
Lidl planlægger at tilføje selvscanning til sin Lidl Plus-app, så kunderne kan scanne varer, mens de handler, og betale ved selvbetjeningen. Funktionen lanceres med et forsøg med venner og familie i september i fire butikker. En bredere udrulning følger næste år, hvis testen går godt. Kunderne kan scanne produkter, mens de handler, følge forbruget i realtid og se besparelser blive akkumuleret. Betaling sker via eksisterende selvbetjeningsautomater med den samme app.
Ryan McDonnell, Lidl GB’s administrerende direktør , sagde i Retail Gazette: “Uanset om kunderne foretrækker den traditionelle kasse, selvbetjening eller selvscanning, så har de hos Lidl altid kontrol over, hvordan de handler.
Opdateringen bygger på Lidls eksisterende app, som allerede håndterer loyalitetsbelønninger og digitale kuponer. Tilføjelsen af selvscanning betyder, at kunderne ikke behøver at downloade separate apps eller lære nye systemer at kende. Andre detailhandlere har indført lignende funktioner. Tescos “Scan as you Shop” og Sainsburys “SmartShop ” lader kunderne springe den traditionelle kasse over ved at scanne varerne på deres telefon. Forsøget i september vil vise, om Lidl-kunderne ønsker denne bekvemmelighed. Hvis det lykkes, kan det fremskynde udrulningen i 2025 til flere butikker i hele Storbritannien.