
Den europæiske grænseoverskridende e-handel nåede en værdi af 358,7 mia. € i 2024/2025. Af dette beløb tegnede onlinemarkedspladser sig for 247,5 mia. euro, hvilket svarer til en andel på halvfjerds procent. De 100 største platforme genererede en omsætning på 216,82 mia. euro, en stigning på 10 % i forhold til året før.
Hvem er førende på det europæiske marked
Amazon fastholdt sin førsteplads, men andenpladsen er mere interessant. Den kinesiske platform Temu overhalede eBay, som faldt til tredjepladsen. AliExpress og Etsy runder top fem af.
Specialiserede platforme kom også ind i top ti – brugtmarkedspladsen Vinted indtog sjettepladsen, efterfulgt af rubrikannoncesiden OLX. Modeforhandleren Zalando, sportsforhandleren Decathlon og fast fashion-aktøren Shein lukker top ti.

Source: cbcommerce.eu
Sådan måles succes
eRank-rangeringen kombinerer fire hovedmålinger: volumen af grænseoverskridende salg på tværs af 28 europæiske lande, SEO-præstationer, markedsdækning og procentdel af grænseoverskridende besøg.
Sekundære parametre omfatter forretningsmodeltype (B2B, B2C, P2P, C2C), paneuropæisk brandstrategi, brug af AI og big data, kundeservicekvalitet og markedspladstype. Rangeringen favoriserer hybride B2C-platforme med en højere andel af tredjepartssælgere.
Tre modeller dominerer markedet
Generalistmarkedspladser som Amazon, Allegro eller.com tilbyder en bred vifte af produkter og stærk infrastruktur, men står over for høj konkurrence og prispres.
Vertikale platforme (Zalando, ManoMano, Farfetch) fokuserer på specifikke kategorier, opnår højere konverteringsrater, men er mere selektive over for sælgere.
C2C-markedspladser som Vinted, Depop eller eBay bygger på en fællesskabstilgang og cirkulær økonomi. De har lave adgangsbarrierer, men begrænset skalerbarhed.
Regionale forskelle
Det tyske marked er domineret af Amazon og Otto, mens C2C og modeplatforme dominerer i Frankrig. Storbritannien kombinerer generalister med nichemarkedspladser. Central- og Østeuropa oplever en hurtig vækst i generalistplatforme.
I 2026 forventes 98,2 % af de besøgende at være aktive på tværs af grænserne, hvilket indikerer yderligere vækst i segmentet.