3 min. læsning

Rewe.de forventes at nå 1,1 mia. dollars, mens konkurrenterne kæmper

Tysklands online dagligvaremarked oplever dramatiske forandringer. Mens etablerede kæder vokser sig stærkere, er mange nystartede virksomheder fra pandemitiden gået ned. Rewe.de forventes at blive den første aktør, der runder en omsætning på en milliard dollars.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens
Rewe.de forventes at nå 1,1 mia. dollars, mens konkurrenterne kæmper
Kilde: Depositphotos - Photo by mobilinchen

Tysklands online dagligvaresektor har været igennem turbulente tider siden pandemien. Efter en vækst på 66,2 % i 2020 og yderligere 39,8 % i 2021 faldt markedet med 8,7 % i 2022, da de fysiske butikker genåbnede.

Rewe.de dominerer med milliardomsætning

Den største vinder er Rewe. de, som fordoblede sin omsætning fra 472,4 millioner dollars i 2020 til 863,5 millioner dollars i 2021. På trods af markedets afmatning er det i bedring og forventes at nå 1,1 mia. dollars i 2025. Rewe.de’s succes skyldes stærk brandgenkendelse, kundetillid og økonomisk opbakning fra den traditionelle detailhandel. Selvom de ikke leverer lige så hurtigt som konkurrenterne i andre lande, tilbyder de on-demand levering inden for planlagte tidsintervaller.

Flaschenpost vokser på trods af platformsproblemer

Flaschenpost.de på andenpladsen har en anden historie. Oprindeligt var det kun en drikkevareforhandler, men efter Dr. Oetkers opkøb udvidede de med fødevarer. Omsætningen voksede fra 319,3 millioner dollars i 2020 til forventede 562,5 millioner dollars i 2025. Flaschenpost undgik den typiske afmatning efter en pandemi, men brancheeksperter sætter spørgsmålstegn ved dens langsigtede potentiale på grund af vedvarende problemer med produkttilgængelighed og leveringshastighed.Chart: German online grocery revenues 2020-2025. Rewe leads $996M, Flaschenpost $555M, rising Knuspr $249M, declining Bofrost $143M.

Knuspr.de overhaler etablerede Bofrost

En interessant kamp udspiller sig i de lavere placeringer. Knuspr .de, den tyske udvidelse af tjekkiske Rohlik Group, overhalede den mangeårige spiller Bofrost. de i 2024. Knuspr oplevede en dramatisk vækst fra en debutomsætning på 22,8 millioner dollars i 2021 til 248,9 millioner dollars i 2025. Succesen er baseret på en kombination af bekvemmelighed og hurtig levering, som andre detailhandlere har svært ved at opretholde.

Internationale startups røg ud

Det tyske marked viste sig at være fjendtligt over for internationale startups. Virksomheder som Getir og Gorillas blev på trods af betydelig finansiering og løfter om øjeblikkelig levering tvunget til at forlade markedet eller lukke ned for aktiviteterne. Det centrale problem er de høje omkostninger ved at opretholde dagligvareleveringstjenester med umiddelbarhed og store produktsortimenter. Når den pandemidrevne efterspørgsel svækkes, er det kun økonomisk stærke aktører med etablerede brands, der kan overleve.

Fremtiden tilhører bekvemmelighed, ikke hastighed

Det tyske marked adskiller sig fra andre lande. Mens der andre steder er fokus på øjeblikkelig levering, prioriterer tyske forbrugere bekvemmelighed og udvidelser af eksisterende tjenester. Ud af 416 milliarder dollars i global e-handel med dagligvarer står Tyskland kun for 6 milliarder dollars. Denne konservative tilgang kan vise sig at være fordelagtig på lang sigt, da kun aktører, der effektivt kan afbalancere omkostninger og tjenester, vil overleve rystelserne.Baseret på ECDB’s markedsanalyse, august 2025.

Del artiklen
Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU

Partnership Manager & E-commerce Content Writer with 10+ years of international experience. Former Groupon Team Lead. Connects European companies with Slovak and Czech markets through partnerships and content marketing.

Lignende artikler
Starter du en onlinebutik? Det er nemmere, end du tror
6 min. læsning

Starter du en onlinebutik? Det er nemmere, end du tror

For et par år siden betød lanceringen af en onlinebutik at tilbringe en måned med en udvikler og tabe et par tusinde dollars på forhånd. I dag? Du kan have en fungerende butik oppe på en eftermiddag, og det vil stort set ikke koste dig noget at starte. Hvis du har tænkt på at starte […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Pinterests juleshoppingdata afslører, hvilke gaver folk rent faktisk ønsker sig i år
3 min. læsning

Pinterests juleshoppingdata afslører, hvilke gaver folk rent faktisk ønsker sig i år

Pinterest har netop droppet sin Festive Season Edit – en samling af hundredvis af gaveguider, der udelukkende bygger på, hvad millioner af brugere faktisk søger efter og gemmer. Og tallene fortæller nogle ret interessante historier om juleindkøb i 2025. Platformen analyserede søgemønstre, gemmeadfærd og shoppingklik for at skabe 17 kategorier af gaveguider. Dette er ikke […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU