
WunderKIND Ads-undersøgelsen blev udført på et udsnit af 1.000 digitalt aktive kunder. Ifølge resultaterne mener op til 70 % af de adspurgte, at annoncører ikke respekterer deres digitale oplevelse, og yderligere 95 % sagde, at deres opfattelse af indhold bliver afbrudt af annoncer. Ni ud af ti (92 %) shoppere føler, at annoncer bliver mere påtrængende, og op til 91 % af shopperne køber ikke engang fra et brand, hvis annoncer de finder distraherende. Mere end to tredjedele (68 %) af de forbrugere, der deltog i Wunderkinds undersøgelse, ville være mere tilbøjelige til at engagere sig i en annonce, hvis de var helt uengagerede i indholdet. 60 % foretrækker dog først at se reklamer, når de er færdige med at engagere sig i indholdet på hjemmesiden.
Er annonceblokering den nye standard?
Bulbshares næste undersøgelse fokuserede på Generation Z. Den rapporterer, at påtrængende reklamer tvinger 99 % af forbrugerne i denne demografiske gruppe til ofte at springe reklamer over, mens næsten to tredjedele (63 %) af online-shopperne bruger adblockere til helt at undgå online-reklamer. Det handler ikke kun om en dårligere kundeoplevelse. Forbrugerne bliver så irriterede, at de afbryder deres søgning og køb. De forårsager også lavere engagement og konverteringsrater, hvilket begrænser annoncernes effektivitet og reducerer markedsføringens ROI og afkastet af annonceudgifterne betydeligt.
Undersøgelsen kaster også lys over marketingfolk
Wunderkind kiggede også på marketingchefer. De gennemførte undersøgelsen med en stikprøve på hundrede CMO’ er i 2023. Ifølge rapporten mener 50 % af de adspurgte, at digital annoncering ikke øger brandloyaliteten, og 44 % sagde, at deres onlineannoncering ikke skaber nok salg. Amy Pearce, reklamechef hos Wunderkind International, opsummerede:
“Reklamer opfattes ofte på en negativ måde. Men sandheden er, at når reklamer vises på det rigtige tidspunkt, til den rigtige bruger, på den rigtige – og ofte mere organiske – måde, er forbrugerne glade og villige til at engagere sig på en meningsfuld måde. Ligesom detailhandlere og brands fokuserer på at personalisere shoppingoplevelsen, er brands nødt til at overveje, hvordan og hvornår reklamer bedst vises til forbrugerne for at skabe brugercentrerede reklameoplevelser, der skaber engagement og konverteringer, der genererer ROI”.