3 min. læsning

Amazon indsætter robot nummer 1 million og lancerer AI-flådestyringssystem

Amazon har netop offentliggjort to store robotteknologiske nyheder. De indsatte deres robot nummer 1 million på et lager i Japan og lancerede noget, der hedder DeepFleet - et AI-system til at koordinere deres enorme robothær.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens
Amazon indsætter robot nummer 1 million og lancerer AI-flådestyringssystem
Kilde: Depositphotos (edited in Canva Pro)

DeepFleet fungerer dybest set som trafikstyring for lagerbygninger. Amazons robotter kørte tilsyneladende ineffektivt rundt, så de byggede AI til at koordinere bevægelserne bedre. Påstanden? 10 % forbedring af robotternes rejsetid. På tværs af mere end 300 distributionscentre betyder det hurtigere leverancer og lavere omkostninger. Det giver mening, når man flytter så mange varer.Amazon startede processen i 2012 med én type hyldeplaceringsrobot. Nu har de noget af en samling. Hercules-robotterne løfter 567 kg. Pegasus håndterer individuelle pakker på transportbånd. Proteus er deres første robot, der kan arbejde i nærheden af mennesker uden sikkerhedsbarrierer.

Amazon warehouse robots on storage shelves including orange Kiva robots with identification numbers and blue robot, part of company's million-robot fleet.

Source: aboutamazon.com

Job vs. automatisering

Her er twistet – Amazon siger, at flere robotter faktisk har skabt flere jobs i nogle områder. Deres nye Shreveport-fabrik har brug for 30 % flere medarbejdere til vedligeholdelse, teknik og pålidelighed. De har uddannet over 700.000 medarbejdere siden 2019, primært i at arbejde med avanceret teknologi. Robotter gør det tunge arbejde; mennesker håndterer det tekniskeDeepFleet bruger Amazons lagerdata og AWS-værktøjer til at lære robotkoordinering. Den er bygget på Amazon SageMaker og bliver angiveligt smartere med tiden. Målet er at opbevare produkter tættere på kunderne, så de kan leveres hurtigere. AI udregner optimale robotbevægelser for at få det til at ske. Amazon fremstiller disse robotter i USA med lokale leverandører og indsætter dem derefter globalt. De kalder det et “feedback-loop” mellem design- og driftsteams.

Hvad det rent faktisk betyder

En million robotter på tværs af Amazons netværk er en virkelig imponerende skala. Ingen anden forhandler kommer i nærheden af det niveau af lagerautomatisering. Effektivitetsgevinsten på 10 % lyder beskeden, men den kan spare mange penge i hele deres drift. Derudover fremskynder det leveringen til kunderne. Andre detailhandlere sveder nok lidt. Hvordan konkurrerer man med den slags automatiseringsfordele? Amazon gik fra at “hjælpe medarbejdere med at finde lagerbeholdninger” til“AI-koordinerede robotflåder ” på tolv år. Det er en ret hurtig udvikling. Deres tilgang ser ud til at være: Automatiser rutineopgaver og træn mennesker til tekniske roller. Om det rent faktisk beskytter jobs på lang sigt, må tiden vise.DeepFleet vil blive ved med at lære af flere data og finde nye effektiviseringer. Amazons logistiske fordel bliver sandsynligvis ved med at vokse. For kunderne betyder det, at pakkerne kommer hurtigere frem. For Amazons konkurrenter betyder det, at kløften i opfyldelseskapacitet bare er blevet større.

Del artiklen
Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU

Partnership Manager & E-commerce Content Writer with 10+ years of international experience. Former Groupon Team Lead. Connects European companies with Slovak and Czech markets through partnerships and content marketing.

Lignende artikler
Opbygning af AI? Denne Booking.com leder siger, at du skal starte i det små og løse et problem godt
9 min. læsning

Opbygning af AI? Denne Booking.com leder siger, at du skal starte i det små og løse et problem godt

Hvad skal der til for at opbygge AI ansvarligt på en global platform? Vores ekspert Marija Ristovska talte med Marina Angelovska fra Booking.com for at finde ud af det – og dækkede alt fra håndtering af usikkerhed til, hvorfor dit første AI-projekt skal starte i det små og fokuseret.

Marija Ristovska Marija Ristovska
E-commerce Project Manager | Marketing and PR consultant and Strategist, E-commerce Macedonia Association
Hvad 700M ChatGPT-brugere afslører om, hvordan vi bruger AI
3 min. læsning

Hvad 700M ChatGPT-brugere afslører om, hvordan vi bruger AI

OpenAI offentliggjorde den første store undersøgelse af, hvordan folk rent faktisk bruger ChatGPT. Forskere analyserede 2,5 milliarder beskeder dagligt fra 700 millioner aktive brugere. Til e-handel er der syv konkrete mønstre, der kan bruges lige nu.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Marketingfolk opretter nu annoncekampagner på timer, ikke uger
3 min. læsning

Marketingfolk opretter nu annoncekampagner på timer, ikke uger

Marketingfolk har ikke længere brug for uger til at oprette reklamekampagner. Et nyt system, der kombinerer AI-værktøjer, kan producere kvalitetsreklamer på timer i stedet for uger. Marketingekspert Liana Hakobyan testede metoden på kampagner for Dior med bemærkelsesværdige resultater. Traditionel annonceoprettelse er brudt. Mens teams spilder tid på endeløse revisionscyklusser og godkendelsesprocesser, tester konkurrenterne allerede deres […]

Liana Hakobyan Liana Hakobyan
Marketing Strategy Lead | TEDxSpeaker | Microsoft Startup Finalist, Iris.ai