2 min. læsning

Hollandsk e-handel står over for alvorlig digital kompetencekløft

En ny undersøgelse af arbejdsmarkedet viser, at Hollands e-handelsvirksomhed er ramt af en stor mangel på digitale færdigheder. Det er vanvittigt, at ni ud af ti virksomheder på dette område siger, at deres medarbejdere ikke ved nok om digitale værktøjer. Paneia, en analysevirksomhed, lavede undersøgelsen for Thuiswinkel.org, som viser, at manglen på digitale færdigheder sandsynligvis vil fortsætte i nogen tid, hvilket kan få sektoren til at vokse langsommere.

Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens
Hollandsk e-handel står over for alvorlig digital kompetencekløft
Kilde: Depositphotos

E-handelsmarkedet i Nederlandene er kendetegnet ved et stort antal selvstændige. Nyheder fra CBS viser, at næsten to tredjedele af de mennesker, der arbejder i branchen, gør det som freelancere. Kun en tredjedel arbejder direkte for virksomheder.

Behovet for færdigheder fortsætter med at vokse, selvom antallet af ledige stillinger er faldet. Folk, der er gode til markedsføring, kundeservice og online markedsføring, er meget efterspurgte. Men i de næste seks måneder vil der sandsynligvis være flest jobåbninger for softwarearbejdere.

På det tidspunkt har 23 % af de hollandske e-handelsvirksomheder problemer med at ansætte folk til at besætte ledige stillinger. De vigtigste årsager er, at der ikke er nok ansøgere, de har ikke nok erhvervserfaring, og de vil have høje lønninger. Det er især svært for medarbejdere i top- og specialiserede roller at udføre deres arbejde.

Undersøgelsen gør det klart, hvor vigtigt det er at lære om digital forretning, AI og sikkerhed med det samme. Virksomheder bør arbejde på at forbedre den digitale kvalifikationskløft hos de mennesker, de allerede har ansat, og overveje at ansætte eksterne eksperter til at udfylde hullerne i deres færdigheder.

Marlene ten Ham er generaldirektør for Thuiswinkel.org. Hun taler meget om, hvordan AI ændrer arbejdsmarkedet og ønsker, at virksomheder og skoler skal arbejde mere sammen. Hun ønsker også, at regeringen skal finansiere programmer, der lærer folk nye færdigheder, især AI-relaterede færdigheder, så hollandsk e-handel kan kompensere for den voksende mangel på digitale færdigheder.

Ofte stillede spørgsmål

Hvad er de mest udfordrende digitale færdigheder at finde på det hollandske e-handelsjobmarked?

Den hollandske e-handelssektor kæmper med en betydelig kvalifikationskløft, især inden for cybersikkerhed, AI, datavidenskab og full-stack-udvikling. Arbejdsgivere opfordres til at investere i uddannelsesprogrammer og samarbejde med uddannelsesinstitutioner for at dyrke disse vigtige færdigheder i arbejdsstyrken. Det vil være afgørende at afhjælpe denne kløft for at opretholde konkurrenceevnen på et stadig mere digitalt marked.

Er der nogen regeringsinitiativer til at afhjælpe den digitale kompetencekløft inden for e-handel?

Den hollandske regering arbejder aktivt på at afhjælpe den digitale kompetencekløft inden for e-handel gennem samarbejdsinitiativer med uddannelsesinstitutioner, investeringer i uddannelsesprogrammer og etablering af koalitioner med fokus på at forbedre digitale kompetencer. Ved at prioritere disse bestræbelser sigter de mod at udstyre arbejdsstyrken med de nødvendige færdigheder til at trives i en stadig mere digital økonomi.

Del artiklen
Lignende artikler
Økonomiske tendenser: EU’s opsparingsstigning og opsving i USA’s udgifter
2 min. læsning

Økonomiske tendenser: EU’s opsparingsstigning og opsving i USA’s udgifter

De økonomiske tendenser har været forskellige i USA og Europa siden epidemien, som bemærket af Financial Times (FT). Mens begge regioner oplevede højere besparelser under nedlukninger, har amerikanerne nu øget deres udgifter, hvilket bidrager til økonomisk vækst. I modsætning hertil har europæerne fastholdt højere opsparingsrater, til dels på grund af angst som følge af Ruslands […]

Læs artiklen
Metas annoncekontrol: Nye funktioner for annoncører
3 min. læsning

Metas annoncekontrol: Nye funktioner for annoncører

Meta Ad Control har introduceret flere nye værktøjer og opdateringer for at give virksomheder større kontrol over sikkerheden af deres annoncer på Facebook og Instagram. Dette opfylder deres forpligtelse til brandbeskyttelse. Hvordan vil disse ændringer rent faktisk påvirke annoncører?

Læs artiklen
LinkedIn opdaterer servicevilkår. Hvad ændrer sig?
3 min. læsning

LinkedIn opdaterer servicevilkår. Hvad ændrer sig?

LinkedIn introducerer ændringer fra den 20. november 2024, primært vedrørende generativ AI, indholdsdistribution og databeskyttelse. Hvad skal du vide om LinkedIn-opdateringer? Tag et kig på oversigten over de vigtigste ændringer.

Læs artiklen
Bridge Now

Sidste nyt lige NU

10+ ulæste

10+