3 min. læsning

Op til 75 % af estiske Apple Pay-brugere droppede bankoverførsler

Estiske online-shoppere opgiver bankoverførsler til Apple Pay i en hastighed, som ingen havde forudset. Ifølge data fra den estiske e-handelsforening har to tredjedele til tre fjerdedele af nye Apple Pay-brugere tidligere betalt via bankoverførsel – et skift, der vender op og ned på årtiers betalingsvaner i Baltikum.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens
Op til 75 % af estiske Apple Pay-brugere droppede bankoverførsler
Kilde: ChatGPT

Den gamle orden bryder sammen

I årevis var Estlands betalingsbillede stabilt. Bankoverførsler håndterede 85-95 % af alle onlinekøb, mens kortbetalinger lå på beskedne 5-10 %. Dette mønster var unikt for Baltikum og Finland, hvor bankoverførsler dominerede e-handel.

Det ændrede sig, da butikkerne begyndte at tilføje Apple Pay og Google Pay. Virkningen var øjeblikkelig og målbar.

Tal, der betyder noget

Når en estisk webshop tilføjer Apple Pay og Google Pay sammen med almindelige kortbetalinger, fordobles korttransaktionsvolumen inden for få måneder. I dag tegner kortbetalinger – herunder mobile tegnebøger – sig for omkring 20 % af onlinetransaktionerne. I nogle kategorier er andelen højere.

Apple Pay har overhalet traditionelle kortbetalinger i transaktionsantal og er cirka 10 gange større end Google Pay i Estland.

Den gennemsnitlige korttransaktionsværdi er faldet, fordi folk bruger Apple Pay og Google Pay til daglige, mindre køb, hvor hastighed betyder mest.

Hvorfor estere skifter

Årsagen er praktisk. Mobile tegnebøger fjerner friktion. Ingen kortoplysninger at indtaste, betaling bekræftet med et tryk eller Face ID. På mobile enheder, hvor lange betalingsformularer forårsager de fleste afbrudte indkøbskurve, skærer Apple Pay og Google Pay igennem problemet.

Shopejere, der har implementeret disse muligheder, ser klare fordele. Vækst i kortbetalinger er ikke kun kunder, der skifter præferencer – de samlede konverteringsrater stiger. Mere jævn betaling betyder færre forladte indkøbskurve og flere gennemførte transaktioner.

Omkostningsafvejningen

Dette skift har en pris. Kortbetalinger koster mere end bankoverførsler. Efterhånden som kortvolumen vokser, vokser betalingsbehandlingsgebyrerne også. Handlende skal tage højde for dette i deres planlægning.

Men konverteringsforbedringen opvejer ofte de højere gebyrer. Butikker rapporterer, at brugeroplevelsen fra Apple Pay retfærdiggør de ekstra omkostninger.

Hvad bliver det næste

Maksekeskus, en stor estisk betalingstjenesteudbyder, vil snart tilføje understøttelse af Click to Pay – en ny standard fra kortnetværk (Visa, Mastercard), der fungerer som Apple Pay, men uden brug af en iPhone. Kunder bruger gemte kort med et enkelt klik, ingen manuel indtastning af kortnumre eller sikkerhedskoder.

Tidlige signaler fra andre nordiske markeder tyder på, at Click to Pay vil accelerere kortudbredelsen yderligere.

Vejrudsigten

Baseret på de nuværende tendenser forventer den estiske e-handelsforening , at kortbetalinger vil nå op på omkring 25 % af den gennemsnitlige webshops transaktioner ved årets udgang. Nogle kategorier vil gå højere.

Kombineret med Apple Pay, Google Pay og indgående Click to Pay peger dataene på en fremtid, hvor kort bliver den primære betalingsmetode for daglige onlinekøb i Estland.

Hvad forhandlere bør gøre

Kortbetalinger er ikke længere valgfrie. Tilføjelse af Apple Pay og Google Pay betyder at opfylde kundernes forventninger og fremtidssikre betalingen. Butikker, der ikke har skiftet endnu, bør bevæge sig hurtigt – konkurrenterne har allerede gjort det, og konverteringsdataene viser, at det virker.

Den bredere lære for europæisk e-handel er, at betalingsvaner, der syntes faste, hurtigt kan ændre sig, når der kommer bedre muligheder. Estlands dominans af bankoverførsler så urokkelig ud, indtil mobile tegnebøger dukkede op. Nu er spørgsmålet ikke, om du skal tilføje disse betalingsmetoder, men hvor hurtigt du kan få dem live.

Del artiklen
Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU

Partnership Manager & E-commerce Content Writer with 10+ years of international experience. Former Groupon Team Lead. Connects European companies with Slovak and Czech markets through partnerships and content marketing.

Lignende artikler
Innovativ online betalingsløsning fra Makedonien til hele verden
5 min. læsning

Innovativ online betalingsløsning fra Makedonien til hele verden

Online salgstransaktioner bliver mere og mere almindelige, men mange små virksomheder, freelancere og tjenesteudbydere har stadig ikke deres egen e-handelsbutik. Årsagerne varierer – mangel på teknisk viden, tid, menneskelige ressourcer eller budget til at udvikle en onlinebutik. Men det betyder ikke, at de skal opgive muligheden for onlinebetalinger. Den gode nyhed er, at det siden […]

Marija Ristovska Marija Ristovska
E-commerce Project Manager | Marketing and PR consultant and Strategist, E-commerce Macedonia Association
Grækenland er førende i Europa med 85,6 % kontantlevering
3 min. læsning

Grækenland er førende i Europa med 85,6 % kontantlevering

Europa er delt i to lejre, når det gælder onlinebetalinger. De vestlige lande foretrækker digitale løsninger, mens de østlige lande stadig er afhængige af kontanter. 85,6 % af de græske e-butikker tilbyder kontant betaling ved levering, mens det i Skandinavien er mindre end 10 %.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
At navigere i betalingsudfordringer i global e-handel
27 min. læsning

At navigere i betalingsudfordringer i global e-handel

Vi fortsætter vores udforskning af betalingsbehandling fra sidste uge og dykker nu dybere ned i de udfordringer, købmænd står over for, når de skalerer betalingsoperationer globalt. Betalingslandskabet kræver strategisk navigation, lige fra tekniske integrationer og forhindringer for overholdelse af regler til håndtering af svindel og regionale præferencer. Denne artikel udforsker betalingsudfordringernes skjulte kompleksitet, hvordan banker […]

Dimitar Dimitrov Dimitar Dimitrov
CEO, Wincompany.io | Socialscore.io