Konverteringsraten er en afgørende præstationsindikator i digital markedsføring, der måler procentdelen af besøgende, der gennemfører en ønsket handling. Det beregnes ved at dividere antallet af konverteringer med det samlede antal besøgende og gange med 100.
For eksempel, hvis et e-handelswebsted har 200 besøgende og 50 salg på en måned, vil dets konverteringsrate være (50 / 200) x 100 = 25%.
En “konvertering” kan være et hvilket som helst forudbestemt mål, f.eks.:
- Foretag et køb
- Tilmelding til nyhedsbrev
- Download af en ressource
- Klik på en handlingsknap
De fleste websites og apps sporer flere konverteringsmål, hver med sin egen rate. Denne måling hjælper marketingfolk med at vurdere effektiviteten af deres strategier til at drive ønskede brugerhandlinger på tværs af forskellige berøringspunkter.
Ved at analysere konverteringsrater kan virksomheder optimere deres digitale tilstedeværelse og markedsføringsindsats for bedre at tilpasse sig brugernes adfærd og præferencer.