
Den spanske detailhandel fortsætter sin vellykkede transformation efter pandemien og opnår stærke økonomiske resultater for 2024. Virksomheden fik et nettoresultat på 512 millioner euro, hvilket svarer til en stigning på 6,7 % i forhold til året før. Endnu mere imponerende er det tilbagevendende resultat, som nåede 470 millioner euro – en stigning på 31 % i forhold til 2023 og mere end det dobbelte af tallet for 2022. Gruppens samlede omsætning steg til 16,675 milliarder euro med en vækst på 2 %.
Stærk præstation på tværs af alle nøgleområder
Den markant positive tendens fortsætter i de operationelle indikatorer. EBITDA steg med 11,9 % til 1,209 milliarder euro, hvilket er El Corte Inglés’ tredje år i træk med tocifret vækst i dette nøgletal. EBITDA-marginen blev forbedret til 8,2 %.

Source: ecommerce-news.es
Virksomhedens bruttomargin steg med 4,5 % til 4,966 milliarder euro, hvilket svarer til 33,6 % af det samlede salg – næsten et procentpoint højere end året før. Denne vækst blev især understøttet af den stærke præstation af private label-mærker.
Alle divisioner viser vækst
På trods af et mere moderat andet halvår, som var i tråd med tendenserne i detailsektoren, oplevede alle El Corte Inglés’ forretningsområder forbedringer i forhold til 2023. Mode- og skønhedssegmenterne klarede sig særligt godt. Virksomheden går ind i 2025-2026 med optimistiske udsigter på tværs af alle divisioner. En ny strategisk plan fra CEO Gastón Bottazzini forventes også at blive afsløret, hvilket positionerer El Corte Inglés til fortsat vækst i det udviklende detailhandelslandskab.