
Enny undersøgelse fra YouGov spurgte over 2.000 brugere af sociale medier i Frankrig og Tyskland om deres tanker om disse annoncer. Det viser sig, at de fleste ikke er fans. Hele 57 % sagde, at de slet ikke ønsker personaliserede reklamer, hverken for produkter eller politik. Kun 11% var indforstået med, at deres personlige data blev brugt til målretning af annoncer.

Source: YouGov
Folk får især myrekryb, når de bliver kategoriseret efter indkomst, religiøs overbevisning eller livsbegivenheder som graviditet eller dødsfald. Det føles invasivt, og de fleste mener, at det ikke burde være tilladt. Den måde, PPC fungerer på, og vores onlineadfærd spores til annoncer, giver også anledning til panderynker. Uanset om det drejer sig om, hvad vi gør på sociale platforme eller vores generelle internetaktivitet, mener et klart flertal, at denne form for overvågning ikke bør bruges til reklamer.Politiske reklamer er en endnu større bekymring. Næsten halvdelen af de adspurgte er bekymrede for, at disse målrettede annoncer kan skade demokratiet. I Frankrig er det tal oppe på 50 %. En stor del af problemet? De fleste af os har ingen anelse om, hvordan PPC fungerer, og hvordan vores data bliver indsamlet og brugt senere. Det hele foregår bag kulisserne, og vores “samtykke” er begravet i de lange vilkår og betingelser, som vi aldrig læser.

Source: YouGov
Det handler ikke kun om irriterende annoncer, f.eks. fra PPC-kampagner. Der er reelle bekymringer om, hvordan denne målretning kan polarisere samfund, sprede misinformation og endda undertrykke stemmer. Og når vi alle ser forskellige annoncer, er det svært at have en offentlig samtale om deres påstande. Så hvad kan der gøres? Vi mener, at teknologivirksomhederne er nødt til at oppe sig, give os mere kontrol over vores data og sætte grænser for indgribende overvågning. EU har en chance for at få dette til at ske med Digital Services Act (DSA). Vores undersøgelse viser, at folk er klar til forandring. De fleste ønsker uafhængige revisioner af de sociale mediers algoritmer for at forhindre spredning af skadeligt indhold. Mange ønsker også mere gennemsigtighed om, hvem der står bag de annoncer, vi ser, og hvordan de er målrettet. Med store valg på vej i Tyskland og DSA på bordet er det nu tid til at tage fat på disse bekymringer. Denne undersøgelse er kun et øjebliksbillede, men det er tydeligt: Folk er ikke så begejstrede for personalisering, som teknologivirksomhederne gerne vil have os til at tro. Er det tid til at genoverveje, hvordan vi målrettes online?