SimplyCodes undersøgte kuponstatistikker fra mere end 30.000 butikker for at finde fredag som den mest sandsynlige dag for rabatter. Specifikt med 19 % sammenlignet med andre hverdage stiger mængden af tildelte kuponer dramatisk på denne dag. Denne stigning afspejler det amerikanske betalingssystem, hvor lønnen normalt uddeles to gange om måneden. Særligt bemærkelsesværdige er virkningerne på områder som kvinders hudpleje, tøj og drikke.
Ifølge rapporten genereres 52 % af kampagnekoderne onsdag til fredag. Virksomheder gør klogt i at koncentrere deres kampagner om disse dage for at drage fordel af øget kundeopmærksomhed. Fredagsrabatter fungerer særligt godt til at tilskynde til køb før weekendens nedtur, når der gives færre kuponer
Fænomenet ‘Spaving’ vs bevidst forbrug
Mens rabatter øger salget, skal e-handelsvirksomheder være opmærksomme på forbrugernes tilbøjelighed til at betale for meget. Dette fænomen, der kaldes “spaving”, en kombination af “opsparing” og “forbrug”, forklarer situationen, når en forbruger bruger flere penge for at spare mere.
Hvorfor er e-handel relevant her? For store rabatter kan forårsage kundegæld eller lavere brandloyalitet og dermed påvirke fremtidige udgifter.
Opmuntring til fornuftige udgifter kan resultere i langsigtet kundeloyalitet, da e-handel arbejder for at øge salget. Mere bæredygtig udvikling kan være resultatet af at forenkle købsoplevelsen, give klare besparelser og lære forbrugerne om klog købsadfærd.Virksomheder kan lægge vægt på etisk køb for at hjælpe med at kompensere for dette. At give skræddersyede besparelser eller rabatter afhængigt af købsadfærd hjælper med at tilskynde til et mere ansvarligt forbrug.
Fredage giver en stor chance for e-handelsvirksomheder til at øge salget med nøje timede kuponer og kampagnekoder. Onlinebutikker kan øge salget, øge kundetilfredsheden og skabe langvarige forbindelser ved at matche rabatter med forbrugeradfærd og minimere fristelsen af overforbrug.