16 min. læsning

Sådan skriver du en marketingplan

En omfattende markedsføringsplan er alfa og omega i enhver markedsføringsstrategi. Uanset om du lancerer et nyt produkt eller definerer et brands strategi, har du brug for en, der kan guide dig til at nå dine forretningsmål. Selv om det kan virke overvældende at lave en markedsføringsplan, behøver det ikke at være det. Med en god skabelon til en markedsføringsplan er du allerede et skridt foran. Denne artikel viser dig, hvordan du laver en markedsføringsplan, der er skræddersyet til din succes. Lad os begynde!

Zdenko Konečný Zdenko Konečný
CEO, Krejta
Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens
Sådan skriver du en marketingplan
Kilde: ChatGPT

Sådan skriver du en markedsføringsplan

En ting er at lave en markedsføringsplan. Men den skal ikke bare være en plan for at have en plan. Du vil have, at den skal fungere. Så det egentlige spørgsmål her er, hvordan du laver en markedsføringsplan, der rent faktisk hjælper dig med at nå dine markedsføringsmål? Du har helt sikkert brug for en klar forståelse af dine forretningsmål og en struktureret tilgang. Du skal også holde fokus på din mission og have den i tankerne, mens du sætter målbare mål. Du kan også bruge lidt inspiration – eksisterende eksempler på marketingplaner, som allerede har bevist deres værdi. Bare rolig, det kommer vi til. For at gøre processen lettere kan du bruge en passende skabelon. Sammen finder vi ud af, hvordan du laver en markedsføringsplan, der understøtter din succes.

Hvad er en markedsføringsplan?

En markedsføringsplan er din guide til forretningsvækst. Det er et strategisk dokument, der kombinerer dine mål med forretningsmål for at sikre, at dit teams handlinger stemmer overens med virksomhedens samlede indsats. En effektiv marketingplan hjælper dig med at fokusere og giver klarhed og retning til dine kampagner. Desuden er det et værktøj, som kan bruges af andre afdelinger til at forstå hele marketingstrategien og deres rolle i at understøtte hele missionen.

what is a marketing plan

Source: Source: Infographics created by Krejta Content department

Typer af marketingplaner

Forskellige typer virksomheder står over for forskellige marketingudfordringer, så tilgangen til løsningerne skal også være forskellig. Derfor bør du vælge din skabelon til markedsføringsplan med omhu. Hver enkelt har sit formål, men vil sandsynligvis ikke tjene dig godt i andre tilfælde.

  • Er du i en fase, hvor du leger med en idé? Du kan prøve en grundlæggende skabelon til en markedsføringsplan på én side for at få et indblik i hele processen.
  • Er din virksomhed ved at starte? Brug skabelonen til opstartsmarkedsføringsplan.
  • Har du allerede en virksomhed, som nu lancerer et nyt produkt eller projekt? Du har brug for en skabelon til en markedsføringsplan for produktlancering og en skabelon til en markedsføringsplan for et produkt eller et markedsføringsprojekt.
  • Opretter du en kampagne? Vælg en skabelon til en markedsføringskampagneplan eller en skabelon til en markedsføringskampagneplan.
  • Skal du forberede indhold til sociale medier? Brug en skabelon til en markedsføringsplan for sociale medier. Hvis du laver strategier for flere platforme, kan skabelonen til kanalmarkedsføringsplan passe godt. Til specifikt lydindhold kan en skabelon til en markedsføringsplan for podcasts også være nyttig.
  • Organiserer du en konference, festival, koncert eller meetup? Gå efter en skabelon til markedsføringsplan for events eller en skabelon til markedsføringsplan for events på sociale medier.
  • Overordnet markedsføring? En skabelon til markedsføringsplan, skabelon til markedsføringsplan, skabelon til digital markedsføringsplan, skabelon til markedsføringsstrategi, skabelon til markedsføringsplan eller skabelon til integreret markedskommunikationsplan, skabelon til integreret markedsføringsplan, skabelon til markedsføringsplan eller skabelon til markedsføringshandlingsplan er måske lige det, du har brug for.
  • Planlægger du for det næste kvartal eller hele året? En skabelon til en kvartalsvis markedsføringsplan eller en skabelon til en årlig markedsføringsplan vil være lige det, du leder efter. Generelt kan du bruge en kalenderskabelon til en marketingplan.
  • Har du brug for en lokaliseret eller formatspecifik løsning? Prøv en skabelon til markedsføringsplan for Storbritannien, USA, Tyskland … Overvej at bruge Google Sheets-skabelonen til markedsføringsplan. Du kan også bruge et onlineværktøj til at skabe en skabelon til en markedsføringsplan, der passer til dine behov.

