2 min. læsning

Nordisk e-handel ændrer sig på grund af unge kunder

Ifølge PostNords undersøgelse ændrer den nordiske e-handel sig hurtigt, og det er de unge, der fører an i denne transformation. Deres indkøbsvaner omformer den digitale detailhandel i Danmark, Norge, Sverige og de øvrige nordiske lande.

Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens
Nordisk e-handel ændrer sig på grund af unge kunder
Kilde: Depositphotos

Forskellige generationers indkøbsvaner

I Norden handler folk i forskellige aldre meget forskelligt på nettet. Folk fra Danmark (18-29 år) og Norge (30-49 år) er de mest aktive onlineshoppere. Når det drejer sig om ældre kunder, er Sverige og Danmark interessante. Folk mellem 65 og 79 år er dobbelt så tilbøjelige som folk i de andre nordiske lande til at handle på nettet en gang om ugen.Sverige er et af de få nordiske lande, hvor alder ikke har så stor indflydelse på, hvor ofte folk handler. Men i hele regionen handler folk over 50 år sjældnere på nettet hver uge, hvilket viser, at brugen af e-handel tydeligvis er forskellig fra generation til generation.

Hvordan forskellige generationer vil have tingene leveret

Unge menneskers stærke ønske om fleksibilitet og lidt menneskelig interaktion ændrer, hvad folk forventer af leveringstjenester. I modsætning til deres ældre kolleger er de overraskende åbne over for nye ideer som pakke bokse og nye måder at levere pakker på. Det er meget forskelligt fra ældre forbrugere, som sætter mere prissikkerhed og genkendelighed og som regel vælger traditionelle servicesteder og hjemmelevering.

Nordic e-commerce : Consumers shopping online at least weekly

Source: Postnord

Unge mennesker er førende inden for nye betalingsideer

Den største forskel ligger måske i, hvordan folk vælger at betale. De unge fører an i brugen af mobile betalingsmuligheder. Den måde, folk betaler på, ændrer sig, fordi de kan lide øjeblikkelige betalingsmuligheder som Swish, Vipps og MobilePay samt digitale tegnebøger som Apple Pay og Google Pay.Unge i de nordiske lande er dobbelt så tilbøjelige som ældre til at bruge mobilbetalinger. Det betyder, at mobilbetalinger i fremtiden kan blive normen i stedet for undtagelsen.

Preffered payment method

Source: Postnord

Et kig fremad

For fremtiden for nordisk e-handel er det vigtigt at forstå disse forskelle mellem generationerne. Yngre forbrugeres smag, især hvor åbne de er over for digitale løsninger og fleksibilitet, kan fortælle os meget om, hvor onlineshopping vil bevæge sig hen i fremtiden i regionen. Efterhånden som disse yngre kunder får mere købekraft, vil deres smag sandsynligvis sætte standarden for onlineshopping i de nordiske lande.

Del artiklen
Lignende artikler
Starter du en onlinebutik? Det er nemmere, end du tror
6 min. læsning

Starter du en onlinebutik? Det er nemmere, end du tror

For et par år siden betød lanceringen af en onlinebutik at tilbringe en måned med en udvikler og tabe et par tusinde dollars på forhånd. I dag? Du kan have en fungerende butik oppe på en eftermiddag, og det vil stort set ikke koste dig noget at starte. Hvis du har tænkt på at starte […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Pinterests juleshoppingdata afslører, hvilke gaver folk rent faktisk ønsker sig i år
3 min. læsning

Pinterests juleshoppingdata afslører, hvilke gaver folk rent faktisk ønsker sig i år

Pinterest har netop droppet sin Festive Season Edit – en samling af hundredvis af gaveguider, der udelukkende bygger på, hvad millioner af brugere faktisk søger efter og gemmer. Og tallene fortæller nogle ret interessante historier om juleindkøb i 2025. Platformen analyserede søgemønstre, gemmeadfærd og shoppingklik for at skabe 17 kategorier af gaveguider. Dette er ikke […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU