2 min. læsning

Hvad er en API?

En Application Programming Interface (API) fungerer som en bro mellem forskellige softwareapplikationer, hvilket letter dataudveksling. Det er i bund og grund et sæt protokoller og værktøjer, der definerer, hvordan forskellige softwarekomponenter skal interagere.

Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens

En Application Programming Interface (API) fungerer som en bro mellem forskellige softwareapplikationer, hvilket letter dataudveksling. Det er i bund og grund et sæt protokoller og værktøjer, der definerer, hvordan forskellige softwarekomponenter skal interagere.

Det er afgørende at skelne API’er fra brugergrænseflader. Mens brugergrænseflader interagerer direkte med mennesker, accepterer input og viser output, arbejder API’er bag kulisserne. De behandler data modtaget fra et softwaremodul og overfører resultaterne til et andet uden direkte brugerinteraktion.

API-mekanismen

API’er fungerer typisk gennem en anmodningssvarmodel mellem en klient og en server. Klientsiden består normalt af front-end-applikationer, som brugerne interagerer direkte med. På den anden side styrer serveren backend-operationer og databaseinteraktioner. I denne opsætning fungerer API’en som en mellemmand, der muliggør en jævn strøm af dataanmodninger og svar mellem disse to elementer.

API-klassifikationer

API’er kan kategoriseres på forskellige måder, herunder deres tilgængelighed og deres tilsigtede formål.

API-tilgængelighedsniveauer

Når det kommer til tilgængelighed, falder API’er generelt i tre kategorier:

1. Private API’er: Disse er til intern brug i en organisation.
2. Partner API’er: Disse deles med specifikke forretningspartnere.
3. Offentlige API’er: Disse er åbent tilgængelige til brug for eksterne udviklere.

Hver type API tjener forskellige formål og har forskellige niveauer af sikkerhed og adgangskontrol.

Del artiklen
Lignende artikler
3PL-udbydernes rolle: Hvordan tredjepartslogistikvirksomheder transformerer moderne e-handel
9 min. læsning

3PL-udbydernes rolle: Hvordan tredjepartslogistikvirksomheder transformerer moderne e-handel

Virksomheder er under større pres end nogensinde for at opfylde kundernes stigende forventninger, holde leveringsløfter og styre lagerbeholdningen præcist. Men at håndtere alle disse opgaver internt kan være dyrt og drænende for driften. Det er her, tredjepartslogistikudbydere – almindeligvis kendt som 3PL – kommer ind i billedet. Disse tjenesteudbydere fungerer som et vigtigt bindeled mellem […]

Milena Ramcheva Milena Ramcheva
CEO, METRICA Ltd.
Læs artiklen
Den stigende betydning af strategisk prissætning i detailhandlen: Hvordan data omformer forbrugernes loyalitet
3 min. læsning

Den stigende betydning af strategisk prissætning i detailhandlen: Hvordan data omformer forbrugernes loyalitet

Strategisk prissætning er vigtigere end nogensinde, og det ændrer, hvordan virksomheder interagerer med forbrugere, der bliver mere omkostningsbevidste. Ifølge den nyligt offentliggjorte Retail Gazette – Acuity Pricing Report “Pricing power: Winning margin and loyalty in 2025” afslører forskningen dramatiske ændringer i forbrugernes adfærd, hvor loyalitet viger for værdisøgning på tværs af alle markedssegmenter.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Læs artiklen
Bridge Now

Sidste nyt lige NU

10+ ulæste

10+