Fordele ved en markedsføringsplan

En velstruktureret markedsføringsplan hjælper dig med at skabe orden i kaos. Den sætter alle aktiviteter ind i en sammenhæng, giver målbare resultater og forbedrer koordineringen på tværs af teamet. Takket være kvalitetsplanen finder du dine målgrupper og forbedrer kundeengagementet, mens du skærper dine budskaber. Desuden hjælper den dig med at bruge dit budget fornuftigt og blive mere konsekvent på tværs af flere marketingkanaler. Din tilstedeværelse på markedet bliver stærkere ved at spore fremskridt og justere taktikken efter behov på grund af fastsættelse af målbare mål og nøglepræstationsindikatorer (KPI’er). Med en formel markedsføringsplan vil din virksomhed også være bedre rustet til at navigere gennem økonomisk usikkerhed ved at forbedre ressourcestyring, præstationer og alle (ikke kun) markedsføringsaktiviteter.

marketing plan

Source: Infographics created by Krejta Content department

Sådan skriver du en markedsføringsplan

Det er en god idé at lave en markedsføringsplan. Men hvordan gør man den til virkelighed? Lad os gøre det nemt. Start med at tilpasse dine marketingaktiviteter til klare forretningsresultater, som du kan forestille dig – og måle. Den vigtigste nøgle er struktur. Du skal følge den trinvise proces, der starter med research, og planlægge hvert skridt fra strategi til udførelse. Denne tilgang vil gøre marketingaktiviteterne til en fokuseret køreplan for din vækst. I de følgende afsnit ser vi på hver enkelt vigtig fase i oprettelsen af en marketingplan, så du ved, hvordan du opretter en hel marketingplan, der fungerer for dig.

Gennemfør en SWOT-analyse

Det første skridt bør helt klart være at forstå, hvor din virksomhed står. Med andre ord: SWOT-analysen. Find styrker, svagheder, muligheder og trusler, der beskriver din virksomhed. Når du identificerer dine stærke og svage sider, kan du træffe bedre beslutninger om strategi, marketingaktiviteter og budskaber eller positionering samt genkende markedsmuligheder og -risici. Det kan også hjælpe dig med at fremhæve de områder, hvor du kan slå dine vigtigste konkurrenter. Det fører til mere formålsdrevne handlinger i stedet for bare tilfældige aktiviteter.

Lav en profil af dine kunder

Hvordan kan du nå din målgruppe , hvis du ikke ved, hvem du taler til? Selv de bedste kampagner kan falde fra hinanden, hvis du springer fasen med at definere dine kunder over. Find først et bredere målmarked. Gå derefter mere specifikt til værks og opdel det i placering, alder, køn, behov eller hobbyer osv. Hvad ønsker de sig? Hvad er deres hovedinteresser? Og på den anden side, hvad afskrækker dem? På den måde kan du danne dig et billede af dine ideelle kunder og tilpasse din kommunikation til det, der betyder noget for dem. Gå et spadestik dybere, og lav dine egne personaer: halvfiktive profiler baseret på reelle data, som du har indsamlet. Det vil hjælpe dig med at gøre dine kundesegmenter mere fokuserede på faktiske mennesker. Dit marketingteam vil også få gavn af det, for på den måde er det meget nemmere at designe kampagner, der vækker genklang. En anden ting, der er værd at bemærke, er, at det vil forbedre samarbejdet mellem marketing-, produkt- og salgsteams ved at dele forståelsen af kunden. Derfor bliver din marketingindsats mere relevant og personlig, hvilket sandsynligvis fører til engagement og konverteringer.

