Hvad sker der egentlig ved Storbritanniens grænser? Overvej dette: køretøjer står i kø i kilometervis, chauffører, der river deres hår ud over bunker af nyt papirarbejde, og lagerchefer, der klør sig i hovedet over, hvor de skal opbevare letfordærvelige varer. Det er ikke bare en hovedpine; Det er en hel migræne for branchen.
Ifølge rapporten fra Road Haulage Association (RHA) blev der rapporteret over 5.000 tilfælde af godskriminalitet i 2023, hvilket resulterede i et anslået tab på 68 millioner pund i stjålne varer. Dette betydelige tal understreger de eskalerende sikkerhedsudfordringer, som logistiksektoren står over for efter Brexit.
Men det er her, det bliver personligt for marketingfolk, logistikere eller e-handelsvirksomheder:
- Mareridt for papirarbejde: Kan du huske, da forsendelse til Frankrig var så simpelt som at gå ned i hjørnebutikken? De dage er for længst forbi. Vi drukner i øjeblikket i toldformularer, især når det drejer sig om fødevarer eller dyr.
- Skyhøje omkostninger: Eksporterer du kød? Forbered dig. Kødeksporten er faldet med 17 % siden 2019. Hvorfor? Fordi det er ekstremt dyrt at få de nødvendige sundhedscertifikater.
- Skala forskel: Virkningen af brexitrelaterede omkostninger påvirker virksomhederne uforholdsmæssigt meget på grund af deres størrelse. Store virksomheder har den finansielle modstandsdygtighed til at absorbere disse nye udgifter, mens små og mellemstore virksomheder (SMV’er) oplever et mere akut pres på deres fortjenstmargener.
Strategiske løsninger
Vejen frem ligger i at omfavne avancerede logistikteknologier. Integrationen af kunstig intelligens, maskinlæring og sofistikerede transportstyringsplatforme (TMP’er) er ikke kun futuristisk tænkning – det er en praktisk nødvendighed i vores post-Brexit-miljø.
Overvej potentialet i et system, der automatiserer komplekse dokumentationsprocesser, giver sporing af forsendelser i realtid og bruger prædiktiv analyse til at forudse og afbøde forsinkelser. Dette er det håndgribelige værditilbud for moderne logistikteknologi. Industriens fremskrivninger tyder på, at i 2028 vil en fjerdedel af alle logistik Key Performance Indicators (KPI’er) være drevet af disse avancerede teknologier.
Forståeligt nok kan der opstå bekymringer om omkostninger og tilgængelighed for mindre virksomheder . Demokratiseringen af disse teknologier er imidlertid et centralt træk ved deres udvikling. Nye platforme er designet til at være skalerbare, hvilket giver mindre virksomheder mulighed for at konkurrere mere effektivt med større virksomheder. Denne teknologiske udjævning af spillereglerne er afgørende for at opretholde en mangfoldig og robust e-handelssektor.
Mens Brexit utvivlsomt har givet betydelige udfordringer, har det også katalyseret innovation i logistikbranchen. Ved at indføre disse banebrydende løsninger tilpasser virksomheder sig ikke blot til den nye normal – de former aktivt et mere effektivt og modstandsdygtigt logistik- og lagerlandskab .
For digitale fagfolk er det bydende nødvendigt klart: Det er ikke længere valgfrit at omfavne teknologiske færdigheder og udnytte disse digitale værktøjer. Fremtiden for logistik og lagre er digital, datadrevet og dynamisk. Spørgsmålet for fremsynede virksomheder er ikke, om de vil tilpasse sig, men hvor hurtigt og effektivt de kan integrere disse løsninger i deres drift.