Forskellige generationers indkøbsvaner
I Norden handler folk i forskellige aldre meget forskelligt på nettet. Folk fra Danmark (18-29 år) og Norge (30-49 år) er de mest aktive onlineshoppere. Når det drejer sig om ældre kunder, er Sverige og Danmark interessante. Folk mellem 65 og 79 år er dobbelt så tilbøjelige som folk i de andre nordiske lande til at handle på nettet en gang om ugen.Sverige er et af de få nordiske lande, hvor alder ikke har så stor indflydelse på, hvor ofte folk handler. Men i hele regionen handler folk over 50 år sjældnere på nettet hver uge, hvilket viser, at brugen af e-handel tydeligvis er forskellig fra generation til generation.
Hvordan forskellige generationer vil have tingene leveret
Unge menneskers stærke ønske om fleksibilitet og lidt menneskelig interaktion ændrer, hvad folk forventer af leveringstjenester. I modsætning til deres ældre kolleger er de overraskende åbne over for nye ideer som pakke bokse og nye måder at levere pakker på. Det er meget forskelligt fra ældre forbrugere, som sætter mere pris på sikkerhed og genkendelighed og som regel vælger traditionelle servicesteder og hjemmelevering.
Unge mennesker er førende inden for nye betalingsideer
Den største forskel ligger måske i, hvordan folk vælger at betale. De unge fører an i brugen af mobile betalingsmuligheder. Den måde, folk betaler på, ændrer sig, fordi de kan lide øjeblikkelige betalingsmuligheder som Swish, Vipps og MobilePay samt digitale tegnebøger som Apple Pay og Google Pay.Unge i de nordiske lande er dobbelt så tilbøjelige som ældre til at bruge mobilbetalinger. Det betyder, at mobilbetalinger i fremtiden kan blive normen i stedet for undtagelsen.
Et kig fremad
For fremtiden for nordisk e-handel er det vigtigt at forstå disse forskelle mellem generationerne. Yngre forbrugeres smag, især hvor åbne de er over for digitale løsninger og fleksibilitet, kan fortælle os meget om, hvor onlineshopping vil bevæge sig hen i fremtiden i regionen. Efterhånden som disse yngre kunder får mere købekraft, vil deres smag sandsynligvis sætte standarden for onlineshopping i de nordiske lande.