3 min. læsning

Hvorfor meningsfuldt arbejde er afgørende for fastholdelse af talenter

HR-eksperter ved fra den skiftende moderne arbejdsplads vigtigheden af bevidst indsats for at øge virksomhedens præstationer og medarbejdertilfredshed. MetLifes nylige undersøgelser viser, at denne komponent faktisk er ret vigtig for en venlig arbejdsplads.

Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens
Hvorfor meningsfuldt arbejde er afgørende for fastholdelse af talenter
Kilde: Depositphotos

Fastholdelse af medarbejdere og deres generelle tilfredshed har vist sig at være grundlæggende afhængig af en bevidst indsats. Medarbejdere uden bevidst indsats er angiveligt mindre tilbøjelige til stadig at være ansat i deres virksomhed. Kun 30 % af dem uden bevidst beskæftigelse angav, at de planlagde at være i deres virksomhed om 12 måneder, et fald fra 36 % i 2022 og 53 % i 2021.

HR-eksperter bør være opmærksomme på, at forskellige demografiske grupper og generationer forstår mål forskelligt:

  • Arbejdere i generation Z kræver især, at deres virksomheder har et klart mål og gavner samfundet.
  • Mere relevant i deres arbejde er de personlige mål og meninger, som ældre generationer tilbyder.
  • For fastholdelse værdsætter latinamerikanske medarbejdere, Gen Z, fjernarbejdere og andre alle meningsfuldt arbejde.

Fascinerende nok ser virksomheder og arbejdere bevidst indsats på noget forskellige måder. Selvom 84 % af virksomhederne mener, at deres medarbejdere er tilfredse med det bevidste arbejde, de udfører, føler kun 71 % af medarbejderne, at de finder stor mening i deres job.

Source: MetLife

HR-afdelinger bør vide, at mål kan være personlige såvel som organisatoriske. Mens nogle medarbejdere ønsker tilpasning til mere generelle virksomhedsmål, er andre drevet af at støtte deres familier eller af at forbedre sig professionelt.

Med hensyn til målsætninger opfatter flere grupper varierende relevans:

  • Når de beslutter, om de skal beholde deres nuværende ansættelse eller starte en ny, siger næsten seks ud af ti medarbejdere (58 %), at bevidst arbejde er et “must-have”.
  • Især sorte arbejdere (62 %), boomere (63 %) og kvinder (61 %) havde betydeligt flere tal.
  • Til sammenligning med kun 43 % af alle medarbejdere føler 50 % af Gen Z-arbejderne, at et klart formål og positiv samfundsindflydelse er “must-have”-fordele, når de tænker på en ny ansættelse.

Kun 34 % af virksomhederne sagde dog, at de ønsker at tilbyde bevidst arbejde som et middel til at rekruttere eller fastholde talenter i fremtiden, hvilket indebærer en sandsynlig uoverensstemmelse mellem medarbejdernes ambitioner og virksomhedens planer.

Alt taget i betragtning er HR-eksperter ret vigtige for at inspirere til bevidst arbejde. Ved at adressere dette element kan virksomheder øge medarbejdertilfredsheden, loyaliteten og den generelle trivsel og dermed forbedre resultatet af talent management. Vægten på bevidst arbejde bliver endnu mere afgørende, da det vil hjælpe med at tiltrække og fastholde talenter på det konkurrenceprægede arbejdsmarked i dag.

Del artiklen
Lignende artikler
Bag HR-dørene: Hvad bulgarske virksomheder gør forkert og rigtigt i 2025
5 min. læsning

Bag HR-dørene: Hvad bulgarske virksomheder gør forkert og rigtigt i 2025

Hvis 2024 var året, hvor bulgarske virksomheder begyndte at vågne op til ændringer på arbejdspladsen, er 2025 året, hvor de bliver tvunget til at tilpasse sig eller sakke bagud. Fra e-handelsstartups i Sofia til familiedrevne logistikfirmaer i Plovdiv har jeg brugt de sidste 8 år på at arbejde bag kulisserne i HR-afdelinger over hele landet. […]

Martina Georgieva Martina Georgieva
Group Human Resources Director, BULMARKET GROUP JSC
E-handel Talent Magnet: Prisvindende rekrutteringsmedarbejder deler vindende strategier
9 min. læsning

E-handel Talent Magnet: Prisvindende rekrutteringsmedarbejder deler vindende strategier

At få 5 gode CV’er i stedet for 100 gennemsnitlige – det er, hvad et ordentligt rekrutteringssetup kan opnå, ifølge den erfarne talentjæger Zdenka Krejčiková. Som Årets rekrutteringsmedarbejder 2018 har hun set, hvad der adskiller succesfulde e-handelsvirksomheder fra dem, der stadig drukner i gennemsnitlige ansøgninger.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Employer Branding er ikke en trend – det er en forretningsstrategi
5 min. læsning

Employer Branding er ikke en trend – det er en forretningsstrategi

I over et årti blev Ventsislava Nikolova ved med at se den samme mangel på sammenhæng i virksomheder: Virksomhederne ville have resultater, men ignorerede den medarbejderbrandingoplevelse, der lå bag disse resultater. Derfor grundlagde hun WorkVibes og arrangerer nu Bulgariens førende Employer Branding Summit.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU