2 min. læsning

Hvad er en API?

En Application Programming Interface (API) fungerer som en bro mellem forskellige softwareapplikationer, hvilket letter dataudveksling. Det er i bund og grund et sæt protokoller og værktøjer, der definerer, hvordan forskellige softwarekomponenter skal interagere.

Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens

En Application Programming Interface (API) fungerer som en bro mellem forskellige softwareapplikationer, hvilket letter dataudveksling. Det er i bund og grund et sæt protokoller og værktøjer, der definerer, hvordan forskellige softwarekomponenter skal interagere.

Det er afgørende at skelne API’er fra brugergrænseflader. Mens brugergrænseflader interagerer direkte med mennesker, accepterer input og viser output, arbejder API’er bag kulisserne. De behandler data modtaget fra et softwaremodul og overfører resultaterne til et andet uden direkte brugerinteraktion.

API-mekanismen

API’er fungerer typisk gennem en anmodningssvarmodel mellem en klient og en server. Klientsiden består normalt af front-end-applikationer, som brugerne interagerer direkte med. På den anden side styrer serveren backend-operationer og databaseinteraktioner. I denne opsætning fungerer API’en som en mellemmand, der muliggør en jævn strøm af dataanmodninger og svar mellem disse to elementer.

API-klassifikationer

API’er kan kategoriseres på forskellige måder, herunder deres tilgængelighed og deres tilsigtede formål.

API-tilgængelighedsniveauer

Når det kommer til tilgængelighed, falder API’er generelt i tre kategorier:

1. Private API’er: Disse er til intern brug i en organisation.
2. Partner API’er: Disse deles med specifikke forretningspartnere.
3. Offentlige API’er: Disse er åbent tilgængelige til brug for eksterne udviklere.

Hver type API tjener forskellige formål og har forskellige niveauer af sikkerhed og adgangskontrol.

Del artiklen
Lignende artikler
Video på LinkedIn bliver mere og mere fremtrædende
4 min. læsning

Video på LinkedIn bliver mere og mere fremtrædende

Videoindhold fanger opmærksomheden – det ser vi på stort set alle platforme. Filmruller dominerer på Instagram, Facebook er fuld af videoer, og selv YouTube, som er bygget på videoer, har sine shorts. Og endelig støder vi på dem i e-handel, når vi præsenterer produkter. Forretningsnetværket LinkedIn rapporterede, at antallet af videoseere steg med 36% i […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Læs artiklen
Bridge Now

Sidste nyt lige NU

10+ ulæste

10+