Med dette nye system er salgspartnere ansvarlige for at sende deres egne varer, hvilket giver udenlandske købmænd en chance for at drage fordel af Temus popularitet i deres egne lande.
Temus ejer, PDD Holdings, ser denne markedsmodel som en måde at fremskynde leverancer til kunder i Vesten og tilføje større ting til sin virtuelle produktlinje. Webstedet fastsætter de priser, som forbrugerne betaler for varer, og forhandlere er ansvarlige for deres eget lager og produktvalg.
Hvor ligger Temu – Ekspansion i Europa
Business Development Manager, Zixia Yi, siger, at markedet er “officielt åbent for registrering for virksomheder med EU-enheder, herunder dem, der er baseret i Tyskland, Frankrig, Italien, Spanien, Storbritannien og Holland.”
Temu opkræver i øjeblikket ingen basisgebyrer eller salgsprovisioner fra handlende. De lader endda annoncer på webstedet blive annonceret gratis. Det er stadig ikke klart, hvor længe denne introduktionstid vil vare.
Hurtig vækst og regler
Europa fik Temu sidste forår, og det får allerede en masse opmærksomhed. For eksempel har en tredjedel af tyskerne købt noget på appen i det år, der er gået, siden den åbnede. På grund af sin hurtige vækst blev Temu sat på VLOP-listen (Very Large Online Platforms) af Europa-Kommissionen i foråret. Det betyder, at den skal følge strenge regler i henhold til retsakten om digitale tjenester.
I foråret blev platformens nye markedspladsmodel først introduceret i USA, hvor en stor del af Temu-salget nu sendes.
Problemer i branchen
Grupper i Europa er bekymrede over den hurtige vækst af Temu og andre kinesiske steder. I juni skrev Ecommerce Europe og flere af dets nationale foreningsmedlemmer et åbent brev, der advokerede for lige vilkår for alle e-handelsaktører på det europæiske marked. De opfordrede specifikt til en bedre håndhævelse af de eksisterende regler.