Med software og algoritmer gør programmatisk annoncering det muligt at købe og sælge digitale annoncer automatisk. Programmatisk annoncering involverer ikke annoncører og udgivere, der forhandler med hinanden i hånden. I stedet bruger den teknologier til at placere annoncer med det samme foran de rigtige personer i realtid. Under denne proces indsamles data, og avanceret sporing bruges til at vise annoncer mere effektivt og præcist baseret på, hvad brugerne kan lide, og hvordan de opfører sig.
Sikkerhed er hovedemnet
Brandsikkerhed er nu det vigtigste for 60 % af marketingfolk og bureauer. Nylige nyhedshistorier, der viste, at millioner af dollars gik tabt på dårlige annonceplaceringer, gjorde denne bekymring endnu stærkere. Reklamer brød ofte brandsikkerhedsreglerne ved at blive vist ved siden af indhold, der kunne være sårende eller racistisk.
Det er vigtigt for virksomheder at sikre, at deres annoncer vises et sikkert og pålideligt sted. For at holde kunderne ærlige over for dig og dit brand, er dette et must.
Selvom Google besluttede at udskyde at slippe af med tredjepartscookies, vil de sandsynligvis fortsætte med at spille en mindre rolle i programmatisk annoncering. Ifølge WARC-rapporten mener kun 25 % af annoncørerne, at de er klar til denne ændring, primært når det kommer til målretning, dataadgang og kundesegmentering. 76 % af de adspurgte tager allerede skridt i denne retning for at forblive konkurrencedygtige, samtidig med at privatlivets fred sættes først. E-handelsvirksomheder skal fremskynde vedtagelsen af førstepartsdatastrategier.
Svig og budgetspild
Reklamesvindel er stadig et stort problem. En fjerdedel af de 67 milliarder pund, der bruges på annoncering på det åbne internet, spildes på visninger, der er falske eller ikke særlig gode. Strengere kontrol og mere åbenhed i medieforsyningskæden kan hjælpe annoncører med at bruge deres penge mere fornuftigt og få et bedre afkast af deres investering.
Selvom “bæredygtighed” er et populært ord lige nu, sagde de fleste virksomheder, der bruger programmatisk annoncering, at det ikke er en topprioritet for dem at sænke kulstofemissioner. Selvom denne sektor udledte mere end 215.000 tons kuldioxid på bare en måned på tværs af fem store økonomier, er dette stadig tilfældet. Kun 31 % af virksomhederne er begyndt at spore og skære ned på forureningen.
Kunderne bliver mere bekymrede for miljøet, så e-handelsvirksomheder bør tænke over, hvordan deres reklamevalg påvirker det.
Flytning af midler til lukkede platforme
Undersøgelsen taler også om en bekymrende tendens: Der bliver lagt færre penge i det åbne internet, fordi flere annoncører kan lide lukkede platforme som Amazon, Google og Meta. WARC mener, at i 2024 vil mere end halvdelen af alle reklamekroner blive brugt på kun fem websteder.
Der er 76 % af virksomhederne, der bruger 40 % eller mindre af deres reklameudgifter på det åbne web lige nu. Virksomheder bør nøje overveje, om det er værd at lægge flere penge i lukkede platforme som Google eller Facebook, eller om det ville være bedre at undersøge annonceringsmuligheder på det åbne web, som alle kan se.
E-handel skal håndtere reelle problemer, som f.eks. mindskelse af adresserbarhed, bekymringer om brandsikkerhed og svindel. Virksomhedsejere kan forbedre deres annonceringsplaner og få bedre resultater næste år ved at holde øje med ændringer og tilpasse sig tendenser.