Sæt klare mål

På nuværende tidspunkt bør du have grundlæggende oplysninger om din markedsposition og en ret klar vision om din målgruppe. Så det næste skridt bør være at definere din succes. Hvordan ser den ud? Sæt specifikke og realistiske mål, og sørg for, at din markedsføring er i overensstemmelse med dine forretningsmål.

For at skabe effektive mål skal du følge SMART-rammen. Hold det specifikt, målbart, opnåeligt, relevant og tidsafgrænset. “At få flere følgere” er ikke specifikt nok, mens “at øge tilmeldingen til nyhedsbrevet med 20 % inden udgangen af kvartalet” er et rigtigt SMART-mål.

SMART objectives

Source: Infographics created by Krejta Content department

💡 Her er et mere specifikt eksempel på anvendelse af SMART-metoden: Forbedre virksomhedens Google Business Profile-vurdering fra et gennemsnit på 4,2 til 4,5 stjerner inden for en måned ved at opfordre 20 tilfredse kunder (identificeret gennem undersøgelser efter købet) til

at

give positive anmeldelser via en personlig, automatiseret e-mailopfølgning.

Når du har dine overordnede forretningsmål i tankerne og sætter disse marketingmål på linje, kan du holde strategien på plads og målbar. Desuden hjælper det dig med at bruge dine ressourcer mere effektivt og retfærdiggøre dit marketingbudget med reelle resultater. Når alt dette er sagt, kan du sikkert allerede se det. Klare mål er mere end bare en strategisk nødvendighed. De forbedrer sporingen af resultater, understøtter ansvarligheden i dit team og skaber bedre kampagneresultater på tværs af dine marketingaktiviteter.

Tag fat på markedsføringens “fire P’er”

Når du har fundet dine mål, er det tid til at finde ud af , hvordan du opnår dem. Det er her, du bruger marketingmixet (de fire P’er).Hvad står P’ernefor?

  • Produkt: Hvad tilbyder du? Hvordan løser det dine kunders behov? Beskriv de vigtigste funktioner og fordele. Men glem ikke at tænke på emballage og positionering.
  • Pris: Hvilken prisstrategi skal du bruge? Overvej dit brands værdi, omkostninger, konkurrence, og hvad dine målkunder er villige til at betale.
  • Sted: Hvor og hvordan vil du sælge dit produkt? Skal det være på e-shoppen eller i butikken? Skal det ske direkte eller gennem partnere?
  • Markedsføring: Hvordan vil folk finde dig? Hvad vil du gøre for at nå ud til dit publikum? Du kan bruge reklamekampagner, fokusere på indhold, e-mailmarkedsføring, events og strategier for sociale medier … Find den kombination, der tjener dig bedst.

Alle disse elementer er med til at forme, hvordan dit produkt opfattes. Når der er harmoni mellem dem, giver det en stor støtte til din positionering og gennemslagskraft. De fire P’er hjælper dig med at være i overensstemmelse med dine kunders forventninger. Og hvis din virksomhed er serviceorienteret, kan du tilføje yderligere tre P’er (så det bliver til syv P’er) – mennesker, processer og fysiske beviser – for at få større fokus på kundeoplevelsen.

Lav et budget

At sætte et marketingbudget er en af de vigtigste dele af processen. Det hjælper dig med at holde dig på sporet og bruge dine penge klogt og bevidst. Det opmuntrer dig også til at skabe opnåelige mål. Sæt dit marketingbudget op omkring dine overordnede forretningsmål. Gør hver eneste dollar værdifuld ved at bidrage til din virksomheds vækst. Uanset om du fokuserer på kampagner på sociale medier , betalt annoncering eller indholdsmarkedsføring , er du nødt til at beslutte, hvor mange penge du vil afsætte til de enkelte aktiviteter for at maksimere dit investeringsafkast (ROI). Der er flere tilgange til at skabe et samlet markedsføringsbudget:

