Udtrykket CPG står for Consumer Packaged Goods. Det refererer til forbrugsvarer – det vil sige produkter, der forbruges hurtigt og kræver regelmæssigt køb. Det er almindelige forbrugerprodukter, der emballeres og normalt sælges i detailforretninger, supermarkeder eller onlinebutikker.
Typiske eksempler på CPG-produkter er fødevarer (f.eks. korn, drikkevarer, mejeriprodukter), kosmetik og personlig pleje (f.eks. sæbe, shampoo, deodoranter), husholdningsartikler (f.eks. rengøringsmidler, papirprodukter), håndkøbsmedicin (f.eks. vitaminer, smertestillende midler)…
Hovedtræk ved CPG’er er, at det er produkter, som kunderne skal købe regelmæssigt. I modsætning til længerevarende produkter som elektronik eller møbler har CPG-produkter en kortere levetid og er relativt billige.
Udtrykket forveksles ofte med FMCG. CPG er et bredere begreb og omfatter alle forbrugsvarer, uanset om det er forbrugsvarer i hurtig omsætning (FMCG) eller langsommere forbrugsvarer – såsom kosmetik eller husholdningsartikler med længere levetid. Den største forskel er, at FMCG fokuserer på produkter i hurtig bevægelse, mens CPG inkluderer langsommere sælgende produkter.