
Det er en smart og overkommelig måde at holde sig foran kunderne på en regelmæssig og afslappet basis. Undersøgelser viser, at over 90 % af forbrugerne tjekker deres e-mail dagligt, og nyhedsbreve har endda oplevet en stigning i interaktionen i de seneste måneder. Afkastet af investeringen i e-mailmarkedsføring er virkelig højt, så længe du ved, hvordan du skal gøre det. Du kan læse om fordelene og de skridt, du skal tage for at skabe et fantasifuldt nyhedsbrev, i dette afsnit. Men i dag vil vi se på, hvilke typer virksomheder der har størst gavn af e-mailmarkedsføring og hvorfor.
Uanset størrelsen på din virksomhed eller den sektor, du arbejder i, kan e-mail tilbyde en række forretningsmuligheder, lige fra at generere leads til at involvere dine kunder interaktivt i forretningsbeslutninger. Du kan f.eks. lade dem stemme om et nyt produkt, dets farve eller materiale, hvilket de helt sikkert vil sætte pris på (og måske endda købe).
Naturligvis er e-mailmarkedsføring fleksibel nok til at blive tilpasset til at opnå komplekse markedsføringsmål, afhængigt af dine behov, infrastruktur og organisatoriske muligheder.
E-mail-marketing er et must for detailhandlere
Og hvis det ikke er en nødvendighed, ville det mildest talt være uprofessionelt ikke at udnytte denne kanal fuldt ud. Den er afgørende for dem og kan næsten helt sikkert forvandle markedsføringsindsatsen til profit.Baseret på dataindsamling og kundeoplysninger kan detailhandlere skabe perfekt målrettede og relevante e-mailopdateringer, der rammer plet. Og hvad betyder det så? Det betyder, at der er langt større sandsynlighed for, at du åbner en rabatmail om et produkttilbud, du tidligere har set, end en uspecificeret mail. Forhandleren kan bruge alle de indsamlede data til at skabe engagement hos modtagerne.
Tænk over det – hvilke e-mails åbner du oftest? Dem, der er personlige, og som føles, som om du har ventet på dem. Produktrabatter, virtuelle fødselsdags- eller feriehilsner, invitationer til events og messer, som forhandleren deltager i. Det taler direkte til os, og selvfølgelig kan vi lide det.

Source: Depositphotos
Finansielle tjenester, forsikring og bankvæsen følger lige efter
Hvorfor er det sådan? E-mail er mere seriøs og permanent end f.eks. sociale netværk. Vi er ganske enkelt mere tilbøjelige til at stole på noget, der kommer til os i form af et nyhedsbrev end et Facebook- eller Instagram-opslag (eller endda LinkedIn). Disse brancher (dvs. dem, vi betror vores penge eller vores helbred) drager størst fordel af de højeste åbningsrater og efterfølgende konverteringsrater for e-mailkommunikation med kunder. Disse virksomheder har en stor mængde følsomme data om enkeltpersoner, så det er nemt for dem at målrette emnelinjen og indholdet i nyhedsbrevet på en virkelig personlig måde. Tænk f.eks. på en millennial, der planlægger at købe et hus eller en lejlighed og overvejer den bedste form for boligfinansiering. Banker indsamler data om præferencer for opsparingsplaner, Google-søgninger og hans kontooplysninger, hvilket kun betyder én ting. Vores millennial modtager en e-mail med en opsparingsplan, der kan hjælpe ham med at nå sit mål.

Source: Depositphotos
Turisme og gæstfrihed? E-mail-marketing giver også mening for disse brancher
Det fandt de ud af under pandemien, da de indførte onlinebestilling, afhentning af mad og andre funktioner, som de ønskede at introducere for deres kunder. Noget så enkelt – men sofistikeret – som e-mailmarketing hjalp også de hårdest ramte brancher med at overleve pandemien. E-mails informerede folk om åbningstider, antallet af personer i lokalerne (i perioden med restriktioner) og endda om, hvorvidt de kunne være stødt på en potentielt smittet person under deres besøg. Transportfirmaer informerede kunderne om, at deres køretøjer var blevet desinficeret og stadig var klar til brug. Hoteller sendte information ud om, hvornår, hvor og hvordan de ville operere for at gøre det så nemt som muligt for kunderne at navigere i de gældende regler. Alternativt tilbød de dem loyalitetsrabatter. Alt sammen ved hjælp af e-mailmarketing og et par enkle værktøjer.

Source: Depositphotos
Nonprofit-organisationer og borgerforeninger har et værdifuldt værktøj til rådighed
De kan bruge e-mail til at indsamle underskrifter eller forsvare de forsvarsløses rettigheder på en meget effektiv måde. Mange samfundsgrupper kan effektivt indsamle titusinder af underskrifter for en god sag gennem e-mailmarketing. E-mails indeholder ofte fotos med en direkte adresse med fornavn efterfulgt af en anmodning om hjælp – økonomisk eller materiel. Lad os se det i øjnene, er det ikke lidt sværere at sige fra, når vi bliver tiltalt med navn og ved fra de data, vi har indsamlet, at burhøns, jordskælvet i Tyrkiet eller krigen i Ukraine er en sag, der ligger vores hjerter nær?
Kurser og træning med et klik på en knap
E-mailmarkedsføring er også vigtig for dem, der har valgt udelukkende at drive forretning online og tilbyder onlinekurser, uddannelse, sprogskoler eller endda yogaklasser. Med bare ét klik kan du konvertere din e-mail-database til rigtige kunder. Igen er en velskrevet og personlig e-mail meget mere værd end et tilfældigt opslag på et socialt netværk.
Lad os tage et hurtigt kig på de vigtigste fordele ved e-mailmarketing:
- Skaberinteresse hos kunderne – især hvis du er en salgsorienteret virksomhed, har e-mails og andre former for personaliserede nyhedsbreve (f.eks. rabatkoder til fødselsdage osv.) en stor chance for at skabe interesse hos potentielle kunder. Kort sagt, hvis de klikker sig videre til dit websted fra en e-mail, er der en meget god chance for, at de konverterer det klik til omsætning ved at købe et produkt.
- De bliver mindet om det – Ved at sende regelmæssige, men ikke for hyppige, e-mails til dine abonnenters indbakker, minder du dem om din virksomhed. Har du glemt, hvor du kan købe de bedste sokker eller håndsyet undertøj? Fortæl dem det.
- Indholdet har større chance for at blive set – ulempen ved øjeblikkeligt indhold på de sociale medier er, at det hurtigt forsvinder og/eller bliver opslugt af andet, endnu nyere indhold. E-mail-marketing har derimod en stor fordel – modtageren kan læse det, når det passer dem, vende tilbage til det, markere det som ulæst eller endda arkivere det (hvis det f.eks. indeholder de rabatkoder, der er nævnt ovenfor).
- Deter relativt billigt og nemt at holde sig opdateret – nutidens e-mailprogrammer er meget intuitive og relativt billige. Nogle tilbyder endda begrænsede tjenester gratis, eller du kan prøve dem i en måned, før du beslutter dig for at købe en licens. Mens du indsamler de data, du vil dele med dine modtagere, kan du løbende gemme oplysningerne i programmet. Derefter kan du redigere e-mailen til dens endelige form og sende den til tusindvis af indbakker.