Ud over at vælge det rigtige emne er det vigtigt at have en strategi og en plan. Hvem er din målgruppe? Er der interesse for dit valgte emne? Hvordan kan du sælge dit kursus? Hvordan kan du forbedre det og tage det til det næste niveau? Hvis du gerne vil vide mere, så læs denne artikel nu.
Tøv ikke med at oprette dit eget online kursus
Du behøver normalt ikke et certifikat, en licens eller en grad for at oprette et onlinekursus. Men det afhænger af dit felt. De fleste onlinekurser er skabt af mennesker, der har fået deres viden gennem uformel læring og selvuddannelse. Hvis du ønsker at tilføje et “stempel” af ekspertise til dit kursus, for eksempel med et certifikat eller andet dokument, kan dette selvfølgelig være en fordel for dig.
Før du begynder at arbejde på dit onlinekursus, skal du besvare følgende spørgsmål:
- Har jeg viden, der kan være nyttig for andre?
- Kan jeg tilbyde folk noget, de måske gerne vil prøve?
- Er der andre mennesker, der er interesserede i dette emne?
- Har jeg en færdighed, som de fleste mennesker ikke har?
Hvis du svarede ja til et af disse spørgsmål, skal du begynde at oprette dit onlinekursus. Du har sikkert noget at tilbyde verden.
1. Et emne, der ikke kun interesserer dig, men også dit publikum
Vælg et kursusemne, som du kender eller nyder. Er du engelsklærer eller programmør? Opret et online engelsk- eller programmeringskursus.
Husk samtidig at gøre emnet interessant for dit publikum. Du skal føle, at dit valgte emne vil give genklang hos dem. Dette er den eneste måde, du kan gøre det interessant nok til at holde folk interesserede. Hvis du vælger et emne, der ikke “fanger” din opmærksomhed, vil det vise sig i det samlede resultat. Du vil sandsynligvis også hurtigt kede dig med det.
Del din viden om et emne, der passer til dig
Tænk på din erfaring, dine færdigheder og dine talenter. Kan du lide at lave mad? Start et online madlavningskursus. Du behøver ikke at være ekspert i det emne, du vælger til dit online kursus. Det vigtige er, at du lykkes med det. Når alt kommer til alt er de mest succesrige normalt dem, der betragtes som en hobby.
Husk, at hvis du kan lide emnet, er god til det, har erfaring med det, og det også opfylder et behov for en anden, er du i den bedste position til at tjene penge på din ekspertise;
Tal om, hvad der er populært
Dit online kursus behøver ikke at handle om din hobby. Du kan vælge et emne, der giver genklang i samfundet. Igen skal du være vidende på området og, vigtigst af alt, følge tendenserne. Find ud af, hvad folk er interesserede i, hvad de leder efter, og hvad de mangler. Del din indsigt med dem.
Dette fokus kan ikke opnås uden omfattende forskning i ressourcer relateret til emnet. Du skal grave dybt, forstå det og være i stand til at kommunikere det, mens du har din egen mening eller erfaring.
Vil du have succes? Her er hvad du behøver at vide
Uanset hvilket emne du vælger, vil dine personlige erfaringer og historier være et aktiv for kurset. Din viden og færdigheder på området er også vigtige. At præsentere dig selv som ekspert vil tilføje troværdighed til kurset.
For at gøre dit kursus attraktivt er det bestemt værd at finde på en fængende titel. Titlen skal gøre det så klart som muligt, hvem kurset er til, og hvad de skal lære. Jo mere kortfattet titlen er, jo mere sandsynligt er det, at folk, der er interesserede i emnet, vil tilmelde sig kurset.
2. Tilbyder du et kursus?
Når du vælger et emne til et online kursus, skal du kontrollere, at der er interesse for det. Intet vil skuffe dig mere end at finde ud af, at du har brugt timer på at forberede et kursus, som ingen vil tage.
Før du starter, skal du lave nogle markedsundersøgelser for at se, om der er efterspørgsel efter dit emne. Stil dig selv 3 grundlæggende spørgsmål og find ud af svarene:
- Er dit emne efterspurgt? Er folk interesserede i det? – Brug forskellige værktøjer til at finde ud af, hvor populært og efterspurgt dit emne er, udforsk sociale medier og find ud af, hvad folk laver mest relateret til dit emne.
- Kan dit online kursus udfylde et hul i markedet? – Undersøg konkurrenterne inden for dit felt. Hvad har folk været i stand til at lære, og hvad kan du tilbyde dem?
- Vil folk være villige til at betale for dit kursus? – Find ud af, om løsningen på det problem, du tilbyder i dit kursus, er attraktiv nok til, at folk kan betale for det. Prøv også en form for forhåndssalg af dit kursus for at se, om det overhovedet er værd at oprette et kursus. Glem ikke at se på konkurrenterne. Hvis folk er villige til at betale dem, er der stor sandsynlighed for, at de betaler dig.
