Det indre marked, der omfatter 99,8 % af virksomhederne, tegner sig for 42 % af Frankrigs BNP-produktion og beskæftiger 52 % af arbejdstagerne i den private sektor. 69 % af de adspurgte SMV’er angav imidlertid forskellige regler i EU-landene som en hindring for deres ekspansion.
85 % af de adspurgte mener, at anvendelse af digitale teknologier kan øge deres salg i denne sektor. En tilpasning og forenkling af politikkerne mellem EU-landene kan frigøre det indre markeds sande potentiale og potentielt resultere i en årlig stigning på 0,6 % i Frankrigs BNP pr. indbygger og skabe 160 000 nye job.
Digitalisering støtter SMV’ers udvikling og øger eksportkapaciteten, men franske SMV’er halter bagefter deres EU-kolleger med hensyn til indførelse af e-handel. Rapporten indeholder flere anbefalinger til at øge SMV’ernes engagement i det indre marked, herunder prioritering af EU-integration, oprettelse af et fælles momsnummer og omfavnelse af digital mærkning som en levedygtig erstatning for reel mærkning.