2 min. læsning

Op til 91% af kunderne nægter at handle med irriterende mærker

Annoncer, der afbryder forbrugerens browsing- eller købsrejse, reducerer engagementet. Det har vist sig, at virksomheder mister konverterings- og salgsmuligheder som følge heraf.

Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens
Op til 91% af kunderne nægter at handle med irriterende mærker
Kilde: Depositphotos

WunderKIND Ads-undersøgelsen blev udført på et udsnit af 1.000 digitalt aktive kunder. Ifølge resultaterne mener op til 70 % af de adspurgte, at annoncører ikke respekterer deres digitale oplevelse, og yderligere 95 % sagde, at deres opfattelse af indhold bliver afbrudt af annoncer. Ni ud af ti (92 %) shoppere føler, at annoncer bliver mere påtrængende, og op til 91 % af shopperne køber ikke engang fra et brand, hvis annoncer de finder distraherende. Mere end to tredjedele (68 %) af de forbrugere, der deltog i Wunderkinds undersøgelse, ville være mere tilbøjelige til at engagere sig i en annonce, hvis de var helt uengagerede i indholdet. 60 % foretrækker dog først at se reklamer, når de er færdige med at engagere sig i indholdet på hjemmesiden.

Er annonceblokering den nye standard?

Bulbshares næste undersøgelse fokuserede på Generation Z. Den rapporterer, at påtrængende reklamer tvinger 99 % af forbrugerne i denne demografiske gruppe til ofte at springe reklamer over, mens næsten to tredjedele (63 %) af online-shopperne bruger adblockere til helt at undgå online-reklamer. Det handler ikke kun om en dårligere kundeoplevelse. Forbrugerne bliver så irriterede, at de afbryder deres søgning og køb. De forårsager også lavere engagement og konverteringsrater, hvilket begrænser annoncernes effektivitet og reducerer markedsføringens ROI og afkastet af annonceudgifterne betydeligt.

Undersøgelsen kaster også lys over marketingfolk

Wunderkind kiggede også på marketingchefer. De gennemførte undersøgelsen med en stikprøve på hundrede CMO’ er i 2023. Ifølge rapporten mener 50 % af de adspurgte, at digital annoncering ikke øger brandloyaliteten, og 44 % sagde, at deres onlineannoncering ikke skaber nok salg. Amy Pearce, reklamechef hos Wunderkind International, opsummerede:

“Reklamer opfattes ofte på en negativ måde. Men sandheden er, at når reklamer vises på det rigtige tidspunkt, til den rigtige bruger, på den rigtige – og ofte mere organiske – måde, er forbrugerne glade og villige til at engagere sig på en meningsfuld måde. Ligesom detailhandlere og brands fokuserer på at personalisere shoppingoplevelsen, er brands nødt til at overveje, hvordan og hvornår reklamer bedst vises til forbrugerne for at skabe brugercentrerede reklameoplevelser, der skaber engagement og konverteringer, der genererer ROI”.

Del artiklen
Lignende artikler
Starter du en onlinebutik? Det er nemmere, end du tror
6 min. læsning

Starter du en onlinebutik? Det er nemmere, end du tror

For et par år siden betød lanceringen af en onlinebutik at tilbringe en måned med en udvikler og tabe et par tusinde dollars på forhånd. I dag? Du kan have en fungerende butik oppe på en eftermiddag, og det vil stort set ikke koste dig noget at starte. Hvis du har tænkt på at starte […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Pinterests juleshoppingdata afslører, hvilke gaver folk rent faktisk ønsker sig i år
3 min. læsning

Pinterests juleshoppingdata afslører, hvilke gaver folk rent faktisk ønsker sig i år

Pinterest har netop droppet sin Festive Season Edit – en samling af hundredvis af gaveguider, der udelukkende bygger på, hvad millioner af brugere faktisk søger efter og gemmer. Og tallene fortæller nogle ret interessante historier om juleindkøb i 2025. Platformen analyserede søgemønstre, gemmeadfærd og shoppingklik for at skabe 17 kategorier af gaveguider. Dette er ikke […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU