2 min. læsning

Nordisk e-handel ændrer sig på grund af unge kunder

Ifølge PostNords undersøgelse ændrer den nordiske e-handel sig hurtigt, og det er de unge, der fører an i denne transformation. Deres indkøbsvaner omformer den digitale detailhandel i Danmark, Norge, Sverige og de øvrige nordiske lande.

Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens
Nordisk e-handel ændrer sig på grund af unge kunder
Kilde: Depositphotos

Forskellige generationers indkøbsvaner

I Norden handler folk i forskellige aldre meget forskelligt på nettet. Folk fra Danmark (18-29 år) og Norge (30-49 år) er de mest aktive onlineshoppere. Når det drejer sig om ældre kunder, er Sverige og Danmark interessante. Folk mellem 65 og 79 år er dobbelt så tilbøjelige som folk i de andre nordiske lande til at handle på nettet en gang om ugen.Sverige er et af de få nordiske lande, hvor alder ikke har så stor indflydelse på, hvor ofte folk handler. Men i hele regionen handler folk over 50 år sjældnere på nettet hver uge, hvilket viser, at brugen af e-handel tydeligvis er forskellig fra generation til generation.

Hvordan forskellige generationer vil have tingene leveret

Unge menneskers stærke ønske om fleksibilitet og lidt menneskelig interaktion ændrer, hvad folk forventer af leveringstjenester. I modsætning til deres ældre kolleger er de overraskende åbne over for nye ideer som pakke bokse og nye måder at levere pakker på. Det er meget forskelligt fra ældre forbrugere, som sætter mere prissikkerhed og genkendelighed og som regel vælger traditionelle servicesteder og hjemmelevering.

Nordic e-commerce : Consumers shopping online at least weekly

Source: Postnord

Unge mennesker er førende inden for nye betalingsideer

Den største forskel ligger måske i, hvordan folk vælger at betale. De unge fører an i brugen af mobile betalingsmuligheder. Den måde, folk betaler på, ændrer sig, fordi de kan lide øjeblikkelige betalingsmuligheder som Swish, Vipps og MobilePay samt digitale tegnebøger som Apple Pay og Google Pay.Unge i de nordiske lande er dobbelt så tilbøjelige som ældre til at bruge mobilbetalinger. Det betyder, at mobilbetalinger i fremtiden kan blive normen i stedet for undtagelsen.

Preffered payment method

Source: Postnord

Et kig fremad

For fremtiden for nordisk e-handel er det vigtigt at forstå disse forskelle mellem generationerne. Yngre forbrugeres smag, især hvor åbne de er over for digitale løsninger og fleksibilitet, kan fortælle os meget om, hvor onlineshopping vil bevæge sig hen i fremtiden i regionen. Efterhånden som disse yngre kunder får mere købekraft, vil deres smag sandsynligvis sætte standarden for onlineshopping i de nordiske lande.

Del artiklen
Lignende artikler
AI og brandets omdømme: Hvordan kunstig intelligens omformer mediernes tillid
4 min. læsning

AI og brandets omdømme: Hvordan kunstig intelligens omformer mediernes tillid

Med fremkomsten af kunstig intelligens og eksplosionen af automatisk genereret indhold er den måde, brands opbygger tillid og synlighed på, ved at ændre sig fundamentalt. For e-handelsvirksomheder er skiftet ikke bare et spørgsmål om trend – det handler om, hvordan deres produkter, værdier og omdømme vil blive præsenteret i søgninger, som i dag ofte formidles […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Læs artiklen
AI i e-handel: Onlinebutikker overser værdifuldt potentiale
3 min. læsning

AI i e-handel: Onlinebutikker overser værdifuldt potentiale

Ingen teknologi har i øjeblikket så stor indflydelse på erhvervslivet som kunstig intelligens. Der dukker hele tiden nye værktøjer op, og flere og flere virksomheder integrerer dem i deres processer. AI gør sig også gældende inden for e-handel – fra oprettelse af indhold og produktanbefalinger til forbedret kundesupport og forebyggelse af svindel. AI-drevne værktøjer optimerer […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Læs artiklen
Læringsindhold vælter søgninger
6 min. læsning

Læringsindhold vælter søgninger

Indtil for nylig var det helt naturligt at indtaste spørgsmål og forespørgsler i en søgemaskine. I dag har situationen ændret sig. Udover at AI er kommet ind i billedet, søger folk i stigende grad svar direkte på de sociale medier. I stedet for Google åbner de TikTok eller Instagram og forventer hurtige, praktiske forklaringer, helst […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Læs artiklen
Bridge Now

Sidste nyt lige NU

10+ ulæste

10+