
Listen har til formål at give et billede af de mest fremtrædende onlineforhandlere med hovedkvarter i Central- og Østeuropa og med aktiviteter i andre lande i regionen. Vi kan se deres salgstal, år-til-år-vækst og læse deres profiler for at få en idé om, hvordan de største aktører i forskellige sektorer har udviklet sig, og hvad de har opnået i de senere år.
Statistik fra listen over de 50 største e-handelseksportører i Central- og Østeuropa
Det økonomiske miljø i Central- og Østeuropa har gennemgået betydelige ændringer siden februar 2022 på grund af krigen i Ukraine og den eskalerende inflation. Disse chok har forstyrret handelen, øget omkostningerne og skabt usikkerhed på markedet i hele regionen. Så der er en direkte konsekvens: Hvis vi ser på de 50 største eksportører i Central- og Østeuropa, kan vi sige, at der generelt har været et dramatisk fald i vækstraterne. Mens den gennemsnitlige årlige omsætningsvækst for de 50 største onlineeksportører var 48 % i 2021, faldt den til 10 % i 2022.
Forskelle i performance
Midt i de økonomiske forhindringer er der observeret forskelle i performance mellem forskellige e-handelsaktører. Nogle har formået at overvinde disse vanskeligheder effektivt og har fastholdt deres vækstkurs, omend i et langsommere tempo end i Covid-årene.Den polske gruppe Allegro, som kan prale af en bruttoværdi (GMV) på mere end 11 mia. euro og en årlig vækst på 23 %. Det er værd at bemærke, at Allegros indtræden på det tjekkiske marked var en udfordring, da der ikke var tradition for en outsourcet markedsmodel på dette marked. Ideen om at introducere tusindvis af polske forretningspartnere, der kan levere på bare 1-2 uger, førte til betydelige problemer med kundeoplevelsen. På denanden side havdeomkring en femtedel af de 50 største e-forhandlere en negativ salgsvækst i forhold til året før i forbindelse med 21/22, herunder Dedoles (tøj), Inspio (bolig og indretning) og Artmie (kunst og kunsthåndværk). Bemærk: Dedoles, som oplevede fremragende vækst i 2020 og 2021, kunne ikke opretholde momentum i 2022 og faldt med 35 % i forhold til året før. Klik her for at se top 50-listen. Når vi taler om sektorer, er der ingen sammenhæng mellem de forskellige e-handelsbutikkers resultater og de sektorer, de tilhører. Det fører til den konklusion, at succes eller fiasko skyldtes den enkelte virksomheds tilgang, og hvordan de reagerede på udfordringerne. Det kan være interessant at bemærke, at inden for den grønne bevægelse er Furbify, en virksomhed, der kun sælger renoveret computerhardware, vokset bemærkelsesværdigt og stadig har et betydeligt vækstpotentiale.

Source: Growwwdigital.com
Ændringer i strategien
Growww Digital mener, at den forsigtige fremgangsmåde under sådanne omstændigheder er at forfølge en rentabilitetsfokuseret vækststrategi, der hjælper e-handelsvirksomheder med at afbalancere vækst med finansiel stabilitet. Strategien med at opkøbe dominerende markeder, der engang blev betragtet som en logisk tilgang i et e-handelsmiljø, der blev fremskyndet af COVID-19-pandemien, er løbet ind i problemer med udbruddet af krig og inflation i 2022. Udhulingen afkøbekraften og de stigende omkostninger i forbindelse med global produktion, handel og logistik har undermineret denne strategi. I 2022 er vækstbanerne for omsætningen divergeret, hvilket tvinger e-handelsvirksomheder til at skifte til en rentabel vækststrategi, der lægger vægt på både vækst og rentabilitet.
“Der var en enorm medvind, og alle kunne føle sig som superhelte. Men det havde også sin bagside, for det var bare en stærk vind i sejlene. Nu skal vi ro og styre. László Szabó, Managing Partner, Growww Digital
Szabó foreslår, at der er to hovedmåder at opnå rentabel vækst på: øget effektivitet og øget omsætning.Omsætningsvækst kan opnås gennem en “3D-udvidelses “-tilgang:
- Udvidelse af salgskanaler (f.eks. ved hjælp af markedspladser)
- Geografisk ekspansion (indtrængen på udenlandske markeder)
- Diversificering eller udvidelse af produktporteføljen
Det er tydeligt, at tendensen til markedsåbning er aftaget, hvilket markerer et skift fra den tidligere vækstorienterede model. Flere virksomheder prioriterer nu rentabilitet ved siden af vækst og tilpasser sig den skiftende økonomiske dynamik. Se Growww Digitals Top 50 e-handelseksportører i Central- og Østeuropa for at se aktørerne og deres resultater i de seneste år.Klik her for at se Top 50-listen.