
Shopping ændrer sig hurtigt. En ny rapport fra DHL har spurgt 24.000 mennesker over hele verden og fundet noget overraskende: De fleste af os vil købe ting på TikTok og Instagram i stedet for på almindelige hjemmesider i 2030. Syv ud af ti mennesker har allerede købt noget via sociale medier. Det samme antal tror, at det vil være deres vigtigste måde at handle på om fem år. Tallene fra Thailand er vanvittige. Der bruger 86% af online-shopperne allerede TikTok til at købe ting. Ikke bare for at kigge – de køber og betaler faktisk via appen.Generation Z fører an i denne forandring. Næsten halvdelen af de unge handler regelmæssigt på TikTok nu. De ønsker ikke at forlade appen for at gå et andet sted hen for at købe ting. Og det virker. Når noget går viralt på de sociale medier, siger 82 % af de handlende, at det påvirker deres køb.
Levering er stadig afgørende
Men her er, hvad der ikke har ændret sig: Leveringsproblemer dræber stadig salget. Undersøgelsen viste, at 81% af folk vil forlade deres indkøbskurv, hvis de ikke kan få den leveringsmulighed, de ønsker. Det er stort. Returneringer er endnu værre. Hvis kunderne ikke har tillid til leveringsfirmaet, vil 75 % slet ikke købe. Og 79 % giver op, hvis det ser kompliceret ud at returnere varer.

Source: dhl.com
Grøn shopping bliver seriøs
Miljøhensyn er ikke længere bare markedsføring. Det er ægte forretning nu. 72% af befolkningen tænker på bæredygtighed, når de handler online. En ud af tre vil faktisk annullere deres ordre, hvis de er bekymrede for miljøpåvirkningen. Unge mennesker bekymrer sig endnu mere. Næsten halvdelen af Gen Z-kunderne vil gå væk fra et køb på grund af grønne bekymringer. Mere end halvdelen af de handlende køber nu brugte eller renoverede produkter. Og 58% ønsker at deltage i genbrugsprogrammer, som brands tilbyder. Hvor stort er dette skift? Analytikere mener, at salget på de sociale medier vil nå op på 8,5 billioner euro i 2030. Det er tolv gange større end i dag. Virksomheder, der ignorerer denne forandring, vil miste kunder. De, der bliver klar først, vil vinde stort. Shoppingrevolutionen er startet. Spørgsmålet er ikke, om det vil ske – det er, hvem der vil tilpasse sig hurtigst.