
Som vi skrev for nylig, foreslog Europa-Kommissionen officielt at indføre et ekspeditionsgebyr på 2 EUR på billige e-handelsforsendelser, der ankommer til EU. Belgien ønsker dog ikke at vente på en fælles tilgang og forbereder sin egen løsning.
Hvem og hvordan skal betale
Forslaget til den nye skat kom fra regeringspartiet Les Engagés. Gebyret på 2 euro vil gælde for pakker til en værdi af op til 150 euro importeret fra lande uden for EU. I praksis betyder det primært forsendelser fra kinesiske platforme som AliExpress, Shein eller Temu.
De belgiske toldmyndigheder forventer omkring 1,4 milliarder importerede pakker i år. Anvendelse af afgiften på alle forsendelser ville generere indtægter på flere hundrede millioner euro årligt, hvilket ville hjælpe med at reducere statens budgetunderskud.
Detailhandlere hilser det velkommen, men har forbehold
Den belgiske e-handelssammenslutning Becom kaldte forslaget “et første skridt mod mere retfærdige vilkår for belgiske detailhandlere”. Foreningen pegede på den høje andel af farlige produkter , der kommer ind i Europa fra Kina.
Administrerende direktør Greet Dekocker advarede dog om, at dette er et europæisk problem, der kræver en koordineret tilgang. “Den hastighed, hvormed Belgien tackler dette, er beundringsværdig, men der skal gøres mere,” Sagde Dekocker. Ifølge hende kan det, hvis andre lande ikke indfører lignende foranstaltninger, føre til en flytning af indkøb gennem andre medlemsstater og dermed reducere indtægterne.
Becom kræver også, at en del af skatteindtægterne skal strømme tilbage til infrastruktur – til scanningsteknologi, digitalt uddannet personale og databaser til bedre opsporing af lovovertrædere.
Den Europæiske Union forbereder sin egen løsning
Europa-Kommissionen arbejder på et lignende initiativ, der skal træde i kraft i marts 2028. Også her overvejes et gebyr på 2 euro pr. pakke fra lande uden for EU, hvor gebyret falder til 0,50 euro for forsendelser til europæiske lagre.
I modsætning til det belgiske forslag vil EU-gebyrerne primært blive geninvesteret i håndhævelsen af eksisterende regler. Budgettet skal gøre det muligt for medlemsstaterne at foretage flere inspektioner med henblik på at bekæmpe farlige produkter og forfalskninger.
I 2028 bør fritagelsen for importafgifter, som i øjeblikket gælder for forsendelser til en værdi af op til 150 euro, også afskaffes. Det er netop denne undtagelse, der giver platforme uden for EU en betydelig konkurrencefordel.
Eksperter tvivler dog på, at et gebyr på 2 euro vil bremse populariteten af kinesiske platforme betydeligt.
Da produktpriserne på disse platforme ofte ligger i nogle få euro, kan det ekstra gebyr kun udgøre en marginal stigning.
Den europæiske foranstaltning mangler stadig godkendelse fra Europa-Parlamentet og medlemsstaterne. Belgien viser imidlertid, at nogle lande er klar til at handle uafhængigt, hvis de europæiske institutioner ikke handler hurtigt nok.