Alibabas undersøgelse af en stikprøve af amerikanske detailhandlende giver et optimistisk billede af e-handelsmiljøet blandt små virksomheder. Hele 84 % af de adspurgte er forsigtigt optimistiske med hensyn til udsigterne for i år, mens 44 % er meget optimistiske. Omvendt er kun 6 % af de adspurgte pessimistiske med hensyn til væksten i deres onlineforretning.
Ejere af små virksomheder vil gerne gå online
Undersøgelsen viste, at kun 53 % af de adspurgte i øjeblikket er engageret i onlinesalg. Dermed har 44 % endnu ikke brugt denne kanal, og kun 3 % er stadig tilbageholdende med at overveje onlinesalg.
Ser man på fremtiden, tyder undersøgelsen på et betydeligt skift i små virksomheders strategiske fokus mod e-handel. Faktisk forventer 75 % af de adspurgte, at onlineforretning vil spille en betydeligt større rolle i deres overordnede strategi i 2024. Denne tendens fremhæver det digitale landskab i udvikling og det uudnyttede potentiale for bredere publikumsrækkevidde og forretningsvækst muliggjort af e-handelsplatforme.
Derudover er integrationen af AI-integration ved at dukke op som en nøglefaktor. Cirka to tredjedele af undersøgelsens respondenter rapporterer, at de bruger en eller anden form for maskinlæring, mens andre udtrykker en intention om at igangsætte forandringer i AI-området. Interessant nok, på trods af de klare fordele, er adoptionsraterne blandt højindkomstvirksomheder fortsat langsomme.
“Adoptionen har været bemærkelsesværdigt langsom i højtlønnede virksomheder, hvor 83 % af respondenterne fra virksomheder, der tjener mere end 5 millioner dollars, ikke bruger AI,” ifølge rapporten.
Halvdelen af året er næsten omme, og amerikanske iværksættere ser det næste skridt som at styrke deres virksomheds online tilstedeværelse på tværs af grænserne.