Det er urealistisk at forvente, at din første virksomhed bliver en kæmpe succes. Du har måske hørt den ofte citerede statistik, at 90 % af små virksomheder fejler. Dette tal er noget overdrevet, et mere pålideligt tal for små virksomheder er, at omkring 50 % af virksomhederne fejler i de første fem år.
En fiaskorate på 50 % er stadig ikke en lovende statistik, især ikke for nye iværksættere. Hvis du er leder af en start-up, vil din første virksomhed naturligvis begå mange flere fejl end din anden eller tredje. Uanset hvor god din idé er, vil din manglende erfaring gøre dig mere tilbøjelig til at fejle end dine mere erfarne kolleger.
Selvfølgelig er der måder at undgå skraldespanden med dårlige statistikker på. Nogle iværksættere lykkes i deres første forsøg på at opbygge en virksomhed. For eksempel fik Elon Musks første virksomhed, Zip2, succes næsten med det samme. Mark Zuckerberg havde også meget lidt erhvervserfaring, før han startede Facebook.
Men lad os sige, at din første virksomhed mislykkes. Hvordan bruger du denne erfaring til at maksimere dine chancer for ultimativ iværksættersucces?
Mental bedring
Depression, angst og udbrændthed er almindelige blandt iværksættere, selv når deres nystartede virksomheder er succesfulde. Hvis du oplever en større forretningsfiasko efter en periode med spænding og hårdt arbejde, kan du føle dig særligt nedtrykt. Giv dig selv lidt tid til at restituere følelsesmæssigt. Forskellige mennesker har forskellige behov. For nogle er det værdifuldt at tilbringe tid med venner og familie eller i en støttegruppe; For andre er det bedre at tilbringe tid alene.
For eksempel, da Steve Jobs blev tvunget ud af Apple i midten af 1980’erne, vandrede han rundt i Europa i et stykke tid, deprimeret, og forsøgte at finde ny motivation til at fortsætte.
Finansiel genopretning
Hvis du vil bevare dit karrieremomentum, skal du komme dig økonomisk. Afhængigt af arten af din virksomheds fiasko og din personlige økonomi, kan du befinde dig i en sårbar position. Du har måske hørt historier om iværksættere, der har mistet en stor del af deres personlige opsparing som følge af en konkursramt virksomhed.
Analyse
Det er også vigtigt at bruge lidt tid på at gennemgå de begivenheder, der førte til din virksomheds fiasko. De motiverende faktorer for din virksomheds fiasko vil være indlysende (såsom mangel på penge eller en stor kunde, der går konkurs), men det er vigtigt at tage et holistisk syn og overveje alle de faktorer, der førte til disse resultater. Dette vil ikke kun hjælpe dig med at overvinde din virksomheds fiasko, men vil også lære dig vigtige lektioner, som du bliver nødt til at lære, når du opbygger din næste virksomhed.
Undersøgelse af analysen af andre nystartede virksomheder og iværksættere. Tal med en mentor eller en mere erfaren iværksætter, som kan give dig yderligere vejledning.
Forberedelse til den næste mulighed
Når du har opnået en vis finansiel stabilitet og er sikker på, at du har lært nogle vigtige lektioner om karakteren af din virksomheds fiasko, kan du begynde at forberede dig på din næste mulighed. Efter et par måneder væk fra din tidligere virksomhed bør du være klar til at beslutte, om du vil vende tilbage til iværksætteri eller omdirigere din energi mod en traditionel karriere.
Uanset hvad du beslutter dig for, er det værd at:
- Udvidelse af dit netværk
- Begynd at deltage i flere netværksarrangementer
- Tal med folk i din branche
Se ikke din første virksomheds fiasko som en personlig fiasko, og tro ikke, at det vil forhindre dig i at få en succesfuld fremtid. For mange iværksættere er indledende fiasko kun det første skridt på en lang rejse – et skridt, der kan føre til et meget højere niveau af succes.