2 min. læsning

Hvad er IRL?

Forkortelsen IRL står for“In Real Life“, altså i den virkelige verden. En IRL-oplevelseskampagne er en type marketingaktivitet, der finder sted uden for onlinemiljøet, fysisk, i den virkelige verden.

Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens

Forkortelsen IRL står for“In Real Life“, altså i den virkelige verden. En IRL-oplevelseskampagne er en type marketingaktivitet, der finder sted uden for onlinemiljøet, fysisk, i den virkelige verden. Målet er at skabe en stærk personlig oplevelse, som folk vil huske og helst tale videre om – enten med andre omkring dem eller på sociale medier. I modsætning til digital reklame eller indhold, som vi ser på skærme, engagerer IRL-kampagner sanser og følelser og ofte direkte interaktion med produktet eller brandet på stedet.Eksempler på IRL-kampagner:

  • En pop-up-butik på et utraditionelt sted (f.eks. midt på et torv eller på en festival), hvor folk kan prøve eller købe produkter.
  • En oplevelsesrig begivenhed– f.eks. hvis et brand arrangerer en koncert, udstilling eller en særlig workshop.
  • En interaktiv installation i gaderne, som lokker forbipasserende til at involvere sig og opleve noget uventet eller sjovt.
  • Street marketing – kreative forestillinger direkte i gaderne (f.eks. flash mob, performance, visuelle transformationer af offentlige rum).

IRL-kampagner hjælper brands med at skabe autentiske forbindelser til mennesker. Når vi oplever noget virkeligt, husker vi det meget stærkere. Og hvis oplevelsen er usædvanlig, vil vi gerne dele den – hvilket naturligvis forbinder IRL-kampagnen med onlineverdenen. De ligner måske guerillamarketing, men der er en vis forskel mellem dem:

  • IRL-oplevelse = stærk oplevelse, ofte planlagt, positiv og interaktiv.
  • Guerillamarketing = kreativ indsats uden for forventningerne, som regel uden varsel og med det formål at fange opmærksomheden.
Del artiklen
Lignende artikler
Starter du en onlinebutik? Det er nemmere, end du tror
6 min. læsning

Starter du en onlinebutik? Det er nemmere, end du tror

For et par år siden betød lanceringen af en onlinebutik at tilbringe en måned med en udvikler og tabe et par tusinde dollars på forhånd. I dag? Du kan have en fungerende butik oppe på en eftermiddag, og det vil stort set ikke koste dig noget at starte. Hvis du har tænkt på at starte […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Pinterests juleshoppingdata afslører, hvilke gaver folk rent faktisk ønsker sig i år
3 min. læsning

Pinterests juleshoppingdata afslører, hvilke gaver folk rent faktisk ønsker sig i år

Pinterest har netop droppet sin Festive Season Edit – en samling af hundredvis af gaveguider, der udelukkende bygger på, hvad millioner af brugere faktisk søger efter og gemmer. Og tallene fortæller nogle ret interessante historier om juleindkøb i 2025. Platformen analyserede søgemønstre, gemmeadfærd og shoppingklik for at skabe 17 kategorier af gaveguider. Dette er ikke […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU