Brugerne klagede primært over urealistisk gengivelse af menneskefigurer og et generelt “plastisk” udseende af de genererede billeder. PR16-modellen havde også problemer med at efterligne kunstneriske stilarter, og når den skabte grafiske elementer som logoer eller bannere, producerede den sløret tekst.
Det har påvirket e-handelsvirksomheder, som er afhængige af AI-genererede produktbilleder og marketingmaterialer til deres butikker.
Ironisk nok skulle den nye PR16-version ifølge Microsofts oprindelige udsagn give dobbelt så høj genereringshastighed og output af højere kvalitet. Men virkeligheden viste noget andet – ud over forringet kvalitet var der også en stigning i censur af søgeord, herunder dem, der er relateret til skabelse af anime og visse produktkategorier.
Jordi Ribas, Corporate Vice President og Head of Search hos Microsoft, bekræftede, at virksomheden har påbegyndt processen med at vende tilbage til den tidligere PR13-version.
“Vi har været i stand til at genskabe nogle af de rapporterede problemer og planlægger at vende tilbage til PR13, indtil vi kan løse dem. Alle Pro-brugere og ca. 25 % af de anmodninger, der bruger boosts, er nu på PR13. Implementeringsprocessen er desværre meget langsom. Den startede for over en uge siden, og det vil tage 2-3 uger mere at nå op på 100 %. Jeg skal nok holde jer opdateret. “, sagde Ribas.
Denne gradvise udrulning betyder, at e-handelsvirksomheder måske midlertidigt skal investere i alternative billedgenereringsløsninger for at opretholde deres visuelle markedsføringsstandarder.
OpenAI, virksomheden bag DALL-E 3, har endnu ikke kommenteret situationen. Det er uklart, om problemerne skyldes selve modellen eller Microsofts implementering, men eksperter hælder til at tro, at det mere sandsynligt er et problem med selve PR16-modellen.