2 min. læsning

Microsoft vender tilbage til ældre DALL-E-version efter kvalitetsproblemer

Microsoft har meddelt, at den seneste DALL-E 3 PR16-model er suspenderet i deres Bing Image Creator- og Copilot-tjenester. Denne beslutning kommer efter en bølge af kritik fra brugere, der rapporterede om en betydelig forringelse af kvaliteten af de genererede billeder, hvilket gav anledning til særlig bekymring for e-handelsvirksomheder.

Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens
Microsoft vender tilbage til ældre DALL-E-version efter kvalitetsproblemer
Kilde: Depositphotos

Brugerne klagede primært over urealistisk gengivelse af menneskefigurer og et generelt “plastisk” udseende af de genererede billeder. PR16-modellen havde også problemer med at efterligne kunstneriske stilarter, og når den skabte grafiske elementer som logoer eller bannere, producerede den sløret tekst.

Det har påvirket e-handelsvirksomheder, som er afhængige af AI-genererede produktbilleder og marketingmaterialer til deres butikker.

Ironisk nok skulle den nye PR16-version ifølge Microsofts oprindelige udsagn give dobbelt så høj genereringshastighed og output af højere kvalitet. Men virkeligheden viste noget andet – ud over forringet kvalitet var der også en stigning i censur af søgeord, herunder dem, der er relateret til skabelse af anime og visse produktkategorier.

Jordi Ribas, Corporate Vice President og Head of Search hos Microsoft, bekræftede, at virksomheden har påbegyndt processen med at vende tilbage til den tidligere PR13-version.

“Vi har været i stand til at genskabe nogle af de rapporterede problemer og planlægger at vende tilbage til PR13, indtil vi kan løse dem. Alle Pro-brugere og ca. 25 % af de anmodninger, der bruger boosts, er nu på PR13. Implementeringsprocessen er desværre meget langsom. Den startede for over en uge siden, og det vil tage 2-3 uger mere at nå op på 100 %. Jeg skal nok holde jer opdateret. “, sagde Ribas.

Denne gradvise udrulning betyder, at e-handelsvirksomheder måske midlertidigt skal investere i alternative billedgenereringsløsninger for at opretholde deres visuelle markedsføringsstandarder.

OpenAI, virksomheden bag DALL-E 3, har endnu ikke kommenteret situationen. Det er uklart, om problemerne skyldes selve modellen eller Microsofts implementering, men eksperter hælder til at tro, at det mere sandsynligt er et problem med selve PR16-modellen.

Del artiklen
Lignende artikler
Den stigende betydning af strategisk prissætning i detailhandlen: Hvordan data omformer forbrugernes loyalitet
3 min. læsning

Den stigende betydning af strategisk prissætning i detailhandlen: Hvordan data omformer forbrugernes loyalitet

Strategisk prissætning er vigtigere end nogensinde, og det ændrer, hvordan virksomheder interagerer med forbrugere, der bliver mere omkostningsbevidste. Ifølge den nyligt offentliggjorte Retail Gazette – Acuity Pricing Report “Pricing power: Winning margin and loyalty in 2025” afslører forskningen dramatiske ændringer i forbrugernes adfærd, hvor loyalitet viger for værdisøgning på tværs af alle markedssegmenter.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Læs artiklen
Fokuser på mulighedsscore: AI vil fortælle dig, hvad du skal forbedre i din annoncering
3 min. læsning

Fokuser på mulighedsscore: AI vil fortælle dig, hvad du skal forbedre i din annoncering

Meta udvider Opportunity Score – en metrik, der øjeblikkeligt afslører i Ads Manager, hvordan du kan forbedre kampagner og reducere omkostninger. Denne nye AI-baserede måling når ud til flere annoncører efter testning. Den giver en klar kampagnescore og specifikke forslag til forbedringer.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Læs artiklen
Bridge Now

Sidste nyt lige NU

10+ ulæste

10+