
Den vigtigste tendens er at forbinde den fysiske og den digitale verden. Kan du huske dengang, hvor en butiksassistent kom hen til dig, når du gik ind i en tøjbutik, ivrig efter at hjælpe dig med at vælge? I dag ledsager vores smartphones os. Generation Z kender det særligt godt. De ankommer til butikker med smartphones i hånden og bruger applikationer ikke kun til at navigere rundt i butikken, men også til at sammenligne priser, søge efter rabatter og læse anmeldelser – lige der, blandt hylderne. Hvis brands ikke tilpasser sig denne nye kundeadfærd, risikerer de at miste deres opmærksomhed i det afgørende øjeblik.
Omnichannel-strategi for detailhandlen: Mobilapplikationer som butiksassistent
Mobilapplikationer har en anden fordel i forhold til butiksassistenter: De kan udnytte personalisering. I guiden Digitising the In-Store Experience fra EMARKETER står der, at op mod halvdelen af kunderne bruger applikationer til at finde de bedste priser. Samtidig sætter mere end 60 % pris på personlige rabattilbud.
Applikationer med integrerede loyalitetsprogrammer er blevet et næsten uundværligt værktøj til gentagne salg og indsamling af kundedata
. Ikke desto mindre er prisen stadig den afgørende faktor. For 81% af de voksne amerikanere er det det vigtigste kriterium, når de vælger en forhandler. Funktioner som prissammenligning i realtid eller digitale værdikuponer er ikke længere en fordel, men en standard.

Source: Emarketer
Detailmedier rykker ind i butikken
Selv om udgifterne til butiksmedier i USA vokser hurtigt, afhænger deres nytte først og fremmest af, om butikkerne kan bruge digitale elementer på en måde, der ikke forstyrrer kunderne, men snarere hjælper dem med at handle. Kunderne vil ikke have forstyrrende reklamer i butikken – de forventer relevant og nyttig information. Digitale skærme, der viser aktuelle kampagner, produkttilgængelighed eller butiksnavigation, repræsenterer merværdi. Butikker har mulighed for at etablere kontakt med kunder direkte ved hylden, i det øjeblik de træffer en beslutning. Interaktive skærme, lydmeddelelser eller gamification af indkøbsoplevelsen (f.eks. belønninger for at scanne produkter) er værktøjer til at forbinde det fysiske miljø med det digitale.

Source: Emarketer
Oplevelse, ikke bare effektivitet
Selvom teknologier forenkler indkøbsprocessen, har fysiske butikker stadig deres værdi som steder, hvor kunderne kan opleve inspiration og bruge alle deres sanser. Onlinemiljøet kan ikke helt erstatte dette, selv ikke med funktioner som virtuelle prøverum eller magiske spejle. Moderne elementer som selvbetjeningskasser eller intelligente indkøbsvogne kan fremskynde og forbedre shoppingoplevelsen, men kun hvis de ikke forstyrrer kundens naturlige rytme og komfort. Fremtiden er simpelthen hverken online eller offline. Den er en kombination af begge dele – forbundet i en omnichannel-oplevelse, så de forstærker hinanden.