Spanske e-handelstendenser: Forbrugerdemografi og shoppingfrekvens
Den seneste forskning afslører fascinerende mønstre i spansk online shoppingadfærd med stabile adoptionsrater, men skiftende præferencer på tværs af forskellige demografiske grupper. Mens mere end tre fjerdedele af internetbrugerne engagerer sig i e-handel, fortsætter alder og køn med at forme forskellige indkøbsvaner, og et interessant skift mod hybride shoppingoplevelser er ved at dukke op.
Denne undersøgelse viser, at antallet af personer, der handler online i Spanien, forbliver det samme:
- 77 % af internetbrugerne mellem 16 og 74 år foretager køb online
- Personer i alderen 16 til 34 år foretager flest onlinekøb
- 65 % af de mennesker, der handler online, bruger både online og offline kanaler
- Yngre shoppere har en tendens til at foretrække fysiske butikker
- Ældre shoppere har en tendens til at købe meget mere online
Antallet af onlinekøb faldt, fra 3,4 gange om måneden i 2023 til 2,5 gange om måneden i 2024, hvilket er det laveste gennemsnitlige antal køb siden 2019.
De hyppigste shoppere er personer under 44 år, som i gennemsnit gør det 3,0 gange om måneden.
Hvorfor handler spanske forbrugere online? De vigtigste motivationer og tillidsfaktorer
Nogle af hovedårsagerne til, at folk handler online, har ikke ændret sig:
- Bekvemmelighed (97%)
- Bredt udvalg/sortiment (94%)
- Tilbud/kampagner/pris (89%)
Tillid er også et vigtigt aspekt for størstedelen af online shoppere (75%) og er hovedsageligt baseret på tidligere erfaringer, tillid til hjemmesiden, sikre betalingsmetoder og tillid til brandet.
På den anden side er det at kunne tage produktet med dig, prøve før du køber og direkte kontakt med produktet de største fordele ved den fysiske kanal sammenlignet med online.