
Hvad driver virkelig forbrugerne?
Det er vigtigt at bemærke, at produktkvalitet blev nævnt som den vigtigste faktor af 73 % af de adspurgte. Den næstvigtigste faktor er prisbæredygtighed, som blev nævnt af 70 % af deltagerne.
Undersøgelsen konkluderer, at “forbrugerne er på udkig efter værdi for pengene“.
Andre faktorer, der påvirker forbrugernes beslutninger, er positive online-anmeldelser(33 %) og et godt brand-omdømme(28 %). I den moderne verden er det ret interessant, at 11% af de adspurgte anså en god tilstedeværelse på de sociale medier som vigtig. Mens 7% fremhævede kreativitet i markedsføringen. Præferencerne er ret forskellige afhængigt af branchen. Mens 88% af folk inden for medier og underholdning fremhæver overkommelige priser. Dette tal er 84% i detailhandlen; det er ikke overraskende, at 90% af respondenterne inden for videnskab og lægemidler fremhæver produktkvalitet. Der ses forskellige præferencer baseret på demografiske data. Prisfølsomhed er en bekymring for 73% af kvinderne sammenlignet med 66% af mændene. En stærk tilstedeværelse på de sociale medier er vigtigst for aldersgruppen 25-34 år (22 %). Vigtigheden falder dog med stigende alder; kun 3 % af de 55-64-årige nævner det.

Source: Adobe
Hvad holder kunderne væk?
Stort set alle deltagerne i undersøgelsen påpegede, at dårlig produktkvalitet var den vigtigste grund til, at de ikke ville foretage et køb. Mangel på god kundeservice afholder 66% af de adspurgte; næsten halvdelen af dem afskrækkes af fraværet af rabatter og loyalitetsprogrammer. For 32% er det et problem med begrænset brandgenkendelse.
Markedsføringsteknikker, der ikke er effektive
Mere end halvdelen af de adspurgte blev afskrækket af en overbelastning af e-mails og push-meddelelser. Yderligere 41% er ikke interesserede i at blive målrettet gennem påtrængende reklamer, mens 39% er irriterede over reklamer, der har vildledende budskaber. Den samme procentdel af deltagerne (39%) fandt problemer med den markedsføringsstrategi, der bruger influencers og berømtheder. Yderligere 33 % af respondenterne er irriterede over den manglende gennemsigtighed i prissætningen, mens 25 % er afskrækket af virksomhedens dårlige kundeservice efter markedsføringskampagnerne. I detailsektoren ses overdrevne push-meddelelser som det mindst inspirerende(55 %), mens 39 % også fandt problemer med vildledende reklamer. Problemet med push-meddelelser ses også i velgørenheds- og salgssegmenterne, hvor det fremhæves af henholdsvis 70 % og 75 % af respondenterne.

Source: Adobe
Forslag til handling: Anbefalinger til e-handel
1. Reklamer: Kommunikationen skal være skræddersyet til forbrugeren
Da irritation over påtrængende reklamer og konstante meddelelser er en væsentlig faktor for utilfredshed, er det på tide at ændre din markedsføringstilgang. Det er vigtigt at opretholde brandbevidstheden, men det er lige så vigtigt at fokusere på kundeglæden. Da kunderne i øjeblikket udsættes for mange reklamer, kan det være værd at prøve noget nyt.
27% af respondenterne sagde, at de er interesserede i fysiske butikker og pop-up events
.
2. Sociale medier: Værktøjets magt
Brug af relevant og reelt indhold på sociale medieplatforme hjælper med at øge kendskabet til brandet og skabe et fællesskab. Fra kundeanmeldelser til billeder bag kulisserne – det er her, de sociale medier kan hjælpe dig med at engagere dig med dine forbrugere. I alt 22 % af deltagerne i undersøgelsen sagde, at de opdager nye mærker gennem Instagram, Facebook og TikTok. Det er afgørende at yde effektiv kundeservice med hurtige svar på tværs af alle platforme for at få succes. Hvad angår de undgåede marketingfunktioner, er det muligt at eliminere overdrevne meddelelser og fokusere på produkter af høj kvalitet og en god pris. Din e-handelsside vil uden tvivl forbedre kundetilfredsheden under online shopping.