  • Procentdel afomsætningen: En almindelig tilgang til at fastsætte et marketingbudget er at afsætte en del af omsætningen. Virksomheder afsætter normalt 5-10 % af deres omsætning til markedsføring. Højere procenter går ofte til startups (15-30 %) og hurtigtvoksende virksomheder. Det er enkelt og ligetil. Det kan det dog være, hvis omsætningen svinger på grund af forudsigelses- og styringsvanskeligheder.
  • Målsætning og opgave: Dette er nok den mest strategiske tilgang. Budgettet bestemmes ved at finde de specifikke marketingopgaver, der er nødvendige for at nå dine mål, og bestemme omkostningerne for hver af dem.
  • Konkurrencemæssig paritet: Denne metode indebærer, at markedsføringsbudgettet fastsættes ud fra konkurrenternes udgifter. Ideen bag er at matche konkurrenternes marketingudgifter for at sikre, at din virksomhed er konkurrencedygtig på markedet. Denne tilgang skal bruges med forsigtighed, da konkurrenternes budgetter måske ikke afspejler dine egne behov.
  • Denoverkommelige metode: Denne tilgang betyder, at du afsætter midler, du har råd til, efter at have dækket andre virksomheders udgifter. Det er en ganske praktisk løsning for virksomheder med stramme pengestrømme, men den kan begrænse væksten og gøre markedsføringsindsatsen reaktiv i stedet for proaktiv.

Der er også flere måder at fordele et budget efter kategorier, f.eks. efter markedsføringskanal eller aktivitet. En interessant regel at følge er 70-20-10-reglen:

  • 70 % til gennemprøvede strategier og kanaler, der leverer konsistente resultater
  • 20 % til nye strategier eller kanaler for at skabe vækst og udforske andre muligheder
  • 10 % til eksperimenter eller innovative tilgange med højere risiko, men også potentiale for høj belønning

Ved at fordele budgettet på forskellige aktiviteter kan du se, hvor dine penge går hen, og du kan justere det, når det er nødvendigt for at bruge dine ressourcer effektivt.

marketing plan template

Source: Infographics created by Krejta Content department

Brug en skabelon til en markedsføringsplan

En markedsføringsplan lyder som lige det, du har brug for, men du ved ikke, hvor du skal starte? Ja, det kan være lidt overvældende at lave den fra bunden. Heldigvis er der en nem løsning. Den hedder en skabelon til en markedsføringsplan. Sådanne skabeloner giver en klar struktur, så du ikke går glip af de vigtigste komponenter, som f.eks:

  • Resumé af virksomheden
  • Mission
  • Marketingmål og målsætninger
  • Målgruppe
  • Personaer
  • Markedsanalyse
  • Analyse af konkurrenter
  • Strategier
  • Budget
  • Markedsføringskanaler
  • Nøglepræstationsindikatorer (KPI’er)
  • Handlingsplan + tidslinje

Desuden sparer det tid og øger konsistensen og flowet i hele planlægningsprocessen. Du kan fokusere på indhold og strategi i stedet for at tænke på strukturen. Det hjælper dig med at dække alle de vigtige afsnit og tilpasse din plan til virksomhedens mål. Du kan finde skabeloner i forskellige formater som Google Docs, Google Sheets, Excel eller PDF, der er tilpasset forskellige marketingstrategier, fra digital markedsføring til kommunikationsplaner. Skabelonerne kan også variere afhængigt af dine specifikke behov. Så når du vælger en, skal du overveje din virksomheds behov. Vil du have en omfattende skabelon til en marketingkommunikationsplan eller noget, der er mere egnet til digitale marketingstrategier?

Opret en kalender

For at omsætte din strategi til handling har du også brug for en klar tidslinje. En marketingkalender hjælper dig med at organisere, prioritere og spore aktiviteterne, så du kan gennemføre dem i tide til at nå dine mål. Start med at skrive dine vigtigste marketingaktiviteter ned, f.eks. kampagner, indholdsskabelse eller events. Opdel dem derefter i daglige, ugentlige og månedlige opgaver. Her er nogle tips til at styre din kalender:

  • Prioriter: Fokuser på det, der understøtter dine mål.
  • Vær fleksibel: Tilpas din tidsplan til presserende ændringer.
  • Brug digitale værktøjer: Prøv Google Sheets, Trello eller andre apps til visualisering og sporing.

