
Lignende størrelse, forskellige indtægter
Begge regioner har næsten identiske befolkninger – Østeuropa tæller 237,7 millioner indbyggere i 9 lande, og Sydeuropa 238,1 millioner i 14 lande. Forskellen ligger i indtægter fra onlinehandel.
Sydeuropa genererer 557,9 dollars pr. person årligt, Østeuropa kun 434,7 dollars.
Dette hul forklarer, hvorfor Østeuropa stadig har plads til hurtigere samlet vækst med en CAGR på 9,0 % mod 8,3 % i Sydeuropa for perioden 2020-2029.
Øst voksede støt, Syd oplevede udsving
Mellem 2020 og 2024 voksede Østeuropa med 16,1 % årligt – stabilt og konsekvent. Sydeuropa opnåede kun 4,2 %, men med vilde udsving. I 2020 steg væksten til 70,1 %, kun for at falde til negativt territorium i 2022 og 2024.
Årsagen? Sydeuropa, herunder Spanien, Italien og Portugal, blev hårdere ramt af Covid. Onlinehandel eksploderede pludseligt, hvor den knap nok eksisterede før. Østeuropa gennemgik digital transformation mere gradvist.

Source: ECDB
Efter 2025 byttes rollerne om
Onlinesalget har en andel på 10,5 % af den samlede detailhandel i Sydeuropa og 8,4 % i Østeuropa. På trods af mere avanceret digitalisering vil Sydeuropa accelerere igen efter 2025.
Østeuropa ramte en afmatning. Lokale markeder som eMAG og Ozon samt AliExpress og Temu opbygger kundernes tillid, men regionen er hæmmet af krigen mellem Rusland og Ukraine.
Politik bestemmer
Sydeuropa har en strukturel fordel – flere EU-medlemmer, hvilket betyder bedre digital infrastruktur og regulering, der understøtter vækst. Østeuropa har en lidt yngre befolkning, der søger gode tilbud, men politisk ustabilitet begrænser potentialet.
Begge regioner har adgang til overkommeligt bredbånd og smartphones. Begge drager fordel af en kombination af lokale (El Corte Inglés, Skroutz, Trendyol) og internationale aktører. Forskellen er, at Sydeuropa nu har bedre betingelser for yderligere vækst.