
Ordningen med prismanipulation
Frankrigs konkurrencestyrelse brugte næsten et år på at undersøge Sheins prispraksis og fandt nogle ret fældende beviser. Virksomheden hævede priserne, lige før den sænkede dem, for at skabe en illusion af massive rabatter. Tallene fortæller historien. Af alle kontrollerede annoncerede rabatter var 11 % faktisk prisstigninger. I 57 % af tilfældene bød Sheins “kampagner” slet ikke på nogen prisnedsættelse. Yderligere 19 % havde prisfald, der var meget mindre end annonceret
. “Denne praksis med stærkt nedsatte priser og permanente kampagner giver forbrugerne indtryk af, at de får en god handel,” sagde Frankrigs DGCCRF-konkurrencekontor.
Den Kina-grundede forhandler bekæmpede ikke straffen og accepterede bøden på 40 millioner euro med opbakning fra anklagemyndigheden i Paris. Shein sagde, at de gennemførte korrigerende foranstaltninger inden for to måneder efter at have hørt om undersøgelsen fra marts 2024. Virksomheden hævdede, at den tager juridiske forpligtelser i Frankrig “meget alvorligt” og fortsat er forpligtet til gennemsigtighed. På trods af igangværende kontroverser har Shein oplevet en eksplosiv vækst i Frankrig, siden de blev lanceret der i 2015. Virksomhedens markedsandel inden for tøj og fodtøj steg fra 2 % i 2021 til 3 % sidste år – en betydelig vækst på et fragmenteret marked. Denne vækst kommer, selv om Shein bliver kritiseret for miljøforurening, unfair konkurrence og dårlige arbejdsforhold i hele forsyningskæden. Bøden er Frankrigs seneste skridt mod fast fashion-praksis. Det franske senat vedtog for nylig en lovgivning, der specifikt er rettet mod fast fashion-industrien, og som viser, at myndighederne går hårdere til værks over forforretningsmodellerinden for“ultrafast fashion”.Shein er blevet en lynafleder for kritik af hele sektoren for ultrafast fashion, som producerer billigt tøj med en hidtil uset hastighed og i en hidtil uset skala.
Hvad dette betyder for e-handel
Denne bøde sender et klart budskab om, at de europæiske tilsynsmyndigheder ikke vil tolerere vildledende prispraksis, selv ikke fra store internationale platforme. Bøden på 40 millioner euro er stor nok til at få opmærksomhed fra andre e-handelsvirksomheder, der opererer i Frankrig. Undersøgelsens resultater om falske rabatter kan få indflydelse på, hvordan andre detailhandlere strukturerer deres salgsfremmende strategier. Hvis 11 % af de annoncerede rabatter faktisk er prisstigninger, tyder det på systematisk manipulation snarere end isolerede hændelser. For forbrugerne bekræfter undersøgelsen bekymringerne om, hvorvidt disse “fantastiske tilbud” overhovedet er tilbud. Praksis med at hæve priserne før salg for at skabe kunstige rabatter er ikke ny, men myndighederne tager det mere alvorligt. Bøden på 40 millioner euro kan være vigtig for at sende et budskab, men det er uklart, om den vil ændre Sheins forretningspraksis eller bremse dens europæiske ekspansion. Virksomhedens vækst tyder på, at forbrugerne fortsat er tiltrukket af lave priser, selv midt i de igangværende kontroverser. De franske myndigheder har vist, at de er villige til at tage fat på store internationale e-handelsplatforme på grund af vildledende praksis. Andre europæiske tilsynsmyndigheder kan følge trop, da fast fashion fortsætter med at vokse på trods af miljømæssige og etiske bekymringer.