En velorganiseret marketingkalender hjælper dig med at koordinere aktiviteter, overholde deadlines og spore fremskridt.

Eksempel på markedsføringsplan

En velforberedt markedsføringsplan skal tydeligt vise de vigtigste aktiviteter og deres tidslinjer. Her er et forenklet eksempel på en handlingsplan som en del af en markedsføringsplan:

Opgavebeskrivelse Ejer(e) Startdato Slutdato Nødvendige ressourcer Status
Færdiggør produktbudskaber og USP Markedsføringsleder 01/04/2025 15/04/2025 Interne møder Afsluttet
Udvikle kampagneindhold (blog, sociale medier) Indholdsteam 16/04/2025 28/05/2025 Skriveværktøjer, designsoftware I gang
Lancering af produkt på website Web-team 01/06/2025 28/06/2025 CMS-adgang, opsætning af analyser Ikke påbegyndt
Opsætning af PPC-kampagner PPC-specialist 16/06/2025 07/07/2025 Annoncebudget, annonceplatforme Ikke påbegyndt

Dette er selvfølgelig kun et lille udsnit af hele planen. Det er meningen, at der skal være individuelle dele dedikeret til et forretningsresumé, personaer, analyser osv. Men det giver dig et lille indblik i, hvordan det fungerer. Hvis du er interesseret i at se et eksempel på en hel plan (en skabelon med retningslinjer for, hvordan den skal udfyldes, herunder specifikke eksempler), har vi udarbejdet en til dig. Vi har dækket alle de grundlæggende trin nedenfor:

  • Oprettelse af et forretningsoverblik
  • Lave en konkurrent- og SWOT-analyse
  • Oprettelse af personaer ved at besvare specifikke spørgsmål
  • Analyse af SMART-mål
  • Valg af kanaler og forberedelse af kommunikationstaktik
  • Tildeling af budget til individuelle opgaver/dele
  • Sporing af de vigtigste præstationsindikatorer
  • Udarbejdelse af en handlingsplan med datoer og ressourcer.

Du er velkommen til at tjekke den ud, udforske alle fanerne og emnerne og blive inspireret. Hvis du finder ud af, at du har brug for hjælp til at lave din egen plan, så tøv ikke med at kontakte os; vi hjælper gerne.

Skriv en markedsføringsplan: Anbefalede apps

Der findes mange marketingværktøjer og -apps, som gør planlægningsprocessen nemmere – og som hjælper dig med at styre opgaver, analysere data og samarbejde med dit team.

Planer og kalendere

Du kan bruge Excel eller Google Sheets til at oprette tabeller til din plan helt fra bunden eller downloade nogle af de skabeloner, der er nævnt før. Til mere komplekse planer kan du overveje at bruge værktøjer som Gantt-diagrammer, som giver dig mulighed for at styre dine opgaver visuelt og spore afhængigheder.

Styring af opgaver

Når du skal oprette opgaver, overvåge dem og samarbejde med kolleger, kan du få brug for andre værktøjer som Trello eller Asana. Det kan også hjælpe dig med at sætte deadlines og spore fremskridt. For at sikre, at din marketingplan løbende bliver udført.

Analyse

For at se, hvordan det går med din marketingindsats, er du nødt til at måle den. Google Analytics kan være det helt rigtige værktøj til det. Det giver dig mulighed for at spore konverteringsrater, brugeradfærd, websitetrafik og meget mere.

CRM

Til at spore kunderejser og lead-performance kan du også bruge nogle af CRM-systemerne som HubSpot, Pipedrive, Salesforce eller Bitrix (som også er nyttigt til opgavestyring). Det hjælper dig med at segmentere målgrupper, overvåge konverteringer, tilpasse dine marketingaktiviteter til salg og personalisere baseret på brugeradfærd.

