På trods af den positive udvikling faldt sektorens samlede vækstrate med 3 % på grund af tre hovedfaktorer:
- vedvarende inflationspres
- intens konkurrence fra asiatiske markedsaktører
- den igangværende gennemførelse af den grønne og den digitale omstilling
Disse udfordringer har resulteret i et komplekst driftsmiljø for europæiske e-handelsvirksomheder. Markedslandskabet afslører store regionale forskelle i hele Europa, hvilket understreger det kritiske behov for en koordineret indsats på EU-plan.
En særlig udfordring opstår som følge af afbrydelsen mellem forbrugernes krav og de økonomiske realiteter.
Mens forbrugerne i stigende grad søger bæredygtige produkter, gør deres faldende købekraft det vanskeligt for dem at have råd til bæredygtige alternativer til høje priser.
For at løse disse problemer foreslår E-commerce Europe en række vigtige reformer. Deres anbefalinger fokuserer på at skabe lige vilkår for aktører i og uden for EU samt en mere effektiv håndhævelse af EU-reglerne.
Organisationen understreger vigtigheden af strømlinede forbrugerinformationssystemer, et mere konkurrencedygtigt detailbetalingslandskab og reviderede skattepolitikker.
Fremadrettet vil en omhyggelig afvejning af forskellige interessenters behov være afgørende for sektorens succes. Dette omfatter:
- hjælpe SMV’er og samtidig give større aktører tilstrækkelig fleksibilitet til at gennemføre de nødvendige ændringer
- Det er fortsat afgørende, at der lægges vægt på potentialet for grænseoverskridende handel
- den løbende udvikling af bæredygtig praksis
“Implementering” skal være nøgleordet for det nye EU-mandat,” siger E-commerce Europe og understreger vigtigheden af at hjælpe virksomheder med at balancere overholdelse og økonomisk vækst.
Efterhånden som sektoren udvikler sig, vil det være afgørende for det europæiske markeds konkurrenceevne at opretholde et sundt e-handelsøkosystem og samtidig tage den digitale og bæredygtige omstilling til sig.