
Amazons sommershopping-eksperiment fungerede bedre, end nogen havde forventet. Virksomhedens første firedages Prime-event i Storbritannien indbragte massive tal, der gjorde Black Friday til skamme. Ifølge Adobe Digital Insights nåede onlineforbruget i Storbritannien op på 2,08 milliarder pund i løbet af begivenheden den 8.-11. juli. Det er næsten det dobbelte af, hvad kunderne brugte under Black Friday 2024. Alene den 8. juli slog alle rekorder. Den første dag indbragte 676,5 millioner pund, hvilket gjorde det til den stærkeste online-forbrugsdag i Storbritannien hidtil i år. Sammenlignet med sidste års todages Prime Day-event plus de følgende to dage leverede dette års udvidede format en stigning på 11,1 % i forhold til året før. De ekstra dage betalte sig tydeligvis.
Varer til hjemmet førte an
De kategorier, der oplevede den største vækst, fortæller en interessant historie om, hvad de britiske forbrugere ønsker lige nu. Ting til hjemmet toppede listen med en vækst på 98 % i forhold til året før. Computere kom på andenpladsen med en vækst på 82 %. Men børnetøj var ikke langt bagefter med en vækstpå 76 %.På rabatsiden var det tøj, der gav de bedste tilbud med priser, der var faldet med 17 % i forhold til for et år siden. Det var med til at drive et betydeligt salg i modekategorien.
Premium-produkter klarede sig godt
Der skete noget uventet under arrangementet. I stedet for bare at købe billige varer brugte kunderne rabatterne til at købe dyrere produkter til deres hjem. Andelen af solgte varer fra den dyreste kvartil af produkter steg med 32 % i gennemsnit sammenlignet med gennemsnittet for året før. Det skete på tværs af kategorierne hvidevarer, møbler, hus og have samt værktøj og boligforbedring. Folk brugte tydeligvis de store rabatter som en mulighed for at købe premium-produkter, som de måske normalt ikke ville have råd til.
Hvad dette betyder for detailhandlen
Vivek Pandya, ledende analytiker hos Adobe Digital Insights, mener, at disse tal afslører noget vigtigt om de britiske forbrugeres adfærd.
“Prime-eventens succes viser, at de britiske forbrugere stadig er ret prisfølsomme, og at shopping-øjeblikke med konkurrencedygtige rabatter fortsat har styrke til at skabe stærke vækstniveauer,” siger han.
Timingen har også betydning
Første halvdel af 2025 var hård for detailhandlen, da forbrugerne skar ned på forbruget. Tallene fra Prime Day tyder på, at det måske er ved at ændre sig. “Efter et vanskeligt første halvår, hvor forbrugerne holdt igen med forbruget, vil disse tal være gode nyheder for detailhandlen, som håber, at denne periode vil markere starten på et større sommerforbrug, “ tilføjer Pandya.
Sommershopping bliver seriøs
Amazons succes kan ændre, hvordan andre detailhandlere tænker på sommersalgsbegivenheder. Hvis en firedages begivenhed kan generere næsten dobbelt så mange Black Friday-kunder, vil andre virksomheder måske begynde at planlægge deres egne sommershopping-begivenheder. Det britiske marked reagerede tydeligvis godt på det udvidede format. Om Amazon vil gøre dette til en regelmæssig firedages begivenhed, er stadig uvist, men tallene tyder på, at de bør.
Indtil videre har detailhandlerne bevis for, at britiske forbrugere er klar til at bruge penge, når rabatterne er rigtige – selv midt
om
sommeren.
Information hentet fra nl.fashionnetwork.com