2 min. læsning

Reparationer af husholdningsapparater er stigende. Dette er også tilfældet for e-handel

Nye regler om reparationer, som EU har foreslået, vil medføre store ændringer, ikke kun for kunderne, men også for virksomhederne. Som repræsentant for mere end 140 organisationer i 24 europæiske lande producerede Right to Repair Europe-koalitionens utrættelige kampagne de nye retningslinjer. Derudover vil nogle e-handelssektorer blive påvirket af udviklingen.

Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens
Reparationer af husholdningsapparater er stigende. Dette er også tilfældet for e-handel
Kilde: Depositphotos

De nye regler sikrer forbrugerne lettere adgang til rimelige reparationer af nogle enheder, herunder elektronik og husholdningsapparater. Producenterne vil i op til 10 år være forpligtet til at tilbyde reparationsvalg, selv efter at den lovbestemte garanti udløber, for første gang, hvilket fremmer forbrugerbeskyttelsen betydeligt.

For e-handelsmarkedsføringsvirksomheder indebærer dette, at forbrugerne skal sikre, at forbrugerne har enkel adgang til reparationsoplysninger og præsentere disse valg korrekt.

Det nye direktiv træder i kraft den 30. juli 2024. EU’s medlemmer har tre år til at omsætte den til national lovgivning.

Reservedele til uafhængige reparatører

Et af hovedtrækkene i de nye regler er kravet om, at producenterne skal prissætte værktøj og reservedele til uafhængige reparatører rimeligt. Samtidig vil dette åbne markedet for uafhængige reparatører og skabe nye forretningsmuligheder for e-handelsmarkedsføringssystemer, der koncentrerer sig om salg og reparation af reservedele.

De nye retningslinjer forbyder softwarepolitikker og kontraktmæssige begrænsninger, der kan hindre uafhængige reparatører. Selv om der kun er få undtagelser for at beskytte intellektuelle ejendomsrettigheder, er denne begrænsning et vigtigt første skridt i retning af et mere retfærdigt reparationsmarked.

Skulle købere vælge reparation i stedet for udskiftning, vil den lovpligtige garanti vare i tolv måneder. Denne foranstaltning vil fremme reparationer og bidrage til at reducere produktionen af e-affald.

Støtte til reparationssektoren

Nedsættelse af momsen på reparationsydelser er et af de økonomiske incitamenter, som EU’s medlemsstater opfordrer til at fremme reparationer. Dette kan skabe ny beskæftigelse og udvide spektret af reparationsprodukter og -tjenester, der er tilgængelige for virksomhederne.

Europa-Kommissionen har til hensigt at oprette en onlineportal med oplysninger om reparationsvalg og dermed forbundne udgifter. Hensigten er at øge synligheden og åbenheden af reparationstjenester for at hjælpe kunderne i deres beslutningsproces.

Del artiklen
Lignende artikler
Starter du en onlinebutik? Det er nemmere, end du tror
6 min. læsning

Starter du en onlinebutik? Det er nemmere, end du tror

For et par år siden betød lanceringen af en onlinebutik at tilbringe en måned med en udvikler og tabe et par tusinde dollars på forhånd. I dag? Du kan have en fungerende butik oppe på en eftermiddag, og det vil stort set ikke koste dig noget at starte. Hvis du har tænkt på at starte […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Global e-handel krydser 5 billioner dollars. Hvad ændrer sig i 2026?
3 min. læsning

Global e-handel krydser 5 billioner dollars. Hvad ændrer sig i 2026?

Online shopping har skrevet historie – for første gang nogensinde har det krydset 5 billioner dollars årligt, ifølge ECDB. Mens væksten aftager til stabile 8,6 %, ændrer kortet over vindere og tabere sig dramatisk. Shein og Temu mister dampen, mens e-handel med dagligvarer udvikler sig med tocifrede rater.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU