De 7 vigtigste grunde til, at europæerne vælger at shoppe online
Der er flere grunde til at købe online, f.eks:
- hjemmelevering
- billige priser
- gode tilbud
- bekvemmelighed
- et større udvalg af produkter
- højere niveauer af produktinformation
- tilgængelighed 24/7
Hjemmelevering er en prioritet for 50 % af de britiske respondenter, 43 % af de tyske respondenter og 42 % af de franske respondenter, mens billige priser er en prioritet for 47 % af respondenterne.
EU-markeder: Brug af enheder og shoppingkategorier
De mest populære digitale enheder blandt europæiske forbrugere er stationære computere, efterfulgt af bærbare computere og smartphones. Brugen af stationære computere er dog faldet, og 40 % af de globale respondenter siger, at de aldrig handler ved hjælp af en stationær computer. Bærbare computere er mere populære som indkøbsenheder, og 24 % af respondenterne siger, at de aldrig har handlet ved hjælp af en bærbar computer inden for det sidste år.
Smartphones er de mest populære enheder til onlinekøb, og 39 % bruger dem altid i Frankrig, 38 % i Storbritannien og 29 % i Tyskland.
Handel med smart-tv er endnu ikke blevet populært, idet 83 % af de handlende i Storbritannien og Tyskland aldrig har brugt det.Mode og tilbehør er de mest populære produktkategorier på nettet, idet 64 % af de handlende i Benelux-landene købte modeprodukter i det foregående år og 61 % af de handlende i Tyskland. De europæiske respondenter var dog mindre tilbøjelige til at købe dagligvarer på nettet i det forløbne år end gennemsnittet for de 20 lande på 41 %. Skønheds- og kosmetikprodukter er også mere populære i Benelux-landene, hvor 39 % af de handlende har købt elektronik online det seneste år.Husholdningsartikler er et populært onlinekøb, hvor 41 % af respondenterne fra Benelux-landene og Tyskland har købt husholdningsartikler det seneste år.
Forventninger til levering i EU: Hastighed vs. bæredygtighed
Detailhandlere og brands på EU-markederne skal opfylde kundernes forventninger til leveringshastighed for at kunne konkurrere effektivt og vinde flere kunder. Levering samme dag er ubetydelig for nordiske forbrugere, mens levering næste dag er højt værdsat i Storbritannien og Frankrig.
Norden er mindst vant til levering næste dag, idet 41 % ikke overvejer det i forbindelse med køb.
Franske forbrugere er mest tilbøjelige til at værdsætte CO2-neutral hjemmelevering, idet 75 % værdsætter det eller anser det for meget vigtigt. En miljøvenlig tilgang til levering værdsættes højere i Benelux-landene (69 % siger, at det er vigtigt eller meget vigtigt) end i Norden.
EU-markeder: Vigtige indsigter
Undersøgelsen afslører betydelige variationer i online shoppingadfærd på tværs af de europæiske markeder, og der tegner sig klare mønstre i præferencer og prioriteter. Mens den digitale handel fortsætter med at vokse, er der bemærkelsesværdige regionale forskelle i leveringsforventninger, forbrugsmønstre og indkøbsfrekvenser.
Devigtigste tendenser viser, at smartphones overhaler traditionelle computere som den foretrukne indkøbsenhed, selv om udbredelsen varierer fra region til region. Mode og tilbehør dominerer onlinekøb på tværs af markederne.
Disse resultater tyder på, at detailhandlere skal vedtage markedsspecifikke strategier i stedet for en one-size-fits-all-tilgang, når de ekspanderer på tværs af de europæiske markeder. At forstå og tilpasse sig lokale præferencer for leveringsmuligheder, betalingstærskler og miljøbevidsthed vil være afgørende for at få succes med e-handel på tværs af grænserne.