2 min. læsning

Reparationer af husholdningsapparater er stigende. Dette er også tilfældet for e-handel

Nye regler om reparationer, som EU har foreslået, vil medføre store ændringer, ikke kun for kunderne, men også for virksomhederne. Som repræsentant for mere end 140 organisationer i 24 europæiske lande producerede Right to Repair Europe-koalitionens utrættelige kampagne de nye retningslinjer. Derudover vil nogle e-handelssektorer blive påvirket af udviklingen.

Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens
Reparationer af husholdningsapparater er stigende. Dette er også tilfældet for e-handel
Kilde: Depositphotos

De nye regler sikrer forbrugerne lettere adgang til rimelige reparationer af nogle enheder, herunder elektronik og husholdningsapparater. Producenterne vil i op til 10 år være forpligtet til at tilbyde reparationsvalg, selv efter at den lovbestemte garanti udløber, for første gang, hvilket fremmer forbrugerbeskyttelsen betydeligt.

For e-handelsmarkedsføringsvirksomheder indebærer dette, at forbrugerne skal sikre, at forbrugerne har enkel adgang til reparationsoplysninger og præsentere disse valg korrekt.

Det nye direktiv træder i kraft den 30. juli 2024. EU’s medlemmer har tre år til at omsætte den til national lovgivning.

Reservedele til uafhængige reparatører

Et af hovedtrækkene i de nye regler er kravet om, at producenterne skal prissætte værktøj og reservedele til uafhængige reparatører rimeligt. Samtidig vil dette åbne markedet for uafhængige reparatører og skabe nye forretningsmuligheder for e-handelsmarkedsføringssystemer, der koncentrerer sig om salg og reparation af reservedele.

De nye retningslinjer forbyder softwarepolitikker og kontraktmæssige begrænsninger, der kan hindre uafhængige reparatører. Selv om der kun er få undtagelser for at beskytte intellektuelle ejendomsrettigheder, er denne begrænsning et vigtigt første skridt i retning af et mere retfærdigt reparationsmarked.

Skulle købere vælge reparation i stedet for udskiftning, vil den lovpligtige garanti vare i tolv måneder. Denne foranstaltning vil fremme reparationer og bidrage til at reducere produktionen af e-affald.

Støtte til reparationssektoren

Nedsættelse af momsen på reparationsydelser er et af de økonomiske incitamenter, som EU’s medlemsstater opfordrer til at fremme reparationer. Dette kan skabe ny beskæftigelse og udvide spektret af reparationsprodukter og -tjenester, der er tilgængelige for virksomhederne.

Europa-Kommissionen har til hensigt at oprette en onlineportal med oplysninger om reparationsvalg og dermed forbundne udgifter. Hensigten er at øge synligheden og åbenheden af reparationstjenester for at hjælpe kunderne i deres beslutningsproces.

Del artiklen
Lignende artikler
Det polske e-handelsmarked: vækst og tendenser
2 min. læsning

Det polske e-handelsmarked: vækst og tendenser

Den polske e-handelssektor udviser imponerende modstandsdygtighed og vækst, selv midt i økonomiske udfordringer. Denne ekspansion er drevet af udviklende forbrugerpræferencer, stigningen i mobilshopping og øget markedskonkurrence. I denne artikel vil du undersøge, hvordan disse faktorer former branchen, med fremskrivninger for fremtidig vækst, nye tendenser som mobilhandel og e-dagligvarer og de vigtigste teknologiske investeringer, der er […]

Læs artiklen
Tysk handlingsplan for e-handel: Udjævning af de digitale spilleregler
2 min. læsning

Tysk handlingsplan for e-handel: Udjævning af de digitale spilleregler

Den tyske regering tager afgørende skridt med en ny tysk handlingsplan for e-handel for at udjævne den digitale markedsplads. Med vicekansler Robert Habeck i spidsen har dette initiativ til formål at sikre fair konkurrence mellem europæiske onlineforhandlere og asiatiske giganter som Shein og Temu. Den tyske handlingsplan for e-handel reagerer på disse platformes voksende popularitet, […]

Læs artiklen
Facebook Leads Social Commerce: Platformstendenser inden for Social Shopping
6 min. læsning

Facebook Leads Social Commerce: Platformstendenser inden for Social Shopping

På trods af den voksende entusiasme og betydelige investeringer i shopping på sociale medier (Social Commerce) på tværs af vestlige markeder, har denne innovative blanding af sociale netværk og e-handel endnu ikke opnået den rungende succes, som brancheeksperter og platformsudviklere oprindeligt forventede. Konceptet med at købe produkter direkte via sociale medieplatforme er blevet mødt med […]

Læs artiklen
Bridge Now

Sidste nyt lige NU

10+ ulæste

10+