3 min. læsning

Svensk e-handel domineres af kinesiske platforme i 2024

Svenske forbrugeres præference for at handle internationalt via kinesiske e-handelsplatforme blev en markant ændring, der tiltrak både forbrugere og brancheeksperter i 2024. Asiatiske detailgiganter fortsætter med at udvide deres markedstilstedeværelse i Europa, hvilket indikerer mulige langsigtede ændringer i det verdensomspændende e-handelsmiljø.

Katarína Šimčíková
Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens
Svensk e-handel domineres af kinesiske platforme i 2024
Kilde: Depositphotos

Svenske forbrugere strømmer til kinesiske onlineforhandlere

Data fra årsrapporten PostNord E-barometern 2024 viser, at halvdelen af de svenske forbrugere købte produkter fra udenlandske forhandlere i løbet af det sidste år, og kinesiske netbutikker indtog førstepladsen. Populariteten af disse platforme er steget kraftigt, og 25 % af de svenske forbrugere handler fra kinesiske e-handelssider. Den kinesiske markedsdeltager Temu fører an i konkurrencen, da den ligger på ottendepladsen på listen over de svenske forbrugeres foretrukne e-handelssider. Platformen har især haft succes hos kvinder i alderen 50-64 år, hvor en tredjedel af denne demografiske gruppe foretager månedlige indkøb på siden.

chinese ecommerce in Sweden

Source: Postnord

Den kinesiske e-handels tiltrækningskraft

Temu- og Shein-platformenes succes skyldes deres grundlæggende, men effektive kombination af meget billige priser og gratis forsendelse med en interaktiv shoppingoplevelse, som forbrugerne elsker. Kombinationen af overkommelige priser og interaktive shoppingfunktioner er blevet et detailhandelsfænomen ifølge prisfølsomme forbrugere.

Branchens reaktion og tilpasning

Den hurtige vækst af discountforhandlere fra Kina har skabt opmærksomhed hos de etablerede markedsaktører. Amazon kom ind på markedet med sin version af denne succesfulde forretningsmodel, da de lancerede “Amazon Haul” i USA i november 2024. Amazon Haul omfatter produkter med et prisloft på 20 USD pr. stk. og giver samtidig sikkerhed for overholdelse af reglerne, hvilket løser den største kritik, som visse kinesiske detailhandlere har været udsat for.

Kontrovers og kritik

Den hurtige vækst i kinesisk e-handel har ført til flere kontroverser. Organisationen Svensk Handel har sammen med omkring 60 andre enheder udtrykt bekymring over de nye markedsdeltagere. Ifølge kritikerne overtræder de kinesiske detailhandlere lovgivningen om producentansvar og skaber samtidig et usundt konkurrencemiljø. Bekymringerne vedrører bredere spørgsmål om overholdelse af lovgivningen samt bæredygtighedsstandarder og fair markedspraksis. Debatten om, hvordan kinesiske aktører i lavprissegmentet skal reguleres, fortsætter uden formelle beslutninger, mens diskussionerne vil strække sig ind i 2025.

Et kig fremad

De kinesiske platforme blev en succes, fordi de viste kunderne en ny måde at handle på, som adskilte sig fra traditionelle butikker. Etablerede mærker er nu også begyndt at tilbyde billigere produkter for at forblive konkurrencedygtige. Det er endnu ikke klart, hvilke nye regler der vil gælde for disse kinesiske onlinebutikker. Hele verden handler anderledes på nettet end tidligere – det handler ikke længere kun om lave priser, men om en helt ny indkøbsoplevelse, som kunderne virkelig sætter pris på. Svenske detailhandlere og internationale e-butikker skal finde en måde at tilpasse sig denne forandring på, samtidig med at de stadig tilbyder noget særligt, der adskiller dem fra den kinesiske konkurrence.

Del artiklen
Katarína Šimčíková
Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU

I lead Ecommerce Bridge magazine for Europe, overseeing our content strategy and European language editions.

Lignende artikler
AI og brandets omdømme: Hvordan kunstig intelligens omformer mediernes tillid
4 min. læsning

AI og brandets omdømme: Hvordan kunstig intelligens omformer mediernes tillid

Med fremkomsten af kunstig intelligens og eksplosionen af automatisk genereret indhold er den måde, brands opbygger tillid og synlighed på, ved at ændre sig fundamentalt. For e-handelsvirksomheder er skiftet ikke bare et spørgsmål om trend – det handler om, hvordan deres produkter, værdier og omdømme vil blive præsenteret i søgninger, som i dag ofte formidles […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Læs artiklen
AI i e-handel: Onlinebutikker overser værdifuldt potentiale
3 min. læsning

AI i e-handel: Onlinebutikker overser værdifuldt potentiale

Ingen teknologi har i øjeblikket så stor indflydelse på erhvervslivet som kunstig intelligens. Der dukker hele tiden nye værktøjer op, og flere og flere virksomheder integrerer dem i deres processer. AI gør sig også gældende inden for e-handel – fra oprettelse af indhold og produktanbefalinger til forbedret kundesupport og forebyggelse af svindel. AI-drevne værktøjer optimerer […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Læs artiklen
Læringsindhold vælter søgninger
6 min. læsning

Læringsindhold vælter søgninger

Indtil for nylig var det helt naturligt at indtaste spørgsmål og forespørgsler i en søgemaskine. I dag har situationen ændret sig. Udover at AI er kommet ind i billedet, søger folk i stigende grad svar direkte på de sociale medier. I stedet for Google åbner de TikTok eller Instagram og forventer hurtige, praktiske forklaringer, helst […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Læs artiklen
Bridge Now

Sidste nyt lige NU

10+ ulæste

10+