Konklusion

At lave en marketingplan kan virke som en stor og udmattende opgave. Men med den rette tilgang og proces behøver det ikke at være sådan. Bare følg trinene et efter et, så skal du nok komme i mål. For at sikre, at du udarbejder en effektiv plan og ikke overser noget vigtigt, skal du vælge en passende skabelon, som kan vejlede dig. Du kan også bruge andre værktøjer og apps til at støtte dig i at opfylde dine markedsføringsmål og optimere budgettet. Med en klar vision, veldefinerede mål og de rigtige værktøjer vil din markedsføringsplan navigere dig til din virksomheds succes.

Ofte stillede spørgsmål

Hvorfor er en markedsføringsplan vigtig?

En markedsføringsplan hjælper dig med at holde fokus på dine forretningsmål og tilpasse din markedsføring til dem. Den understøtter strategiske beslutninger, koordinering af aktiviteter, hjælper med at sikre interessenternes opbakning og forbedrer sporingen af resultater. Den skaber også en målbar vækst og konkurrencemæssig fordel.

Hvordan skriver man en markedsføringsplan?

Det første skridt bør være at få et overblik over virksomheden og sætte mål. Analyser dit marked og dine konkurrenter (en SWOT er en god måde at gøre det på). Definer din målgruppe, lav personaer og sæt SMART-mål. Forbered derefter din strategi ved hjælp af 4P’er. Vælg de rigtige kanaler, og lav en kalender, mens du sætter et budget. Brug en skabelon til at holde det struktureret, og glem ikke at lave regelmæssige opdateringer.

Hvad skal en god markedsføringsplan indeholde?

Ud over den klare struktur og regelmæssige opdateringer er de vigtigste komponenter i en markedsføringsplan et forretningsresumé, markeds- og konkurrentanalyse, målgruppe, SMART-mål, markedsføringsstrategier (4P’er), taktik, budget, KPI’er og en tidslinje.

Del artiklen
Zdenko Konečný
CEO, Krejta

Combining marketing, latest technologies and sales psychology

Krejta
Denne artikel er bragt til dig af

Krejta

A marketing agency that helps clients find their way to the hearts of customers through sales psychology and innovative solutions.

Lignende artikler
Hvordan 3 detailhandlere opnåede 20 % konverteringsrate med omnichannel-meddelelser
7 min. læsning

Hvordan 3 detailhandlere opnåede 20 % konverteringsrate med omnichannel-meddelelser

Hvad gør man, når forældre ignorerer ens e-mails, og sms'er forsvinder i støjen? En legetøjsforhandler henvendte sig til Viber og forvandlede travle forældre til engagerede kunder med en konverteringsrate på 20 % gennem strategisk omnichannel-meddelelser. Det er bare ét eksempel på, hvordan detailhandlere omskriver reglerne for kundeengagement, og resultaterne vil overraske dig.

Bogdan Shkarupa Bogdan Shkarupa
CEO & Co-founder, NeuCurrent
Strategisk markedsføringsplanlægning: De 6 trin til forretningssucces
14 min. læsning

Strategisk markedsføringsplanlægning: De 6 trin til forretningssucces

Marketingundersøgelser viser, at ca. 50-60% af marketingfolk formelt dokumenterer deres marketingstrategi. Virksomheder undervurderer ofte marketingplanlægning, selv om det har vist sig at øge deres chancer for succes (med over 300 %!) og ROI (med 60 %!) sammenlignet med virksomheder, der ikke planlægger. I denne artikel vil vi se på de grundlæggende principper for planlægning ved […]

Martin Murza Martin Murza
CEO, Murza
De bedste digitale marketingstrategier for små virksomheder i 2025
21 min. læsning

De bedste digitale marketingstrategier for små virksomheder i 2025

Erfaringer med mange e-butikker viser, hvordan teknologi og relationer driver væksten. I 2025 omfatter gennemprøvede strategier SEO, AI, indholdsmarkedsføring, PPC og opbygning af fællesskaber – de fleste kræver kun tid og kræfter, ikke store budgetter. Da AI nu er afgørende for at forblive konkurrencedygtig, så lad os udforske de mest effektive tilgange fra Selltoros ekspert, […]

Jan Janouškovec Jan Janouškovec
CEO, Selltoro
Bridge Now

Sidste nyt lige NU

10+ ulæste

10+