4 min. læsning

Fra e-handelsflop til top: Kan dit næste foretagende skinne?

At starte en e-handelsvirksomhed er spændende, men ikke alle foretagender lykkes i første forsøg. Hvis dit første indtog i online-detailhandlen ikke gik som forventet, skal du ikke fortvivle. Sådan kommer du tilbage og lærer af erfaringen.

Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens
Fra e-handelsflop til top: Kan dit næste foretagende skinne?
Kilde: Depositphotos

Det er urealistisk at forvente, at din første virksomhed bliver en kæmpe succes. Du har måske hørt den ofte citerede statistik, at 90 % af små virksomheder fejler. Dette tal er noget overdrevet, et mere pålideligt tal for små virksomheder er, at omkring 50 % af virksomhederne fejler i de første fem år.

En fiaskorate på 50 % er stadig ikke en lovende statistik, især ikke for nye iværksættere. Hvis du er leder af en start-up, vil din første virksomhed naturligvis begå mange flere fejl end din anden eller tredje. Uanset hvor god din idé er, vil din manglende erfaring gøre dig mere tilbøjelig til at fejle end dine mere erfarne kolleger.

Selvfølgelig er der måder at undgå skraldespanden med dårlige statistikker på. Nogle iværksættere lykkes i deres første forsøg på at opbygge en virksomhed. For eksempel fik Elon Musks første virksomhed, Zip2, succes næsten med det samme. Mark Zuckerberg havde også meget lidt erhvervserfaring, før han startede Facebook.

Men lad os sige, at din første virksomhed mislykkes. Hvordan bruger du denne erfaring til at maksimere dine chancer for ultimativ iværksættersucces?

Mental bedring

Depression, angst og udbrændthed er almindelige blandt iværksættere, selv når deres nystartede virksomheder er succesfulde. Hvis du oplever en større forretningsfiasko efter en periode med spænding og hårdt arbejde, kan du føle dig særligt nedtrykt. Giv dig selv lidt tid til at restituere følelsesmæssigt. Forskellige mennesker har forskellige behov. For nogle er det værdifuldt at tilbringe tid med venner og familie eller i en støttegruppe; For andre er det bedre at tilbringe tid alene.

For eksempel, da Steve Jobs blev tvunget ud af Apple i midten af 1980’erne, vandrede han rundt i Europa i et stykke tid, deprimeret, og forsøgte at finde ny motivation til at fortsætte.

Finansiel genopretning

Hvis du vil bevare dit karrieremomentum, skal du komme dig økonomisk. Afhængigt af arten af din virksomheds fiasko og din personlige økonomi, kan du befinde dig i en sårbar position. Du har måske hørt historier om iværksættere, der har mistet en stor del af deres personlige opsparing som følge af en konkursramt virksomhed.

Analyse

Det er også vigtigt at bruge lidt tid på at gennemgå de begivenheder, der førte til din virksomheds fiasko. De motiverende faktorer for din virksomheds fiasko vil være indlysende (såsom mangel på penge eller en stor kunde, der går konkurs), men det er vigtigt at tage et holistisk syn og overveje alle de faktorer, der førte til disse resultater. Dette vil ikke kun hjælpe dig med at overvinde din virksomheds fiasko, men vil også lære dig vigtige lektioner, som du bliver nødt til at lære, når du opbygger din næste virksomhed.

Undersøgelse af analysen af andre nystartede virksomheder og iværksættere. Tal med en mentor eller en mere erfaren iværksætter, som kan give dig yderligere vejledning.

Forberedelse til den næste mulighed

Når du har opnået en vis finansiel stabilitet og er sikker på, at du har lært nogle vigtige lektioner om karakteren af din virksomheds fiasko, kan du begynde at forberede dig på din næste mulighed. Efter et par måneder væk fra din tidligere virksomhed bør du være klar til at beslutte, om du vil vende tilbage til iværksætteri eller omdirigere din energi mod en traditionel karriere.

Uanset hvad du beslutter dig for, er det værd at:

  • Udvidelse af dit netværk
  • Begynd at deltage i flere netværksarrangementer
  • Tal med folk i din branche

Se ikke din første virksomheds fiasko som en personlig fiasko, og tro ikke, at det vil forhindre dig i at få en succesfuld fremtid. For mange iværksættere er indledende fiasko kun det første skridt på en lang rejse – et skridt, der kan føre til et meget højere niveau af succes.

Del artiklen
Lignende artikler
Bæredygtighedseffekt i detailhandlen: Generation Z driver FMCG-forandring
2 min. læsning

Bæredygtighedseffekt i detailhandlen: Generation Z driver FMCG-forandring

Detailbæredygtighed er blevet en kritisk bekymring for FMCG-sektoren , da Gen Z fremstår som en vigtig forbrugergruppe. Generation Z’s indtræden i arbejdsstyrken med deres stærke miljømæssige overbevisning lægger pres på detailhandlere og FMCG-virksomheder for bedre at forstå konsekvenserne af klimaændringer for forbrugere, shoppere og produktkategorier. Dette skift mod bæredygtighed i detailhandlen tvinger virksomheder til at […]

Læs artiklen
Fremkomsten af direkte til forbruger-mærker (DTC) i Europa
4 min. læsning

Fremkomsten af direkte til forbruger-mærker (DTC) i Europa

I de senere år har Direct-to-Consumer (DTC) mærker vundet betydelig indpas i Europa. Denne forretningsmodel, som involverer brands, der sælger direkte til kunder gennem deres onlinekanaler, omgår effektivt traditionelle detailformidlere som stormagasiner eller markedspladser. Derfor har DTC-brands fundamentalt omformet detaillandskabet ved at fokusere på personlige oplevelser, målrette mod nichemarkeder og opbygge en stærk brandidentitet. Desuden […]

Læs artiklen
Hvordan automatisering og AI vil omforme kundeservice
4 min. læsning

Hvordan automatisering og AI vil omforme kundeservice

En undersøgelse fra Zendesk viser, at kundeoplevelsen er ved at ændre sig i stor stil. Ledere tror, at kundeoplevelsen vil blive fuldstændig ændret af automatisering og AI i løbet af de næste tre år. Faktisk tror 80 % af dem, at standard CX ikke længere vil eksistere.

Læs artiklen
Bridge Now

Sidste nyt lige NU

10+ ulæste

10+