
En e-mailkampagne kan være perfekt, men alligevel ende i spam. Op til 95 % af e-mailafsenderne opfattes teknisk set som spammere ifølge Mailkit-statistikker. Hvorfor er det sådan? Fordi de mangler omdømme, teknisk opsætning og en relevant database. Selv legitime virksomheder ender derfor i spam. Årsagen kan være dårligt afsenderomdømme, en overfyldt database eller manglende teknisk konfiguration. På grund af lavinen af uønskede beskeder er e-mailudbyderne stadig mere strikse, og selv legitim forretningskommunikation ender ofte i papirkurven. Spam er ikke kun reklamer for mistænkelige piller. “Uønsket post er alt, hvad modtageren ikke vil have,” siger Jakub Olexa fra Mailkit. Det er netop brugerens subjektive opfattelse, der er afgørende for e-mailudbyderne. Ifølge David Finger, direktør for Email.cz-afdelingen hos Seznam, bestemmes afsenderens omdømme ikke kun af meddelelsens indhold, men hovedsageligt af, hvordan modtagerne håndterer dine e-mails.
“Hvis brugerne ikke læser dine e-mails, sletter dem eller markerer dem som spam, falder afsenderens omd
ømme.
Og et dårligt omdømme betyder, at dine beskeder måske slet ikke når frem til indbakken,” bekræfter han.
En million kontakter i skraldespanden sparede hundredtusinder
Dominik John fra Notino beskrev virksomhedens modige træk, da de i 2018 besluttede at fjerne mere end en tredjedel af alle e-mailkontakter, i alt mere end en million adresser. “Dette skridt sparede os 700.000 kroner (ca. 28.000 euro) det første år på omkostninger i forbindelse med afsendelse og forbedrede samtidig vores kampagners omdømme og leveringsevne. Vi fortsætter denne indsats og renser regelmæssigt vores databaser,” forklarer John. Livesport har en lignende erfaring; deres hjemmesider og applikationer besøges hver måned af mere end 100 millioner brugere over hele verden. “Vi reducerede antallet af mails med 85 %. Ud af 100 millioner kontakter var der kun ca. 15 millioner tilbage. Ingen ønsker, at brugerne skal modtage e-mails, der ikke er relevante for dem. Det var hovedårsagen til, at vi rensede databasen,” indrømmer Kristýna Slouková, marketingspecialist.
Købte lister? Vejen til helvede
Advarselsskiltene er tydelige: lave åbningsrater, høj spam-markering eller endda blokering af udbydere. “Når du køber en database, har du ikke noget forhold til modtageren. Og modtageren har ikke noget forhold til dig,” forklarer Olexa. “Det er noget, der meget hurtigt ødelægger ens omdømme. Antispamfiltre opdager, at du bruger en tvivlsom database,” tilføjer han. Selv om det intuitivt ser ud til, at e-mailens indhold er vigtigst, er det modsatte tilfældet. Ifølge Olexa ligger fundamentet i teknologien. “Først skal teknologien være i orden, så kan indholdet forbedres,” understreger han. Hos Livesport, som sender til mere end 50 lande, har de oplevet det på egen krop. “Hele sidste år forsøgte vi at forbedre design og tekst, men vores åbningsrate blev ved med at falde,” husker Kristýna Slouková og tilføjer: “Vi foretog derfor en revision af tekniske løsninger og databaser, som viste os, hvordan vi skulle sætte tingene rigtigt op.”
E-mails er ikke tæppebombning
Jakub Semotam fra Kiwi.com påpeger, at den største fejl er at forsøge at sende så mange e-mails til så mange mennesker som muligt. Alle paneldeltagerne var enige om dette: Personalisering, segmentering, korrekt timing og kundekendskab er grundlaget for korrekt e-mailing.“Kiwi bruger for eksempel AI til at sende personligt indhold til hver kunde baseret på rejsedestination, opholdets længde eller antallet af rejsende,” siger Jakub Semotam.
Åbningsraten har ingen forudsigelig værdi
Åbningsfrekvensen for e-mails var længe den grundlæggende succesmåling. I dag er det mere et forvirrende tal. “E-mails åbnes af bots eller sikkerhedsscannere. Åbningsraten har ikke megen forudsigelsesværdi. I stedet anbefaler jeg at spore konverteringer og modtagerens adfærd på siderne, og for åbnings- og klikrater kun tendensen over tid,” råder Olexa. Eksperter understreger vigtigheden af at samarbejde med fagfolk og have en systematisk tilgang til e-mailmarkedsføring. “Uden kvalitetsdata, ordentlig kontakthygiejne og professionel knowhow kan du ikke få et godt omdømme eller en god leveringsevne,” opsummerer Jakub Semotam.
Artiklen er baseret på en pressemeddelelse.
