klarer sig i forhold til konkurrenterne. Du får ganske enkelt en konstruktiv revision, der hjælper dig med at optimere din tekst. Du har plads til at fremhæve dine produkters reelle USP’er.
- Kampagner og rabatter: Sørg for, at dine prisstrategier er konkurrencedygtige. Fremhæv kampagner og rabatter for at tiltrække kunder, der leder efter de bedste tilbud.
3. Tal om browserhistorik
En ny funktion giver brugerne mulighed for at finde tidligere besøgte sider ved hjælp af naturlige samtaleforespørgsler, hvilket gør det meget nemmere at udtrække oplysninger fra browserhistorikken. Chrome kan f.eks. spørge: “Hvad hedder den isbar, jeg besøgte i sidste uge?” Det vil derefter vise relevante sider fra din historik baseret på din forespørgsel. Funktionen inkluderer dog ikke data fra inkognitotilstand.
“Brug af denne funktion er helt valgfri. Du kan blot slå det til eller fra i indstillingerne,” siger Google.
Sådan bruges det:
- Så de ikke glemmer dig: Brug klare og relevante søgeord og sætninger, som brugerne nemt kan huske og søge efter.
- Optimering af indhold: Analysér, hvilke søgeord folk søger efter, for at genopdage dit indhold. Skræddersy din hjemmeside og indholdsstrategi i overensstemmelse hermed.