Økonomiske bekymringer dominerer udgifterne
I 2023 voksede den amerikanske økonomi med 2,5 %, og inflationen faldt til 3,4 %. På trods af rapporter om en forbedret økonomi er kun 30 % af Gen Z-forbrugerne optimistiske sammenlignet med året før. Forsigtigheden er endnu mere udtalt i Europa, hvor økonomien oplever næsten nulvækst. UK Gen Z er 25 % mere pessimistisk end dem i Amerika.
“Dette forklarer, hvorfor TikTok er fuld af videoer om “højlydt budgettering”, hvor folk taler åbent om deres pengeplaner og bestræbelser på at bruge mindre. Denne tendens fører til, at næsten en tredjedel af Generation Z forsøger at spare penge ved at købe billigere ting og færre unødvendige ting.”
36 % af Gen Z-respondenterne siger, at de bruger mindre. De er især påvirket af kategorier som takeaway-mad, spil, elektronik og onlinenyheder. Blandt Gen Z-universitetsstuderende er stemningen endnu værre, med 45 % pessimistiske med hensyn til økonomiens fremtid og 77 %, der kæmper for at justere deres budgetter for at imødekomme disse bekymringer.
Hvordan engagerer man Gen Z?
Instagram, TikTok og Snapchat spiller en nøglerolle i introduktionen af nye brands. 68 % af de adspurgte sagde, at sociale medier er deres vigtigste kilde til brandopdagelse. Anbefalinger fra venner og familie har også en betydelig indflydelse.
Eksklusive tilbud har vist sig at være en væsentlig faktor for at fange Gen Z’s opmærksomhed. Op til 91 % af universitetsstuderende undersøger rabatter, før de køber. Derudover har eksklusive tilbud vist sig at være mere effektive end andre taktikker. Disse omfatter f.eks. Køb nu, betal senere (BNPL) eller forlængede returperioder.
Eksklusive rabatter driver ikke kun købsadfærd, men også brandloyalitet. En betydelig del af de adspurgte sagde, at de ville skifte til et andet mærke for et eksklusivt tilbud eller tilmelde sig et loyalitetsprogram til gengæld for en rabat.
Gratis gaver og gratis forsendelse blev identificeret som de mest attraktive eksklusive tilbud, efterfulgt af rabatter på køb. Overraskende nok dukkede e-mail op som den foretrukne kommunikationskanal til at sende tilbud, tæt efterfulgt af sms’er.
Takeaway/leveringsordrer rangerede først blandt de produktkategorier, som Gen Z ville købe med rabat. Dette blev efterfulgt af tøj, kosmetik/personlig pleje, spil og elektronik. Det mindst populære valg var onlinenyheder, hvilket indikerede Gen Z’s præference for gratis informationskilder.