3 min. læsning

H&M frigiver de første billeder af AI-modeller

H&M har lige lagt sine første AI-genererede modelfotos ud på Instagram. Det sker flere måneder efter, at de annoncerede planer om at skabe digitale tvillinger af rigtige modeller. Den svenske detailhandler går videre på trods af løbende bekymringer om jobudskiftning i modebranchen.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens
H&M frigiver de første billeder af AI-modeller
Kilde: Canva Pro License + Photo of Digital Twin: hmgroup.com

Går live med digitale tvillinger

Billederne blev vist på H&M’s Instagram i sidste uge sammen med interviews med modellen Vanessa Moody og den kreative chef Jörgen Andersson, som forklarede deres AI-tilgang. Det er

en fantastisk måde at skabe præcedens for fremtidens AI på. Det er professionelt, samarbejdsorienteret og gennemsigtigt, siger modellen Vanessa Moody.

H&M annoncerede første gang planerne om en digital tvilling i marts og positionerede sig selv som førende i branchens AI-samtaler, der tager hensyn til modeller, bureauer og modeprofessionelle. Virksomheden arbejder direkte med modeller for at skabe digitale modstykker, hvor modellerne beholder fuld kontrol over deres tvillinger.

Modreaktionen forsvinder ikke

AI-modeller har udløst store kontroverser i modebranchen. Levi’s har tidligere udforsket brugen af AI-modeller til at vise flere forskellige kropstyper og etniciteter på sin hjemmeside, men mødte offentlig modstand på grund af jobproblemer. Kritikere bekymrer sig om de langsigtede konsekvenser for fotografer, makeupartister, hårstylister og andre kreative, som kan blive overflødige, hvis AI håndterer al billedskabelse. H&M går alligevel videre.

Vi udforsker nye teknologier som generativ AI for at forstærke kreativiteten og nytænke, hvordan vi præsenterer mode. Teknologien giver mulighed for at forbedre historiefortællingen og finde nye måder at komme i kontakt med vores kunder på, samtidig med at vi forbliver tro mod H&M’s stilskabende, menneskecentrerede identitet. Vi er fortsat engagerede i at styrke selvudfoldelse og frigøre mode for de mange, siger Jörgen Andersson, Chief Creative Officer, H&

M. H&M planlægger flere digitale tvillingebilleder i forskellige byer til efteråret. Dette er tydeligvis kun begyndelsen.

Hvad det betyder for moden

Dette sætter H&M i centrum for modens AI-skift. Mens andre mærker i al stilhed har testet AI-modeller eller droppet planer efter modreaktioner, omfavner H&M åbent teknologien. At arbejde med rigtige modeller for at skabe digitale tvillinger lyder, som om det imødekommer bekymringer om udskiftning. Men der er stadig spørgsmål om, hvorvidt denne tilgang rent faktisk beskytter menneskelige job på lang sigt. At modellerne beholder kontrollen over deres digitale tvillinger lyder positivt. Men hvad betyder det i praksis? Hvor meget kontrol har de egentlig? Hvad sker der, når AI bliver det foretrukne valg af effektivitets- eller omkostningsårsager?

AI-modelbilleder: Det store billede

AI-modeller går fra at være eksperimentelle til at være operationelle i store modebutikker. H& M’s størrelse betyder, at dette kan sætte industristandarder. Hvordan H&M’s tilgang fungerer, vil sandsynligvis påvirke andre mode- og e-handelsmærker. Glat udrulning? Forvent, at flere detailhandlere følger efter. Betydelig negativ respons? Det kan bremse branchens udbredelse. Indtil videre ser H&M ud til at være engageret i digitale tvillinger på trods af den igangværende kontrovers. Efterårets udrulning vil vise, hvordan forbrugerne og branchen rent faktisk reagerer på AI-modeller i mainstream-mode i den samlede e-handel.

Del artiklen
Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU

Partnership Manager & E-commerce Content Writer with 10+ years of international experience. Former Groupon Team Lead. Connects European companies with Slovak and Czech markets through partnerships and content marketing.

Lignende artikler
Black Friday 2024: Hvad tallene afslører om e-handel i Grækenland
4 min. læsning

Black Friday 2024: Hvad tallene afslører om e-handel i Grækenland

Black Friday fortsætter med at tjene som et af de vigtigste benchmarks for detail- og e-handelssektoren. I Grækenland har det udviklet sig fra en nyhed til en veletableret shoppingbegivenhed, der former forbrugernes forventninger og tester onlinebutikkernes operationelle parathed hvert år i november. Dataene for 2024 fremhæver ikke kun, hvordan græske forbrugere handler, men også hvordan […]

Zina Sili Zina Sili
Principal International Success Manager, Skroutz
Starter du en onlinebutik? Det er nemmere, end du tror
6 min. læsning

Starter du en onlinebutik? Det er nemmere, end du tror

For et par år siden betød lanceringen af en onlinebutik at tilbringe en måned med en udvikler og tabe et par tusinde dollars på forhånd. I dag? Du kan have en fungerende butik oppe på en eftermiddag, og det vil stort set ikke koste dig noget at starte. Hvis du har tænkt på at starte […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Global e-handel krydser 5 billioner dollars. Hvad ændrer sig i 2026?
3 min. læsning

Global e-handel krydser 5 billioner dollars. Hvad ændrer sig i 2026?

Online shopping har skrevet historie – for første gang nogensinde har det krydset 5 billioner dollars årligt, ifølge ECDB. Mens væksten aftager til stabile 8,6 %, ændrer kortet over vindere og tabere sig dramatisk. Shein og Temu mister dampen, mens e-handel med dagligvarer udvikler sig med tocifrede rater.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU