
En undersøgelse blandt over 2.000 britiske forbrugere ser på forbrugernes nuværende holdninger og præferencer i forhold til open banking. 22 % af de adspurgte gik ind for kort, og open banking kom ind på en tæt andenplads. Det anslås, at 19 % af de britiske forbrugere vil vælge det inden for 5 år. Open Banking er den praksis, der giver tredjeparter (f.eks. fintech-applikationer) adgang til finansielle kundedata fra banker via API’er. Det betyder, at kunderne sikkert kan dele deres finansielle oplysninger med andre banker eller autoriserede finansielle organisationer som f.eks. betalingsudbydere, långivere og forsikringsselskaber.

Source: emerchantpay
Selvom udtrykket Open Banking ikke giver genlyd i samfundet, viste undersøgelsen, at da definitionen blev forklaret for respondenterne, bekræftede 45 % af de britiske respondenter, at de havde brugt det. Når
man ser på de britiske forbrugeres købsintentioner, sagde 42 % af respondenterne, at de sandsynligvis ville bruge Open Banking til betalinger i butikker, mens 37 % sagde, at de sandsynligvis ville bruge det til onlinebetalinger. Derudover sagde de britiske forbrugere, der primært ville bruge Open Banking til digitale køb, at de ville bruge det til online detailkøb (44%), efterfulgt af betaling af forsyningsselskaber (36%), flybilletter (30%), hoteller (34%) og online abonnementstjenester (25%). Dette placerer Open Banking foran andre betalingsmetoder som manuelle bankoverførsler (13%), kryptovalutaer (7%) og køb nu, betal senere (14%), ifølge undersøgelsen. 42% af forbrugerne sagde, at de ville bruge Open Banking til fremtidige køb, hvis det understøttede mobil- og onlinebetalinger direkte fra deres bankkonto. Diagrammet nedenfor viser forbrugere, der planlægger at bruge Open Banking oftere i de næste fem år, fordelt på alder.
Diagrammet nedenfor viser forbrugere, der planlægger at bruge Open Banking oftere i de næste fem år, fordelt på alder.

Source: emerchantpay