2 min. læsning

Hvad er FOMO?

FOMO (Fear of Missing Out) er en stærk psykologisk trigger og markedsføringsstrategi, der skaber en følelse af, at det haster, og at der er knaphed, for at få forbrugerne til at handle. I e-handel udnytter FOMO forbrugernes medfødte angst for potentielt at gå glip af værdifulde muligheder, oplevelser eller tidsbegrænsede tilbud.

Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens

FOMO (Fear of Missing Out) er en stærk psykologisk trigger og markedsføringsstrategi, der skaber en følelse af, at det haster, og at der er knaphed, for at få forbrugerne til at handle. I e-handel udnytter FOMO forbrugernes medfødte angst for potentielt at gå glip af værdifulde muligheder, oplevelser eller tidsbegrænsede tilbud.

Nøgletaktik til implementering af FOMO:

  • Tilbud ibegrænset tid: Nedtællingstimer på produktsider, der fremhæver, hvornår et salg slutter
  • Indikatorer for lav lagerbeholdning: “Kun 3 tilbage!”-meddelelser, der skaber købshast
  • Eksklusiv adgang: Produkter kun for medlemmer eller tidlig adgang til nye kollektioner
  • Socialt bevis: Visning af nylige køb eller antallet af personer, der ser en vare
  • Lynsalg: Korte, uannoncerede udsalg, der belønner hyppige besøgende på siden
  • Ventelister: At skabe forventning om udsolgte produkter med meddelelser om genopfyldning

Effektivitet og overvejelser:

FOMO-marketing virker ved at aktivere forbrugernes tabsaversion – det psykologiske princip, at folk føler smerten ved at miste noget mere akut end glæden ved at vinde noget tilsvarende. Når FOMO implementeres autentisk, kan det øge konverteringsraten og den gennemsnitlige ordreværdi betydeligt. Virksomheder bør dog afbalancere FOMO-taktikker med gennemsigtighed og ægte værdi. Kunstig knaphed eller vildledende hastværk kan skade tilliden til brandet og føre til negative kundeoplevelser.

Del artiklen
Lignende artikler
Facebook forenkler video: Alt indhold bliver snart til filmruller
6 min. læsning

Facebook forenkler video: Alt indhold bliver snart til filmruller

Her er en opdatering af platformen, som vil ændre, hvordan millioner af mennesker deler videoer. I takt med at Facebook forenkler oprettelsen af videoer, har de netop annonceret, at alle videoer, der uploades til platformen, i de kommende måneder automatisk vil blive til en reel. Det er slut med at vælge mellem formater – det […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Microsoft Advertising bliver seriøs: Store opdateringer, der rent faktisk betyder noget
3 min. læsning

Microsoft Advertising bliver seriøs: Store opdateringer, der rent faktisk betyder noget

Microsoft Advertising har netop udsendt sine største opdateringer i månedsvis, hvor de vigtigste problemer, der har frustreret annoncørerne, er blevet løst. Disse ændringer kan endelig gøre platformen til et seriøst alternativ til Google Ads. Fra revideret rapportering til store Performance Max-logikskift og strømlinet import på tværs af platforme – her er, hvad der betyder noget […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Bridge Now

Sidste nyt lige NU

10+ ulæste

10+