2 min. læsning

AI driver nu over halvdelen af onlinesvindel. Kroatiske forhandlere lancerer certificeringssystem

Kunstig intelligens genererer i øjeblikket mere end 50 procent af onlinesvindel, og 99 procent af det forbliver uopdaget. Foreningen eCommerce Croatia fremhævede dette problem og lancerede Safe Shop-certificeringssystemet for at verificere onlinebutikkers troværdighed.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens
AI driver nu over halvdelen af onlinesvindel. Kroatiske forhandlere lancerer certificeringssystem
Kilde: eCommerce Hrvatska

Den syvende CRO Commerce-konference fandt sted den 14. oktober i Zagreb med mere end 600 fagfolk fra e-handel, digital markedsføring, logistik og teknologi til stede. Det centrale tema var AI’s indvirkning på onlinehandel.

Onlinesvindel vil fortsætte med at vokse – falske websteder, phishing, hackede e-mail-konti og investeringssvindel,” sagde Marcel Majsan, præsident for eCommerce Croatia. Ifølge ham handler mange kunder kun fra store butikker og foretrækker kontant ved levering frem for kortbetalinger, hvilket bremser væksten i hele økosystemet.

Lav tillid forsinker køb

Kroatien har en tillægssats, der er halvt så høj som det globale gennemsnit, hvilket ifølge Majsan signalerer et betydeligt tillidsunderskud. Safe Shop-systemet har til formål at løse dette problem gennem butikscertificering og indsamling af verificerede kundeanmeldelser.

Automatisering ændrer reglerne

Hovedsponsor Shipshape præsenterede projekter for mærker som Pevex, Podravka og Optika Anda.

“Automatisering drevet af AI definerer det næste kapitel i digital handel,” sagde Ernest Antolović, partner i virksomheden.

EXPO zone at CRO Commerce 2025 conference with over 30 exhibitors showcasing eCommerce solutions in Zagreb, CroatiaRetry

Source: ecommerce.hr

Monri Payments præsenterede som guldsponsor betalingsteknologier, herunder digitale tegnebøger Apple Pay, Google Pay og Click to Pay. Virksomheden arrangerede også en paneldiskussion om samarbejde mellem fintech og finansielle institutioner.

DPD Kroatien understregede vigtigheden af logistik for at opbygge tillid. “Mere end 80 procent af kroaterne handler online, og kunderne værdsætter i stigende grad bekvemmelighed og fleksibilitet frem for pris,” sagde Dario Lučić fra DPD. Virksomheden driver et netværk af 1.600 afhentningssteder i Kroatien og 135.000 i hele Europa.

Uddannelse som en prioritet

Hovedtaler Ivan Bildi, grundlægger af Masterbox-platformen, opfordrede handlende til at begynde at indføre AI nu. “Om et år eller to vil integrationen være mere kompleks og forventningerne højere,” advarede han.

Konferencen blev arrangeret af eCommerce Croatia Association med støtte fra partnere, herunder Lesnina, VIVnetworks, Boxnow, euShipments og andre.

 

Del artiklen
Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU

Partnership Manager & E-commerce Content Writer with 10+ years of international experience. Former Groupon Team Lead. Connects European companies with Slovak and Czech markets through partnerships and content marketing.

eCommerce Hrvatska
Denne artikel er bragt til dig af

eCommerce Hrvatska

eCommerce Hrvatska Association is started with goal of informing, educating and connecting web shop managers & store owners with developers, hosting providers, marketing agencies, logistic services, payment gateways etc.

Lignende artikler
YouTube, TikTok og Instagram tegner sig nu for 60 % af produktopdagelsen
3 min. læsning

YouTube, TikTok og Instagram tegner sig nu for 60 % af produktopdagelsen

Mens virksomheder investerer 90 % af SEO-budgetterne i Google, søger deres kunder faktisk andre steder. En analyse af 1,5 milliarder søgninger foretaget af bureauet Rise at Seven viser, at Google nu kun har en andel på 34,5 % af den samlede søgeaktivitet. Resten? YouTube, TikTok og Instagram.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Black Friday 2024: Hvad tallene afslører om e-handel i Grækenland
4 min. læsning

Black Friday 2024: Hvad tallene afslører om e-handel i Grækenland

Black Friday fortsætter med at tjene som et af de vigtigste benchmarks for detail- og e-handelssektoren. I Grækenland har det udviklet sig fra en nyhed til en veletableret shoppingbegivenhed, der former forbrugernes forventninger og tester onlinebutikkernes operationelle parathed hvert år i november. Dataene for 2024 fremhæver ikke kun, hvordan græske forbrugere handler, men også hvordan […]

Zina Sili Zina Sili
Principal International Success Manager, Skroutz