4 min. læsning

Amazons firedages Prime-event fordobler Black Friday-salget i Storbritannien

Amazon har lige bevist, at sommershopping kan slå vintersalget. Detailgigantens første firedages Prime-event nogensinde (8.-11. juli) genererede 2,08 milliarder pund i onlineforbrug i Storbritannien - næsten dobbelt så meget som Black Friday i 2024. Tallene viser, at forbrugerne stadig er sultne efter store rabatter.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens
Amazons firedages Prime-event fordobler Black Friday-salget i Storbritannien
Kilde: ChatGPT

Amazons sommershopping-eksperiment fungerede bedre, end nogen havde forventet. Virksomhedens første firedages Prime-event i Storbritannien indbragte massive tal, der gjorde Black Friday til skamme. Ifølge Adobe Digital Insights nåede onlineforbruget i Storbritannien op på 2,08 milliarder pund i løbet af begivenheden den 8.-11. juli. Det er næsten det dobbelte af, hvad kunderne brugte under Black Friday 2024. Alene den 8. juli slog alle rekorder. Den første dag indbragte 676,5 millioner pund, hvilket gjorde det til den stærkeste online-forbrugsdag i Storbritannien hidtil i år. Sammenlignet med sidste års todages Prime Day-event plus de følgende to dage leverede dette års udvidede format en stigning på 11,1 % i forhold til året før. De ekstra dage betalte sig tydeligvis.

Varer til hjemmet førte an

De kategorier, der oplevede den største vækst, fortæller en interessant historie om, hvad de britiske forbrugere ønsker lige nu. Ting til hjemmet toppede listen med en vækst på 98 % i forhold til året før. Computere kom på andenpladsen med en vækst på 82 %. Men børnetøj var ikke langt bagefter med en vækst76 %.På rabatsiden var det tøj, der gav de bedste tilbud med priser, der var faldet med 17 % i forhold til for et år siden. Det var med til at drive et betydeligt salg i modekategorien.

Premium-produkter klarede sig godt

Der skete noget uventet under arrangementet. I stedet for bare at købe billige varer brugte kunderne rabatterne til at købe dyrere produkter til deres hjem. Andelen af solgte varer fra den dyreste kvartil af produkter steg med 32 % i gennemsnit sammenlignet med gennemsnittet for året før. Det skete på tværs af kategorierne hvidevarer, møbler, hus og have samt værktøj og boligforbedring. Folk brugte tydeligvis de store rabatter som en mulighed for at købe premium-produkter, som de måske normalt ikke ville have råd til.

Hvad dette betyder for detailhandlen

Vivek Pandya, ledende analytiker hos Adobe Digital Insights, mener, at disse tal afslører noget vigtigt om de britiske forbrugeres adfærd.

“Prime-eventens succes viser, at de britiske forbrugere stadig er ret prisfølsomme, og at shopping-øjeblikke med konkurrencedygtige rabatter fortsat har styrke til at skabe stærke vækstniveauer,” siger han.

Timingen har også betydning

.

Første halvdel af 2025 var hård for detailhandlen, da forbrugerne skar ned på forbruget. Tallene fra Prime Day tyder på, at det måske er ved at ændre sig. “Efter et vanskeligt første halvår, hvor forbrugerne holdt igen med forbruget, vil disse tal være gode nyheder for detailhandlen, som håber, at denne periode vil markere starten på et større sommerforbrug, tilføjer Pandya.

Sommershopping bliver seriøs

Amazons succes kan ændre, hvordan andre detailhandlere tænker på sommersalgsbegivenheder. Hvis en firedages begivenhed kan generere næsten dobbelt så mange Black Friday-kunder, vil andre virksomheder måske begynde at planlægge deres egne sommershopping-begivenheder. Det britiske marked reagerede tydeligvis godt på det udvidede format. Om Amazon vil gøre dette til en regelmæssig firedages begivenhed, er stadig uvist, men tallene tyder på, at de bør.

Indtil videre har detailhandlerne bevis for, at britiske forbrugere er klar til at bruge penge, når rabatterne er rigtige – selv midt

om

sommeren.


Information hentet fra nl.fashionnetwork.com

Del artiklen
Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU

Partnership Manager & E-commerce Content Writer with 10+ years of international experience. Former Groupon Team Lead. Connects European companies with Slovak and Czech markets through partnerships and content marketing.

Lignende artikler
Starter du en onlinebutik? Det er nemmere, end du tror
6 min. læsning

Starter du en onlinebutik? Det er nemmere, end du tror

For et par år siden betød lanceringen af en onlinebutik at tilbringe en måned med en udvikler og tabe et par tusinde dollars på forhånd. I dag? Du kan have en fungerende butik oppe på en eftermiddag, og det vil stort set ikke koste dig noget at starte. Hvis du har tænkt på at starte […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Pinterests juleshoppingdata afslører, hvilke gaver folk rent faktisk ønsker sig i år
3 min. læsning

Pinterests juleshoppingdata afslører, hvilke gaver folk rent faktisk ønsker sig i år

Pinterest har netop droppet sin Festive Season Edit – en samling af hundredvis af gaveguider, der udelukkende bygger på, hvad millioner af brugere faktisk søger efter og gemmer. Og tallene fortæller nogle ret interessante historier om juleindkøb i 2025. Platformen analyserede søgemønstre, gemmeadfærd og shoppingklik for at skabe 17 kategorier af gaveguider. Dette er ikke […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU