3 min. læsning

Frankrig giver Shein en bøde på 40 millioner euro for falsk prissætning

Ifølgefrance24.com har Frankrig netop idømt fast fashion-giganten Shein en rekordstor bøde på 40 millioner euro for at have vildledt kunder om rabatter og miljøkrav. Undersøgelsen viste, at virksomheden manipulerede med priserne for at få falske salg til at ligne rigtige tilbud.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens
Frankrig giver Shein en bøde på 40 millioner euro for falsk prissætning
Kilde: Depositphotos: Photo by MingPhoto(edited in Canva Pro)

Ordningen med prismanipulation

Frankrigs konkurrencestyrelse brugte næsten et år på at undersøge Sheins prispraksis og fandt nogle ret fældende beviser. Virksomheden hævede priserne, lige før den sænkede dem, for at skabe en illusion af massive rabatter. Tallene fortæller historien. Af alle kontrollerede annoncerede rabatter var 11 % faktisk prisstigninger. I 57 % af tilfældene bød Sheins “kampagner” slet ikke på nogen prisnedsættelse. Yderligere 19 % havde prisfald, der var meget mindre end annonceret

. “Denne praksis med stærkt nedsatte priser og permanente kampagner giver forbrugerne indtryk af, at de får en god handel,” sagde Frankrigs DGCCRF-konkurrencekontor.

Den Kina-grundede forhandler bekæmpede ikke straffen og accepterede bøden på 40 millioner euro med opbakning fra anklagemyndigheden i Paris. Shein sagde, at de gennemførte korrigerende foranstaltninger inden for to måneder efter at have hørt om undersøgelsen fra marts 2024. Virksomheden hævdede, at den tager juridiske forpligtelser i Frankrig “meget alvorligt” og fortsat er forpligtet til gennemsigtighed. På trods af igangværende kontroverser har Shein oplevet en eksplosiv vækst i Frankrig, siden de blev lanceret der i 2015. Virksomhedens markedsandel inden for tøj og fodtøj steg fra 2 % i 2021 til 3 % sidste år – en betydelig vækst på et fragmenteret marked. Denne vækst kommer, selv om Shein bliver kritiseret for miljøforurening, unfair konkurrence og dårlige arbejdsforhold i hele forsyningskæden. Bøden er Frankrigs seneste skridt mod fast fashion-praksis. Det franske senat vedtog for nylig en lovgivning, der specifikt er rettet mod fast fashion-industrien, og som viser, at myndighederne går hårdere til værks over forforretningsmodellerinden for“ultrafast fashion”.Shein er blevet en lynafleder for kritik af hele sektoren for ultrafast fashion, som producerer billigt tøj med en hidtil uset hastighed og i en hidtil uset skala.

Hvad dette betyder for e-handel

Denne bøde sender et klart budskab om, at de europæiske tilsynsmyndigheder ikke vil tolerere vildledende prispraksis, selv ikke fra store internationale platforme. Bøden på 40 millioner euro er stor nok til at få opmærksomhed fra andre e-handelsvirksomheder, der opererer i Frankrig. Undersøgelsens resultater om falske rabatter kan få indflydelse på, hvordan andre detailhandlere strukturerer deres salgsfremmende strategier. Hvis 11 % af de annoncerede rabatter faktisk er prisstigninger, tyder det på systematisk manipulation snarere end isolerede hændelser. For forbrugerne bekræfter undersøgelsen bekymringerne om, hvorvidt disse “fantastiske tilbud” overhovedet er tilbud. Praksis med at hæve priserne før salg for at skabe kunstige rabatter er ikke ny, men myndighederne tager det mere alvorligt. Bøden på 40 millioner euro kan være vigtig for at sende et budskab, men det er uklart, om den vil ændre Sheins forretningspraksis eller bremse dens europæiske ekspansion. Virksomhedens vækst tyder på, at forbrugerne fortsat er tiltrukket af lave priser, selv midt i de igangværende kontroverser. De franske myndigheder har vist, at de er villige til at tage fat på store internationale e-handelsplatforme på grund af vildledende praksis. Andre europæiske tilsynsmyndigheder kan følge trop, da fast fashion fortsætter med at vokse på trods af miljømæssige og etiske bekymringer.

Del artiklen
Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU

Partnership Manager & E-commerce Content Writer with 10+ years of international experience. Former Groupon Team Lead. Connects European companies with Slovak and Czech markets through partnerships and content marketing.

Lignende artikler
Black Friday 2024: Hvad tallene afslører om e-handel i Grækenland
4 min. læsning

Black Friday 2024: Hvad tallene afslører om e-handel i Grækenland

Black Friday fortsætter med at tjene som et af de vigtigste benchmarks for detail- og e-handelssektoren. I Grækenland har det udviklet sig fra en nyhed til en veletableret shoppingbegivenhed, der former forbrugernes forventninger og tester onlinebutikkernes operationelle parathed hvert år i november. Dataene for 2024 fremhæver ikke kun, hvordan græske forbrugere handler, men også hvordan […]

Zina Sili Zina Sili
Principal International Success Manager, Skroutz
Starter du en onlinebutik? Det er nemmere, end du tror
6 min. læsning

Starter du en onlinebutik? Det er nemmere, end du tror

For et par år siden betød lanceringen af en onlinebutik at tilbringe en måned med en udvikler og tabe et par tusinde dollars på forhånd. I dag? Du kan have en fungerende butik oppe på en eftermiddag, og det vil stort set ikke koste dig noget at starte. Hvis du har tænkt på at starte […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Global e-handel krydser 5 billioner dollars. Hvad ændrer sig i 2026?
3 min. læsning

Global e-handel krydser 5 billioner dollars. Hvad ændrer sig i 2026?

Online shopping har skrevet historie – for første gang nogensinde har det krydset 5 billioner dollars årligt, ifølge ECDB. Mens væksten aftager til stabile 8,6 %, ændrer kortet over vindere og tabere sig dramatisk. Shein og Temu mister dampen, mens e-handel med dagligvarer udvikler sig med tocifrede rater.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU