5 min. læsning

Hvem er de 50 største e-handelseksportører i CEE-regionen?

Growww Digital, det førende digitale marketingbureau i Central- og Østeuropa med base i Ungarn, udarbejder hvert år en liste over de største e-handelseksportører i Central- og Østeuropa. I år har de offentliggjort deres Top 50-liste, som er unik i sin direkte forbindelse med de vigtigste aktører på markedet og repræsenterer omsætningstendenser og vækstrater gennem årene.

Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens
Hvem er de 50 største e-handelseksportører i CEE-regionen?
Kilde: Depositphotos

Listen har til formål at give et billede af de mest fremtrædende onlineforhandlere med hovedkvarter i Central- og Østeuropa og med aktiviteter i andre lande i regionen. Vi kan se deres salgstal, år-til-år-vækst og læse deres profiler for at få en idé om, hvordan de største aktører i forskellige sektorer har udviklet sig, og hvad de har opnået i de senere år.

Statistik fra listen over de 50 største e-handelseksportører i Central- og Østeuropa

Det økonomiske miljø i Central- og Østeuropa har gennemgået betydelige ændringer siden februar 2022 på grund af krigen i Ukraine og den eskalerende inflation. Disse chok har forstyrret handelen, øget omkostningerne og skabt usikkerhed på markedet i hele regionen. Så der er en direkte konsekvens: Hvis vi ser på de 50 største eksportører i Central- og Østeuropa, kan vi sige, at der generelt har været et dramatisk fald i vækstraterne. Mens den gennemsnitlige årlige omsætningsvækst for de 50 største onlineeksportører var 48 % i 2021, faldt den til 10 % i 2022.

Forskelle i performance

Midt i de økonomiske forhindringer er der observeret forskelle i performance mellem forskellige e-handelsaktører. Nogle har formået at overvinde disse vanskeligheder effektivt og har fastholdt deres vækstkurs, omend i et langsommere tempo end i Covid-årene.Den polske gruppe Allegro, som kan prale af en bruttoværdi (GMV) på mere end 11 mia. euro og en årlig vækst på 23 %. Det er værd at bemærke, at Allegros indtræden på det tjekkiske marked var en udfordring, da der ikke var tradition for en outsourcet markedsmodel på dette marked. Ideen om at introducere tusindvis af polske forretningspartnere, der kan levere på bare 1-2 uger, førte til betydelige problemer med kundeoplevelsen. På denanden side havdeomkring en femtedel af de 50 største e-forhandlere en negativ salgsvækst i forhold til året før i forbindelse med 21/22, herunder Dedoles (tøj), Inspio (bolig og indretning) og Artmie (kunst og kunsthåndværk). Bemærk: Dedoles, som oplevede fremragende vækst i 2020 og 2021, kunne ikke opretholde momentum i 2022 og faldt med 35 % i forhold til året før. Klik her for at se top 50-listen. Når vi taler om sektorer, er der ingen sammenhæng mellem de forskellige e-handelsbutikkers resultater og de sektorer, de tilhører. Det fører til den konklusion, at succes eller fiasko skyldtes den enkelte virksomheds tilgang, og hvordan de reagerede på udfordringerne. Det kan være interessant at bemærke, at inden for den grønne bevægelse er Furbify, en virksomhed, der kun sælger renoveret computerhardware, vokset bemærkelsesværdigt og stadig har et betydeligt vækstpotentiale.

Source: Growwwdigital.com

Ændringer i strategien

Growww Digital mener, at den forsigtige fremgangsmåde under sådanne omstændigheder er at forfølge en rentabilitetsfokuseret vækststrategi, der hjælper e-handelsvirksomheder med at afbalancere vækst med finansiel stabilitet. Strategien med at opkøbe dominerende markeder, der engang blev betragtet som en logisk tilgang i et e-handelsmiljø, der blev fremskyndet af COVID-19-pandemien, er løbet ind i problemer med udbruddet af krig og inflation i 2022. Udhulingen afkøbekraften og de stigende omkostninger i forbindelse med global produktion, handel og logistik har undermineret denne strategi. I 2022 er vækstbanerne for omsætningen divergeret, hvilket tvinger e-handelsvirksomheder til at skifte til en rentabel vækststrategi, der lægger vægt på både vækst og rentabilitet.

“Der var en enorm medvind, og alle kunne føle sig som superhelte. Men det havde også sin bagside, for det var bare en stærk vind i sejlene. Nu skal vi ro og styre. László Szabó, Managing Partner, Growww Digital

Szabó foreslår, at der er to hovedmåder at opnå rentabel vækst på: øget effektivitet og øget omsætning.Omsætningsvækst kan opnås gennem en “3D-udvidelses “-tilgang:

  • Udvidelse af salgskanaler (f.eks. ved hjælp af markedspladser)
  • Geografisk ekspansion (indtrængen på udenlandske markeder)
  • Diversificering eller udvidelse af produktporteføljen

Det er tydeligt, at tendensen til markedsåbning er aftaget, hvilket markerer et skift fra den tidligere vækstorienterede model. Flere virksomheder prioriterer nu rentabilitet ved siden af vækst og tilpasser sig den skiftende økonomiske dynamik. Se Growww Digitals Top 50 e-handelseksportører i Central- og Østeuropa for at se aktørerne og deres resultater i de seneste år.Klik her for at se Top 50-listen.

Del artiklen
Lignende artikler
58% deler e-mail for at få rabatter, men beskytter sociale data
3 min. læsning

58% deler e-mail for at få rabatter, men beskytter sociale data

Detailhandlerne oplever, at selvom kunderne elsker rabatter, er de også bekymrede for deres privatliv, når de deler personlige oplysninger. Ifølge en nylig undersøgelse fra konsulentfirmaet Daemon, der beskæftiger sig med digital transformation, er kampagnetilbud og e-mails med rabatter fortsat et stærkt trækplaster på tværs af generationer; Millennials fører med 67 %, efterfulgt af Baby Boomers […]

Læs artiklen
Digitale tegnebogspas: Øg dit e-handelssalg med mobilkuponer
4 min. læsning

Digitale tegnebogspas: Øg dit e-handelssalg med mobilkuponer

Fra simple boardingkort til effektive marketingværktøjer har digitale wallet-pas gennemgået en betydelig udvikling. I mobile wallet-apps som Apple Wallet, Google Pay og Samsung Pay kan disse digitale repræsentationer indeholde alt fra boardingkort og billetter til medlemskort, loyalitetskort og kuponer.

Læs artiklen
Hvad er Immersive Shopping?
4 min. læsning

Hvad er Immersive Shopping?

Fordybende shopping er en detailstrategi, der blander digital innovation med de engagerende, taktile aspekter af traditionel detailhandel. Den kombinerer den digitale og fysiske verden for at skabe mindeværdige og fængslende oplevelser ved hjælp af banebrydende teknologier som virtual reality (VR), augmented reality (AR) og live shopping.

Læs artiklen
Bridge Now

Sidste nyt lige NU

10+ ulæste

10+