Forkortelsen IRL står for“In Real Life“, altså i den virkelige verden. En IRL-oplevelseskampagne er en type marketingaktivitet, der finder sted uden for onlinemiljøet, fysisk, i den virkelige verden. Målet er at skabe en stærk personlig oplevelse, som folk vil huske og helst tale videre om – enten med andre omkring dem eller på sociale medier. I modsætning til digital reklame eller indhold, som vi ser på skærme, engagerer IRL-kampagner sanser og følelser og ofte direkte interaktion med produktet eller brandet på stedet.Eksempler på IRL-kampagner:
- En pop-up-butik på et utraditionelt sted (f.eks. midt på et torv eller på en festival), hvor folk kan prøve eller købe produkter.
- En oplevelsesrig begivenhed– f.eks. hvis et brand arrangerer en koncert, udstilling eller en særlig workshop.
- En interaktiv installation i gaderne, som lokker forbipasserende til at involvere sig og opleve noget uventet eller sjovt.
- Street marketing – kreative forestillinger direkte i gaderne (f.eks. flash mob, performance, visuelle transformationer af offentlige rum).
IRL-kampagner hjælper brands med at skabe autentiske forbindelser til mennesker. Når vi oplever noget virkeligt, husker vi det meget stærkere. Og hvis oplevelsen er usædvanlig, vil vi gerne dele den – hvilket naturligvis forbinder IRL-kampagnen med onlineverdenen. De ligner måske guerillamarketing, men der er en vis forskel mellem dem:
- IRL-oplevelse = stærk oplevelse, ofte planlagt, positiv og interaktiv.
- Guerillamarketing = kreativ indsats uden for forventningerne, som regel uden varsel og med det formål at fange opmærksomheden.