Undervurder ikke konkurrenterne
Før du lancerer dit fantastiske onlinekursus i onlineverdenen, skal du finde ud af , hvad konkurrenterne gør. Find ud af, hvad de tilbyder kunderne, hvad kunderne værdsætter, og hvad de mangler, formatet og strukturen på kurset eller den målgruppe, de henvender sig til. Hæng ikke med hovedet, hvis du finder ud af, at din branche er meget konkurrencedygtig.
Prøv at finde et område, som andre i branchen ikke dækker. Dette vil være din ‘krog’ for potentielle studerende. Gør dette område til fokus for dit kursus. Du vil helt sikkert være i stand til at sælge træning, der giver folk noget ekstra, i stedet for et kursus, der er det samme som snesevis eller hundredvis af andre.
3. Hvem er din målgruppe?
At kende din målgruppe er nøglen til din succes. Du skal være opmærksom på, hvem der er din gruppe af mennesker, der kan købe dit online kursus.
Hvis du ved, hvem du forbereder dit kursus til, vil det være meget nemmere at forberede det. Hvorfor?
- Du vil vide, hvad der motiverer dem til at købe.
- Du ved, hvilke problemer de ønsker at løse.
Det er vigtigt at kende din målgruppe eller målgruppe så meget som muligt. Denne viden vil gøre det lettere at tænke over ikke kun indholdet, men også kursets format, hvordan man promoverer det, målgruppen, kommunikationssproget osv.
Hvad skal du vide om din målgruppe?
- Hvilke kommunikationskanaler bruger de (sociale medier, tv, radio, print)?
- Hvad laver de for at leve af det?
- Hvad er de interesserede i?
- Hvad er deres alder?
- Hvad er deres gennemsnitlige indkomst?
- Hvorfor valgte de dit kursus?
- Hvor meget ville de være villige til at betale for et sådant kursus?
4. Hvordan kan du sælge dit online kursus?
Hvis dit online kursus ikke er gratis, men du beslutter dig for at sælge det, skal du vælge en salgsplatform, der passer til dine behov og er nem og venlig for dine kunder.
Den rigtige salgsplatform kan gøre det meget nemmere at sælge dine onlinekurser. Hvordan skal en enkel og effektiv platform til salg af online kurser se ud?
- Det er nemt at bruge – ikke kun for dig, men også for dine kunder. Det giver dig mulighed for at opsætte de processer, du skal bruge for at sælge.
- Det tager ikke penge op af lommen unødigt – du betaler et rimeligt beløb for at drive det. Hvis du ikke sælger banen, betaler du ingenting. Hvis du sælger, er provisionen rimelig.
- Det fungerer sammen med andre forretningsværktøjer – det kan knyttes til din bank, faktureringssystem, e-mail-værktøjer osv.
- Den har pålidelig kundesupport – hvis du er usikker på noget, har platformen kundesupport til at løse dit problem på kortest mulig tid og på et sprog, du forstår.
5. Fortæl os om dit projekt og find ud af, hvordan det går
Ville det ikke være en skam at bruge timer på at forberede sig og derefter miste overskuddet, fordi du ikke promoverede dit onlinekursus nok? Glem ikke at promovere dit projekt ordentligt. Derfor kan det betale sig at forstå marketinglandskabet. Marketing er det, der får dit produkt foran din målgruppe.
Hvordan kan du promovere dit kursus?
- Fortæl dem om det med en e-mailmarketingkampagne.
- Promover det på sociale medier.
- Gør plads til det på din hjemmeside eller blog.
- Få de rigtige influencers involveret i din promovering.
- Tilbyd det i et fællesskab, der samler din målgruppe.
Den mest effektive promovering er den, der matcher din målgruppe. Tænk på de salgsfremmende kanaler, der appellerer til dem, den type behandling, de foretrækker (grafik, videoer, artikler, historier osv.), det sprog, de taler, de sociale netværk, de er på osv. Hvis du har budgettet, kan du betale for annoncering på f.eks. Facebook eller Google-søgning.
Feedback – stor hjælp
Hvis du vil vide, hvordan du klarer dig med dit online kursus, hvad du gør godt, og hvad dine elever går glip af, er det værd at få noget feedback. På denne måde vil du være i stand til at bruge dataene til at forbedre dit kursus og tage det til næste niveau.
Du kan få feedback undervejs i kurset, men også efter kurset. Ud over online spørgeskemaer kan du også bruge værktøjer til at indsamle data fra f.eks. marketingkampagner. Disse omfatter Google Analytics, Facebook Insights og mere.
Husk, at et vellykket onlinekursus ikke kun afhænger af din viden og færdigheder, men også af det rigtige emne, kendskab til målgruppen, den nødvendige promovering og indsigt fra feedback.