Marketplace, en platform til køb og salg af varer i lokalsamfundet,vinder popularitet blandt Gen Z på udkig efter overkommelige måder at indrette deres hjem eller opdatere deres garderober på. Det er en væsentlig afvigelse fra typisk Generation Z-adfærd, som normalt undgår Facebook som en social platform. I stedet er de tiltrukket af det praktiske ved Marketplace og muligheden for at finde brugte og vintagevarer til en brøkdel af detailpriserne.
Økonomiske årsager er en af hovedfaktorerne til, at C2C-segmentet vinder popularitet. Økologi er dog også vigtigt for unge mennesker, hvilket platforme som TikTok reagerer på. Meta er lige så opmærksom på Marketplaces potentiale til at tiltrække yngre brugere og har strategisk omorienteret Facebook til at appellere mere til aldersgruppen 18 til 29 år.
Som rapporteret af Business Insider er Marketplace ifølge Metas CFO Susan Li en væsentlig drivkraft for denne vækst. Platformens succes ligger i kombinationen af sikkerhed – brugerne skal have en Facebook-konto for at handle – og dens appel som en digital version af et garagesalg, hvor tilbudsshopping er dagens orden.
Administrerende direktør Mark Zuckerberg anerkendte, at Facebooks oprindelige brugerbase, som omfattede teenagere og unge voksne, er flyttet til andre platforme. Men med Marketplaces voksende popularitet er Meta begyndt at ændre denne tendens, hvor Zuckerberg udtrykker tilfredshed med fremskridtene med at tiltrække unge voksne tilbage til platformen.
“Jeg er især glad for de fremskridt, vi har gjort med unge mennesker på Facebook. De tal, vi ser, især i USA, modsiger virkelig den offentlige mening om, hvem der bruger denne app,” sagde Zuckerberg.
For e-handelsprofessionelle er den voksende popularitet af Facebook Marketplace blandt unge forbrugere en overraskende, men velkommen mulighed. Facebook er den mest populære platform for social handel – mere end 1,2 milliarder online-shoppere bruger Marketplace hver måned. Desuden kommer en betydelig del af brugerne fra yngre demografiske grupper. Dette gør det til en ideel kanal for virksomheder, der henvender sig til Generation Z-forbrugere.
For fuldt ud at udnytte denne tendens bør e-handelsvirksomheder overveje at inkludere Marketplace i deres marketingstrategi. At støve annoncevisning af på Facebook Marketplace er i det mindste værd at overveje.
Facebook Marketplace viser sig at være et kraftfuldt værktøj i Metas bestræbelser på at få Gen Z’s opmærksomhed. De tiltrækkes af tilbudsshopping, unikke varer, og bæredygtighed vejer også tungt. At forstå Generation Z’s præferencer, såsom deres forkærlighed for genbrugsshopping, kan hjælpe e-butikker med at skræddersy deres tilbud til at imødekomme efterspørgslen.
Glem desuden ikke at inkludere detaljerede produktbeskrivelser, tilføje prisforhandlingsmuligheder og sikre sikre transaktioner. Det er elementer, der kan forbedre indkøbsoplevelsen og opbygge tillid blandt yngre købere.