3 min. læsning

Temu bryder ind i Frankrigs top 15 modesælgere på bare 2 år

Den kinesiske markedsplads Temu er kommet ind på Frankrigs top 15 over tøjforhandlere målt på volumen i første halvdel af 2025. Platformen opnåede denne milepæl kun to år efter lanceringen i Frankrig, hvor den landede på 15. pladsen - lige bag modegiganten Zara. Ifølge IFM's forbrugerbarometer repræsenterer dette et stort skift i franske indkøbsvaner på trods af løbende kritik af platformen.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens
Temu bryder ind i Frankrigs top 15 modesælgere på bare 2 år
Kilde: ChatGPT

Vinted fører, mens kinesiske platforme stiger

Brugtmarkedspladsen Vinted toppede ranglisten, efterfulgt af detailhandleren Kiabi og Amazon. Decathlon sikrede sig fjerdepladsen, mens det kinesiske fast fashion-site Shein indtog femtepladsen. Dataene afslører et slående mønster i onlineshopping. Vinted dominerer det digitale salg , efterfulgt af Amazon, Shein, Temu og Adidas. Den kinesiske platform AliExpress rundede de bedste onlinesælgere af på en syvendeplads. Kiabi er førende, når det gælder fysiske butikker alene. Decathlon, Galeries Lafayette, H&M og Carrefour udgør de fem største forhandlere af tøj i fysiske butikker. Her er det vigtigste resultat:

Amazon, Shein og Temu står tilsammen for 23 % af alle franske tøjkøb på nettet målt i værdi.

Især de kinesiske platforme Shein og Temu har opnået en

bemærkelsesværdig

vækst og har etableret sig som store aktører på bare få år.

This is the official ranking of the top 15 biggest clothing sellers in France for the first half of 2025 by sales volume (quantities), which includes online sales. The main news is that Temu entered this ranking for the first time at 15th place.

Official ranking of the top 15 biggest clothing sellers in France for the first half of 2025 by sales volume (quantities) Source: ca.fashionnetwork.com

Digital og brugt shopping accelererer

Onlinesalget nåede op på 30,3 % af Frankrigs tekstilmarked i første halvdel af 2025. Det er en vækst fra 29,4 % i første kvartal. Brugthandlen tog også fart og nåede op på 11,8 % af markedet (en stigning fra 10,9 % i 1. kvartal). Næsten halvdelen af alt salg af brugt tøj sker nu online – helt præcist 44 %. Udsalgs- og reklameartikler udgjorde 34 % af alle tøjkøb i denne periode.

Generationskløft driver markedsændringer

Unge forbrugere i alderen 18-34 er ved at omforme modelandskabet. Denne gruppe bruger 17,5 % på brugte varer – det er 5,8 procentpoint over det generelle befolkningsgennemsnit. De tager også lettere imod digital shopping, idet 34,2 % køber online (+3,9 procentpoint over gennemsnittet). Det er interessant, at yngre shoppere viser mindre interesse for udsalg og kampagner (31,6 %, -2,4 point). Det hænger sandsynligvis sammen med, at de foretrækker at købe brugt frem for at vente på rabatter. Derimod bruger forbrugere over 55 år kun 3,7 % på brugt tøj. Generationskløften er tydelig og voksende.

Ultrahurtig mode er kommet for at blive

IFM-forskerne konkluderer, at disse seks måneder bekræfter tre store tendenser. For det første er der en klar generationskløft i indkøbsadfærden. For det andet fortsætter secondhand-shopping med at stige, især via digitale platforme. For det tredje har ultrahurtige modeaktører etableret sig permanent på det franske marked. Dataene tyder på, at traditionelle detailhandlere står over for et stigende pres fra begge sider. Kinesiske ultrahurtige modeplatforme tilbyder bundpriser, mens brugte markedspladser tilbyder bæredygtige alternativer.Baseret på IFM’s (Institut Français de la Mode) forbrugerbarometer via FashionNetwork.com.

Del artiklen
Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU

Partnership Manager & E-commerce Content Writer with 10+ years of international experience. Former Groupon Team Lead. Connects European companies with Slovak and Czech markets through partnerships and content marketing.

Lignende artikler
Starter du en onlinebutik? Det er nemmere, end du tror
6 min. læsning

Starter du en onlinebutik? Det er nemmere, end du tror

For et par år siden betød lanceringen af en onlinebutik at tilbringe en måned med en udvikler og tabe et par tusinde dollars på forhånd. I dag? Du kan have en fungerende butik oppe på en eftermiddag, og det vil stort set ikke koste dig noget at starte. Hvis du har tænkt på at starte […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Global e-handel krydser 5 billioner dollars. Hvad ændrer sig i 2026?
3 min. læsning

Global e-handel krydser 5 billioner dollars. Hvad ændrer sig i 2026?

Online shopping har skrevet historie – for første gang nogensinde har det krydset 5 billioner dollars årligt, ifølge ECDB. Mens væksten aftager til stabile 8,6 %, ændrer kortet over vindere og tabere sig dramatisk. Shein og Temu mister dampen, mens e-handel med dagligvarer udvikler sig med tocifrede rater.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU