3 min. læsning

Det tyske e-handelsmarked står over for et stort skift, når kinesiske platforme vinder terræn

Ifølge ECDB (E-commerce Data Base) ændrer det europæiske e-handelslandskab sig dramatisk i takt med, at kinesiske platforme erobrer en større del af markedet. Da væksten i den indenlandske e-handel i Kina falder til kun 3,5 % i 2023 - mindre end væksten på de fleste af de 10 største globale markeder - ser de kinesiske giganter i stigende grad mod vest efter ekspansionsmuligheder.

Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens
Det tyske e-handelsmarked står over for et stort skift, når kinesiske platforme vinder terræn
Kilde: Depositphotos

Kinesiske e-handelsgiganter dominerer det digitale marked

Alibaba, PDD, JD.com og ByteDance er de fire store virksomheder, der dominerer det kinesiske marked med en samlet årlig omsætning på over 350 mia. dollars og 80 % af verdens største e-handelsmarked. Med en omsætning på 978 mia. dollars fra Taobao og Tmall er Alibaba stadig den største, men markedsandelen har ændret sig drastisk. Alibaba, som i 2019 delte 70 % af Big 4’s GMV (Gross Merchandise Value) med JD.com, har mødt voksende konkurrence fra nyere virksomheder, som lægger vægt på lave priser og social handel.

Chinese marketplaces

Source: ECDB

ByteDance’s Douyin har nået 388 milliarder dollars i GMV. Pinduoduos lavprisstrategi indfanger nu næsten en fjerdedel af Big 4’s GMV. I mellemtiden er Shein blevet en betydelig global kraft gennem sit moderselskab, Roadget Business Pte Ltd.

Siden 2019 er PDD Holdings vokset med 300 %, Shein er vokset med utrolige 1.200 %, og ByteDance er blevet den femtestørste e-handelsvirksomhed på verdensplan med en e-handelsaktivitet på 6.000 %.

Indtræden på det europæiske marked: Blandet succes for kinesiske platforme på tværs af regioner

Med en markedsandel på 40 % er Alibabas Trendyol førende på det europæiske GMV-marked, mens Tyrkiet er førende med 21 %. I sit første år genererede Alibabas Miravia i Spanien 1 milliard USD i GMV, og Frankrig og Spanien kom ind på anden- og tredjepladsen med henholdsvis 15 % og 14 %.

chinese retailers

Source: ECDB

Tyskland er et interessant eksempel. På trods af at det er det næststørste e-handelsmarked i Europa, står det kun for 7 % af de kinesiske virksomheders europæiske forretning, hvilket i høj grad skyldes stærke indenlandske aktører som Otto, Zalando og Ceconomy. Kinesiske platforme er dog blevet meget populære: I sit første år tjente Temu 750 millioner dollars og lå på 13. pladsen i forhold til markedspladsens størrelse, mens AliExpress voksede med 54 % til over 1 milliard dollars og sikrede sig en syvendeplads. Sheins salg i Tyskland steg med 40 % til 617 millioner dollars, selv om det kun lå på 18. pladsen blandt onlineforhandlere.

40 % af de spanske kunder har brugt AliExpress sammenlignet med blot 11 % af tyskerne

.
Det tyder på, at der er store forskelle på, hvordan forbrugerne tager det til sig. Det er sandsynligt, at disse tendenser vil fortsætte med at ændre dynamikken i europæisk e-handel i betragtning af den hurtige vækst og det faktum, at kinesisk e-handelspraksis typisk ligger flere år forud for de vestlige markeder.

Del artiklen
Lignende artikler
58% deler e-mail for at få rabatter, men beskytter sociale data
3 min. læsning

58% deler e-mail for at få rabatter, men beskytter sociale data

Detailhandlerne oplever, at selvom kunderne elsker rabatter, er de også bekymrede for deres privatliv, når de deler personlige oplysninger. Ifølge en nylig undersøgelse fra konsulentfirmaet Daemon, der beskæftiger sig med digital transformation, er kampagnetilbud og e-mails med rabatter fortsat et stærkt trækplaster på tværs af generationer; Millennials fører med 67 %, efterfulgt af Baby Boomers […]

Læs artiklen
Bridge Now

Sidste nyt lige NU

10+ ulæste

10+