Specifik: Målene skal være klare og præcise, ikke vage. Målbar: Du skal være i stand til at kvantificere eller i det mindste have en måde at måle fremskridt på.
Mulig: Mål skal være realistiske og opnåelige i betragtning af dine ressourcer og begrænsninger.
Relevant: Målet bør være i overensstemmelse med bredere mål og være umagen værd.
Tidsbestemt: Der bør være en specifik tidsramme for at nå målet.
Denne ramme hjælper med at skabe veldefinerede mål, der er mere tilbøjelige til at blive nået. For eksempel, i stedet for at sige “Jeg vil øge salget”, ville et SMART-mål være “Øge den månedlige salgsomsætning med 15 % inden for næste kvartal ved at lancere to nye produktlinjer og udvide vores e-mailmarketingkampagne.” Brug af SMART-mål kan forbedre fokus, øge motivationen og give en klar vej til succes i både personlige og professionelle sammenhænge. De hjælper med at omdanne vage hensigter til konkrete handlingsplaner.